YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Perusopetuksen oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi: päättöarvioinnin kriteeriluonnokset
Opetushallitus
Suomen Yrittäjät kiittää Opetushallitusta mahdollisuudesta lausua näkemyksemme perusopetuksen oppilaan päättöarvioinnin kriteerien luonnoksesta.
Esityksen keskeinen sisältö
Taustalla on Opetushallituksen vuosina 2015–2018 toteuttama opetussuunnitelmauudistuksen seuranta. Siinä havaittiin arvioinnin periaatteiden ja käytänteiden vaihtelevan suuresti kuntien välillä. Tulokset ovat samansuuntaiset Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) arviointihankkeissa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 luvun 6 arviointilinjauksia on tarkennettu ja uudet linjaukset otettiin kouluissa käyttöön 1.8.2020. Samaan aikaan on valmisteltu päättöarvioinnin kriteereitä kaikkiin oppiaineisiin arvosanoille 5, 7 ja 9 sekä muokattu arvosanan 8 kuvauksia. Päättöarvioinnin kriteerit otetaan käyttöön lukuvuoden 2021 ̶ 2022 alussa.
Suomen Yrittäjien lausunto
Pidämme tärkeänä päättöarvioinnin kriteereiden laatimista arvosanoille 5, 7 ja 9 sekä arvosanan 8 täsmentämistä. Kriteerien avulla voidaan vaikuttaa valtakunnallisesti yhdenmukaisen ja tasalaatuisen arvioinnin toteutumiseen. Pidämme tärkeänä, että kaikilla perusopetuksesta valmistuvilla on todennetusti riittävät valmiudet ja osaaminen jatko-opintoihin. Kriteeristö luo pohjaa osaamistason nostamiselle ja sitä kautta alueellisen elinvoiman kehittämiselle. Pidämme onnistuneena työelämään valmentavien laaja-alaisten osaamisten näkymistä läpileikkaavasti arviointikriteereissä.
Uudistus on kokonaisuudessaan tarpeellinen. Ainekohtaisissa kriteereissä on tärkeää kuunnella opettajia ja muita alan asiantuntijoita. Päättöarvioinnin kriteerien käyttöönoton aikataulu on napakka ja pidämme myös sitä hyvänä asiana. Jatkotyöskentelyssä on luotava pysyvä malli arvioinnin tasalaatuisuuden seurantaan.
Suomen Yrittäjät
Mika Kuismanen Päivi Ojala Marja Vartiainen
pääekonomisti projektipäällikkö koulutusasioiden asiantuntija