YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.12.2007 klo 09:30
Lausunto

Markkinointia koskevien säännösten uudistaminen

Oikeusministeriö
Lainvalmisteluosasto

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa ehdotuksesta markkinointia koskevien säännösten uudistamiseksi kirjeellään 8.11.2007 (dnro OM 11/41/2006). Suomen Yrittäjät esittää asiasta lausuntonaan seuraavan.

Työryhmän toimeksianto ja ehdotusten ala

Työryhmän toimeksiannossa edellytettiin, että työryhmä valmistelee hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksen sopimattomia kaupallisia menettelyjä elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välillä koskevan direktiivin täytäntöön panemiseksi tarvittavasta lainsäädännöstä. Työryhmä on implementoinnin ohessa tehnyt kuitenkin ehdotuksia myös hyvää tapaa koskevien säännösten uudistamiseksi. Tämä sääntely on puhtaasti kansallista, ja sen perusteluksi työryhmän enemmistö esittää perustuslain asettamia vaatimuksia.

Työryhmän mietintöön sisältyy elinkeinoelämän edustajien eriävä mielipide.

EU-sääntelyn edellyttämät muutokset

Direktiivin implementoinnista on todettava, että kyse on suoraviivaisesta toimeksiannosta. Kansallisen sääntelyn liikkumavara on kapea direktiivin luonteen vuoksi. Ehdotuksissa kiinnittää kuitenkin huomiota se seikka, että arviot muutosten taloudellisista vaikutuksista ovat hyvin ohuita. Tämä puute on huomioitu elinkeinoelämän edustajien eriävässä mielipiteessä, jossa esitettyyn näkemykseen on syytä yhtyä.

Jatkovalmistelussa vaikutusten arviointia on syvennettävä. Hyvän välineen siihen tarjoavat 1.11.2007 hyväksytyt integroidut vaikutusarviointiohjeet. Jos vaikutusarviot tehdään puutteellisesti, on myös jälkikäteinen muutosten toteutuneiden vaikutusten arviointi erittäin vaikeaa. Tästä seuraa, että sää- döshuolto ei voi toteutua parhaalla mahdollisella yritysten toimintaedellytyksiä vahvistavalla tavalla.

Hyvää tapaa koskevat ehdotukset

Kansallisiin tarpeisiin perustuviin muutosehdotuksiin, jotka koskevat hyvän tavan vastaisuutta markkinoinnissa, on suhtauduttava kriittisesti jo työryhmän toimeksiannon vuoksi. Työryhmän mandaattiin ei kuulunut kansalliseen
tarpeeseen perustuvien muutosten valmistelu. Perustuslainsäädännön asettamien vaatimusten ottaminen huomioon tässä yhteydessä – lainsäädäntöä muutenkin uudistettaessa – on kuitenkin seikka, jota ei voida sivuuttaa pelkästään sillä perusteella, että toimeksianto on annettu tiukkarajaisena.

Elinkeinoelämää edustavien työryhmän jäsenten eriävässä mielipiteessä on esitetty painavia näkemyksiä työryhmän ehdotuksia ja niiden perusteluita vastaan. Suomen Yrittäjät katsoo, että eriävässä mielipiteessä esitettyyn kritiikkiin on suhtauduttava vakavasti ehdotuksen jatkovalmistelussa. Erityistä huomiota on kiinnitettävä todelliseen tarpeeseen tehdä nykysäännöksiin näiltä osin muutoksia. On myös kartoitettava saman tavoitteen toteuttamiseksi mahdolliset vaihtoehtoiset sääntelykeinot ja niiden vaikutukset. Työryhmän mietinnössä esimerkiksi itsesääntelykeinoja pelkästään kuvaillaan, vaikka niitä tulee analysoida nimenomaan vaihtoehtona ehdotetulle sääntelylle.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus
toimitusjohtaja

Antti Neimala
johtaja