YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

12.3.2021 klo 10:29
Lausunto

Valtioneuvoston asetus sairasvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta vuosina 2022-2024

Sosiaali- ja terveysministeriö

Suomen Yrittäjät kiittää lausuntopyynnöstänne.

1. Esitykseen liittyvät haasteet

Esitykseen liittyy nähdäksemme kolme haastetta, jotka täytyy ottaa huomioon ja ratkaista. Näitä ovat seuraavat:

  1. Koska asetusta ollaan vahvistamassa jo nyt, ei siinä ole huomioitu kustannuskehitystä kuin viime joulukuuhun (2020) asti. Käytännössä asetus on jo voimaan astuessaan vuoden vanha. Asetus on voimassa kolme vuotta, joten se tulee jäämään kustannuskehityksestä, ellei tulevaa huomioida.
  2. Asetuksen hinnat esitetään arvonlisäverollisina. Jos tai kun alv-kantaa nostetaan, koituu se autoilijan tappioksi. Alv on välillinen vero, joka kuuluisi loppukäyttäjän, ei palveluntuottajan maksettavaksi. Eli asetuksen hinnat tulee olla alv 0, ja maininta siitä, että hintoihin lisätään alv.
  3. Asiakkaan noutamisesta osastolta korvataan aikaa enintään 15min. Mikäli aikaa kuluu enemmän, tulee autoilijan tehdä veloituksetonta työtä. Yritystoiminnassa tehdystä työstä tulee saada korvaus. Mikäli Kela haluaa noutopalvelun osastoilta, tulee heidän olla valmiita myös maksamaan siitä.

2. Suomen Yrittäjien esitykset

2.1. Enimmäishinnan korotustarve

Sairasvakuutuslain 4 luvun 7a §:n mukaan sairasvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnan tulee perustua kuljetuksesta aiheutuviin kustannuksiin siten, että siihen sisältyy kohtuullinen voitto. Kuljetuskustannuksia seurataan Tilastokeskuksen ylläpitämällä taksiliikenteen kustannusindeksillä. Asetusluonnoksen mukaan enimmäishintoja korotettaisiin huomioiden kustannusmuutos syyskuun 2018 ja joulukuun 2020 väliseltä ajalta, joka on ollut 2,58 prosenttia. Asetus on esitetty tulevaksi voimaan vuoden 2022 alusta ja olemaan voimassa vuoden 2024 loppuun, jolloin se perustuisi jo voimaantullessaan vuoden vanhaan kustannustilanteeseen.

Jotta asetuksen hinnat olisivat voimaantullessaan kustannusvastaavia, tulisi asetus antaa vasta tämän vuoden lokakuussa, jolloin voitaisiin hyödyntää syyskuun kustannusindeksiä enimmäishintojen määrittelyyn. Vaihtoehtoisesti tulee enimmäishintoja määriteltäessä huomioida keskimääräinen kustannusmuutos vuoden 2021 osalta. Koska asetuksen voimassaoloajaksi on esitetty kolmea vuotta, tulee myös huomioida tuleva kustannusmuutos, jotta lain kirjaus kustannussuuntautuneisuudesta toteutuisi.

Esitämme, että kustannusmuutos huomioidaan esitetyn lisäksi keskimääräisen vuosimuutoksen mukaisena vuosilta 2021 ja 2022. Tällöin enimmäishinta olisi keskimäärin kustannussuuntautunut.

Taksiliikenteen kustannuksia on seurattu Tilastokeskuksen kustannusindeksillä vuodesta 1995 alkaen. Indeksi uusitaan viiden vuoden välein, mutta vanhojen indeksien laskentaa jatketaan uudistuksesta huolimatta. Joulukuusta 1995 joulukuuhun 2020 vuoden 1995 indeksi on noussut pisteluvusta 101,9 pistelukuun 187,7, jolloin keskimääräinen vuosimuutos on ollut 3,36 prosenttia.

Näin ollen, enimmäishinnan korotustarpeeksi muodostuu:

Kustannusindeksi 9/18–12/20 2,58 %

Vuosimuutosennuste 2021 3,36 %

Vuosimuutosennuste 2022 3,36 %

Yhteensä: 9,30 %

2.2. Arvonlisäveron huomioiminen

Asetuksen voimassaoloajaksi esitetään vuosia 2022–2024. Kolme vuotta on pitkä aika ja on todennäköistä, että arvonlisäverokantaa joudutaan tarkistamaan kyseisellä ajanjaksolla. Arvonlisävero on luonteeltaan välillinen vero, joka on tarkoitettu palveluntuottajan sijaan loppukäyttäjän maksettavaksi. Asetusluonnoksessa enimmäishinnat on määritelty arvonlisäverollisina, jolloin mahdolliset verokannan muutokset eivät vaikuttaisi enimmäishintoihin. Jotta arvonlisäveron välillinen luonne toteutuisi, tulee asetuksen enimmäishinnat esittää ilman arvonlisäveroa ja muuttaa 1§:n viimeinen lause muotoon: ”Tässä asetuksessa säädetyt enimmäishinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.”

2.3. Odotusajan korvaaminen

Esityksen mukaan: “Odotusmaksua voidaan veloittaa yhdensuuntaisen matkan osalta enintään 15 minuutin ajalta, jos taksi odottaa vakuutettua tilauspaikalla hänen myöhästyttyään esimerkiksi avuntarpeesta johtuvasta tai muusta hyväksyttävästä syystä. Avuntarpeesta johtuvana hyväksyttävänä syynä odotusmaksun veloittamiselle voidaan pitää, jos esimerkiksi taksinkuljettaja on noutanut vakuutetun sairaalan osastolta sen vuoksi, ettei vakuutettu ole ilman apua kyennyt tulemaan osastolta sairaalan ulko-ovelle.” Esitetty 15 minuutin aika ei ole riittävä, etenkään paarikuljetuksissa.

On kohtuutonta, että taksiautolijan edellytetään tekevän korvauksetonta työtä, jos asiakkaan noutamiseen kuluva aika ylittää 15 minuuttia. Mikäli Kela ei ole valmis korvaamaan noutamisesta kuluvaa aikaa, tulee Kelan huolehtia yhdessä hoitolaitosten kanssa siitä, että asiakkaat toimitetaan hoitolaitoksen aulaan valmiiksi lähtöhetkellä.

Vaihtoehtoisesti tulee 4§:n loppuun lisätä lause: Perustellusta syystä odotusaikaa voidaan korvata myös yli 15 minuuttia.

Suomen Yrittäjät

Anssi Kujala Tanja Matikainen

Varatoimitusjohtaja Kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö