YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suomen Yrittäjien lausunto ajoneuvolain, yksittäishyväksyntöjen myöntämistoiminnan järjestämistä koskevan lain ja tieliikennelain muuttamisesta
Liikenne- ja viestintäministeriölle
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt 10.11.2008 mennessä lausuntoa hallituksen esitysluonnoksiin ajoneuvolain, yksittäishyväksyntöjen myöntämistoiminnan järjestämistä koskevan lain ja tieliikennelain muuttamisesta.
Säädösmuutosten tarkoituksena on sisällyttää uuden tyyppihyväksyntädirektiivin edellyttämät muutokset lainsäädäntöömme. EY-tyyppihyväksyntä ulotetaan autojen ja perävaunujen puitedirektiivissä säädetyssä aikataulussa koskemaan kaikkia uusia autoja ja niiden perävaunuja. Tässä mielessä ajoneuvolain muutokset ovat perusteltuja.
Kaikille autojen ja perävaunujen puitedirektiivin soveltamisalaan kuuluville uusille ajoneuvoille mahdollistettaisiin direktiivissä säädetty kansallinen piensarjahyväksyntä. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä uudistusta, jonka mukaan pieninä sarjoina valmistettaville ajoneuvoille tarkoitetulla kansallisella piensarjatyyppihyväksynnällä mahdollistetaan ajoneuvojen hyväksyminen liikenteeseen EY-tyyppihyväksyntämenettelyä pienimmillä kustannuksilla. EY-tyyppihyväksyntämenettely suosii muutoin suuria valmistajia, koska hyväksynnän ja siihen liittyvien laadunvalvontamenettelyjen kustannukset valmistettua ajoneuvoa kohden jäävät pieneksi.
Hyvänä uudistuksena myös pienten yrittäjien kannalta on pidettävä sitä, että yritysten laajentumismahdollisuudet paranevat, koska tavaroiden vapaa liikkuvuus tehostuu EY-tyyppihyväksyntädirektiivin laajenemisen ja kansallisten piensarjahyväksynnän ja yksittäishyväksynnän vastavuoroisen tunnustamisvelvollisuuden myötä. Erityisen tärkeää pienten tuottajien kannalta on, että piensarjahyväksynnät tunnustetaan jatkossa toisessa jäsenvaltiossa.
Lakiesityksellä on tarkoitus korvata yksittäishyväksynnällä uusien autojen ja perävaunujen rekisteröintikatsastus. Vastuu yksittäishyväksyntöjen myöntämisestä olisi lakiehdotuksen mukaan Ajoneuvoneuvohallintokeskuksella, joka järjestäisi yksittäishyväksynnän myöntämistoiminnan. Yksittäishyväksynnän myöntäjätaholla tarkoitettaisiin lakiehdotuksessa katsastusasemia, jotka tekisivät Ajoneuvohallintokeskuksen kanssa sopimuksen yksittäishyväksynnän myöntämisestä. Palvelujen hankinnassa noudatettaisiin hankintalain säännöksiä. Katsastusyrittäjille aiheutuisi lakiuudistuksen vuoksi jonkin verran kustannuksia yksittäishyväksyntämenettelyn käynnistämisestä, tiedottamiskustannuksia sekä henkilöstön kouluttamiskustannuksia. Laki tuntuu yleisestikin lisäävän alan byrokratiaa.
Lakiehdotuksesta ei käy ilmi, missä laajuudessa katsastusasemat tekisivät kyseisiä sopimuksia Ajoneuvohallintokeskuksen kanssa, noudatettaisiinko sopimuksenteossa jonkinlaista tarveharkintaa vai olisivatko sopimukset mahdollisia kaikille niille katsastustoimipaikoille, jotka täyttävät laissa määritellyt kriteerit. Avoimiksi jätetyt seikat ovat tärkeitä kysymyksiä katsastustoiminnan kannalta ja näitä seikkoja on syytä miettiä jatkovalmistelussa.
Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että kaikenkokoisille katsastustoimintaa harjoittaville yrityksille annetaan tasapuoliset mahdollisuudet saada harjoittaa yksittäishyväksynnän myöntämistoimintaa. Erityistä huomiota on syytä kiinnittää hankintalain ulkopuolelle jääviin pienhankintoihin, jotka on myös kilpailutettava avoimesti, syrjimättömästi ja tasapuolisesti siten, että alan pienemmillä yrityksillä olisi tosiasiallinen mahdollisuus osallistua hankintakilpailuihin. Kilpailun turvaamiseksi vaatimukset on myös asettava katsastustoimipaikoille niin, että alallepääsy mahdollistetaan uusille toimijoille. Yrittäjien kannalta tärkeää on, että yksittäishyväksynnän myöntäjätahot ovat jakaantuneet alueellisesti eri puolelle Suomea, jotta palveluja olisi joka puolella saatavilla.
Uusille autoille ja niiden perävaunuille tarkoitettu yksittäishyväksyntä on vaihtoehto tyyppihyväksynnälle. Tärkeää on, että myös yksittäishyväksynnässä hinnat pysyvät kohtuullisina. Jos yksittäishyväksynnän hinta muodostuu korkeaksi, se voi heikentää merkittävästi yksittäishyväksyntää käyttävien valmistajien kilpailukykyä, joiden valmistamien tuotteiden kappalehinta on alhainen. Yleisestikin tärkeää on, että ajoneuvojen hyväksyntää koskevien palvelujen alueellinen saatavuus varmistetaan kohtuulliseen hintaan koko maassa.
Taloudellisia ja toiminnallisia vaikutuksia ei ole esityksessä riittävästi arvioitu yritystoiminnan kannalta. Vähälle huomiolle on jätetty taloudelliset ja toiminnalliset vaikutusarviot yritystoiminnan kannalta yksittäishyväksyntämenettelyn kohdalla ja esimerkiksi esityksessä on jätetty arvioimatta, kuinka paljon yksittäishyväksyntämenettelyjä tultaisiin lukumääräisesti tekemään vuositasolla ja mihin hintaan. Tämä määrittää osaltaan vaikutuksia yritystoimintaan. Näitä vaikutuksia on selvitettävä tarkemmin jatkovalmistelussa. Vaikutusarvioinnin tukena on syytä käyttää valtioneuvoston hyväksymiä ohjeita (oikeusministeriön julkaisu 2007:6).
SUOMEN YRITTÄJÄT
Jussi Järventaus
toimitusjohtaja
Elina Rimppi
lainopillinen asiamies