YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Luonnos uudeksi asunto-osakeyhtiölaiksi – Yhtiövastikeperusteesta poikkeaminen ja toiminnantarkastus
Oikeusministeriö
Lausuntopyyntönne OM 11/41/2003
Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta seuraavaa:
Lausuntoa pyydetään luonnokseen sisältyviin säännöksiin, jotka koskevat yhtiövastikeperusteesta poikkeamista (6 luvun 32 §) ja toiminnantarkastamista (9 luvun 6-12 §).
Yhtiövastikeperusteesta poikkeaminen (6 luku 32 §)
Toteamme yleisesti, että yhtiövastikeperusteesta poikkeamista koskeva säännös ja sen perustelut ovat varsin yksityiskohtaisia. Tällaisessa sääntelyssä on hankaluutena se, että lainsäädännössä on vaikea ennakoida kaikkia mahdollisia tilanteita, jotka käytännön asunto-osakeyhtiötoiminnassa voivat ilmetä. Tämä voi luoda epävarmuutta yksittäistapauksissa siitä, miten sääntelyä tulee käytännössä soveltaa esimerkiksi pykälän 1 momentissa tarkoitettua yhtiölle aiheutuvaa säästöä laskettaessa. Sääntelytavan etuna on toisaalta se, että kyseistä lainsäädäntöä sovelletaan laajalti maallikoitten toimesta. Tällöin on hyvä, että lainsäädännön perusteluihin otetaan esimerkkitapauksia ja tyypillisimpiä soveltamistilanteita, vaikka ne eivät annakaan vastausta kaikkiin mahdollisiin soveltamistilanteisiin.
Sisällöllisesti Suomen Yrittäjät pitää esitettyä 6 luvun 32 §:ää pääosin onnistuneena. Erityisesti pidämme hyvänä sitä, että yhtiöllä on mahdollisuus jättää vastike perimättä sellaiselta osakkeenomistajalta, jonka osakehuoneistolla on yhtiöjärjestyksen mukaan muu käyttötarkoitus ja jolle ei synny etua tehtävästä uudistuksesta. Tämä on omiaan selventämään nykyistä oikeustilaa esimerkiksi tilanteissa, joissa asuinhuoneistoihin tehtävät uudistukset eivät tuota etua liikehuoneistojen osakkeenomistajille.
Esitämme kuitenkin, että asiasta säädettäisiin ehdotettua suoraviivaisemmin. Laissa tulisi todeta, että muuhun käyttötarkoitukseen käytettyjen huoneistojen osakkeenomistajat on vapautettava vastikkeesta, kun kyse on uudistuksesta, josta ei synny heille etua. Tämä on oikeudenmukainen ratkaisu ja varmistaa myös sen, että osakkeenomistajien enemmistö ei voi uudistushankkeesta päättäessään olla vapauttamatta kustannuksista säännöksen tarkoittamia muita osakkeenomistajia, joita voivat olla esimerkiksi liikehuoneistojen osakkeenomistajat. Muunlainen ratkaisu tarkoittaisi sitä, että jotkut osakkeenomistajat saisivat perusteetonta etua toisten osakkeenomistajien kustannuksella. Tämä olisi sekä osakkaiden yhdenvertaisuuden että yleisten siviilioikeudellisten periaatteiden vastaista.
Tilintarkastuksesta
Voimassa olevan asunto-osakeyhtiölain mukaan asunto-osakeyhtiössä on valittava tilintarkastaja, jos yhtiön rakennuksessa tai rakennuksissa on vähintään 30 huoneistoa. Lakiluonnoksessa tähän ei esitetä muutosta. Toimialajärjestömme HTM-tilintarkastajat ry on esittänyt, että tilintarkastus tulisi säätää pakolliseksi vähintään 10 huoneiston asunto-osakeyhtiöihin. Esitämme selvitettäväksi, olisiko mainittua 30 huoneiston rajaa syytä laskea ja minkälaisia vaikutuksia muutoksella olisi. Osakkeenomistajien etu on, että asunto-osakeyhtiöiden taloudenpidon ja hallinnon valvonta hoidetaan ammattimaisesti ja ammattitaitoisesti.
Toiminnantarkastuksesta koskevista ehdotuksista Suomen Yrittäjillä ei ole tässä vaiheessa lausuttavaa.
SUOMEN YRITTÄJÄT RY
Jussi Järventaus
toimitusjohtaja
Janne Makkula
lainopillinen asiamies