YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

10.11.2008 klo 08:46
Lausunto

Suomen Yrittäjien lausunto ajoneuvolain, yksittäishyväksyntöjen myöntämistoiminnan järjestämistä koskevan lain ja tieliikennelain muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriölle

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt 10.11.2008 mennessä lausuntoa hallituk­sen esitysluonnoksiin ajoneuvolain, yksittäishyväksyntöjen myöntämistoiminnan jär­jestämistä koskevan lain ja tieliikennelain muuttamisesta.

Säädösmuutosten tarkoituksena on sisällyttää uuden tyyppihyväksyntädirektiivin edellyttämät muutokset lainsäädäntöömme. EY-tyyppihyväksyntä ulotetaan autojen ja perävaunujen puitedirektiivissä säädetyssä aikataulussa koskemaan kaikkia uusia autoja ja niiden perävaunuja. Tässä mielessä ajoneuvolain muutokset ovat perustel­tuja.

Kaikille autojen ja perävaunujen puitedirektiivin soveltamisalaan kuuluville uusille ajo­neuvoille mahdollistettaisiin direktiivissä säädetty kansallinen piensarjahyväk­syntä. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä uudistusta, jonka mukaan pieninä sarjoina valmis­tettaville ajo­neuvoille tarkoitetulla kansallisella piensarjatyyppihyväksynnällä mahdol­listetaan ajo­neuvojen hyväksyminen liikenteeseen EY-tyyppihyväksyntäme­nettelyä pienimmillä kustannuksilla. EY-tyyppihyväksyntämenettely suosii muutoin suuria val­mistajia, koska hyväk­synnän ja siihen liittyvien laadunvalvontamenettely­jen kustan­nukset valmistettua ajo­neuvoa kohden jäävät pieneksi.

Hyvänä uudistuksena myös pienten yrittä­jien kannalta on pidet­tävä sitä, että yri­tys­ten laajentumismahdollisuudet paranevat, koska tavaroiden va­paa liik­kuvuus te­hostuu EY-tyyppihyväksyntädi­rektiivin laajenemisen ja kansallisten pien­sarjahyväk­synnän ja yksittäishyväksynnän vastavuoroisen tun­nustamisvelvolli­suuden myötä. Erityisen tär­keää pienten tuottajien kannalta on, että piensarjahyväk­synnät tunnus­tetaan jatkossa toisessa jäsenvalti­ossa.

Lakiesityksellä on tarkoitus korvata yksittäishyväksynnällä uusien autojen ja perävau­nujen rekisteröintikatsastus. Vastuu yksittäishyväksyntöjen myöntämisestä olisi la­kiehdotuksen mukaan Ajoneuvoneuvohallintokeskuksella, joka järjestäisi yk­sittäishy­väksynnän myöntämistoiminnan. Yksittäishyväksynnän myöntäjätaholla tar­koitettai­siin lakiehdotuksessa katsastusasemia, jotka tekisivät Ajoneuvohallintokes­kuksen kanssa sopimuksen yksittäishyväksynnän myöntämisestä. Palvelujen han­kinnassa noudatettaisiin hankintalain säännöksiä. Katsastusyrittäjille aiheu­tuisi laki­uudistuksen vuoksi jonkin ver­ran kustannuksia yksittäishyväk­syntämenettelyn käyn­nistämisestä, tiedottamiskus­tannuksia sekä henkilöstön koulut­tamiskustannuk­sia. Laki tuntuu ylei­sestikin lisäävän alan byrokratiaa.

Lakiehdotuksesta ei käy ilmi, missä laajuudessa katsastusasemat tekisivät kyseisiä sopimuksia Ajoneuvohallintokeskuksen kanssa, noudatettaisiinko sopimuksente­ossa jonkinlaista tarveharkintaa vai olisivatko sopimukset mahdollisia kaikille niille katsas­tustoimipaikoille, jotka täyttävät laissa määritellyt kriteerit. Avoimiksi jätetyt seikat ovat tärkeitä kysy­myksiä katsastustoiminnan kannalta ja näitä seikkoja on syytä miettiä jatkoval­mis­telussa.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että kaikenkokoisille katsastustoi­mintaa harjoitta­ville yrityksille annetaan tasapuoliset mahdollisuudet saada harjoittaa yksittäishy­väksyn­nän myöntämistoimintaa. Erityistä huomiota on syytä kiinnittää hankintalain ulkopuo­lelle jääviin pienhankintoihin, jotka on myös kil­pailutettava avoimesti, syrji­mättömästi ja tasapuolisesti siten, että alan pie­nemmillä yri­tyk­sillä olisi tosiasiallinen mahdolli­suus osallistua hankintakilpailuihin. Kil­pailun tur­vaa­miseksi vaatimukset on myös asettava katsastustoimipaikoille niin, että alalle­pääsy mah­dollistetaan uusille toimi­joille. Yrittäjien kannalta tärkeää on, että yk­sittäis­hyväksynnän myöntä­jätahot ovat ja­kaantuneet alueellisesti eri puolelle Suo­mea, jotta palveluja olisi joka puolella saata­villa.

Uusille autoille ja niiden perävaunuille tarkoitettu yksittäishyväksyntä on vaihtoehto tyyppihyväksynnälle. Tärkeää on, että myös yksittäishyväksynnässä hin­nat pysyvät kohtuullisina. Jos yksittäishyväksynnän hinta muodostuu korkeaksi, se voi heikentää merkittävästi yksittäishyväksyntää käyttävien valmistajien kilpailukykyä, joiden val­mistamien tuotteiden kappalehinta on alhainen. Yleisestikin tärkeää on, että ajoneu­vojen hyväksyntää koskevien palvelujen alueellinen saatavuus varmistetaan kohtuul­liseen hintaan koko maassa.

Taloudellisia ja toiminnallisia vaikutuksia ei ole esityksessä riittävästi ar­vioitu yritys­toiminnan kannalta. Vähälle huomiolle on jätetty taloudelliset ja toimin­nalli­set vaiku­tusarviot yritystoiminnan kannalta yksittäishyväksyntämenettelyn kohdalla ja esimer­kiksi esityksessä on jätetty arvioimatta, kuinka paljon yksittäishyväksyntämenette­lyjä tultaisiin lukumääräisesti tekemään vuositasolla ja mihin hintaan. Tämä määrit­tää osaltaan vaikutuksia yritystoimintaan. Näitä vaikutuksia on selvitettävä tarkem­min jat­kovalmistelussa. Vaikutusarvioinnin tukena on syytä käyttää valtioneuvoston hyväk­symiä ohjeita (oikeusministeriön julkaisu 2007:6).

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus

toimitusjohtaja

Elina Rimppi

lainopillinen asiamies