YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi jäsenvaltioiden finanssipolitiikan vastuullisuutta ja julkisen talouden keskipitkän aikavälin linjausta vahvistavista säännöksistä
Eduskunnan talousvaliokunta
Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta antaa kirjallinen lausunto ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi jäsenvaltioiden finanssipolitiikan vastuullisuutta ja julkisen talouden keskipitkän aikavälin linjausta vahvistavista säännöksistä.
Direktiiviehdotuksen tavoitteena on vahvistaa julkisen talouden kestävää hoitoa sekä varmistaa EU:n perussopimuksissa finanssipoliittisia sääntöjä koskevat alijäämää ja velkaa koskevien viitearvojen noudattaminen. Direktiivin keskeisin kohta koskee finanssipolitiikan vastuullisuutta ja julkisen talouden keskipitkän aikavälin linjausta. Erityisenä tavoitteena on, että finanssipolitiikan sääntöjen tulisi tukea sekä alijäämä- että velkakriteerin noudattamista.
Ehdotuksen mukaan julkista taloutta koskevaan monivuotiseen kehykseen on lisäksi sisällytettävä erityisesti seuraavat kaksi finanssipoliittista sääntöä. Ensinnäkin jäsenvaltion on asetettava rakenteellista rahoitusasemaa koskeva keskipitkän aikavälin tavoite, jolla varmistetaan se, ettei julkisen velan BKT-suhde ylitä aikaisemmin määrättyä viitearvoa tai lähestyy sitä riittävän nopeasti. Toisen säännön mukaan finanssipolitiikan suunnitteluun on sisällytettävä keskipitkän aikavälin tavoitteen tai siihen tähtäävän lähentymisaikataulun mukainen keskipitkän aikavälin kehitysura julkisille menoille. Menojen kehitysura on asetettava vaalikauden ajaksi heti kun uusi hallitus astuu virkaan ja sitä on noudatettava vuotuisissa talousarvioissa vaalikauden ajan. Suomen Yrittäjien mielestä tämä periaate on erityisen tärkeä.
Direktiiviehdotuksen mukaan jäsenvaltion on nimettävä riippumaton toimielin seuraamaan sääntöjen noudattamista. Riippumattoman (riippumattomien) elimen (elinten) on laadittava julkisia arvioita koskien mm. yllämainituista tekijöistä ja niiden on kehotettava talousarvioviranomaisia käynnistämään tarvittaessa korjausmekanismi. Korjausmekanismin käynnistyttyä elimen (elinten) on laadittava julkisia arvioita siitä, ovatko suunnitellut korjaustoimenpiteet riittäviä.
Finanssipoliittisen lain mukaan Suomessa lain noudattamista valvoo Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV). Suomen Yrittäjät pitää tätä perusteltuna, mutta samalla korostaa, että VTV:n taloustieteellinen osaaminen ei ole riittävää. Olisi syytä harkita, että talouspoliittisen arviointineuvoston roolia tulisi lisätä. Kun arvioidaan keskipitkän aikavälin tavoitetta ja sen mukaista julkisten menojen kehitysuraa, niin arvoivalla taholla tulee olla varsin vankka taloustieteellinen osaaminen ja erityisesti kokemusta soveltavasta ekonometrisestä työstä. Kyseessä on varsin monimutkainen kokonaisuus. Riippumattoman elimen työltä tippuu pitkälti pohja pois, jos se ei kykene menetelmällisesti riittävän korkeatasoiseen analyysiin.
Suomen Yrittäjät jakaa huolen siitä, että kansalliseen lainsäädäntöön tulisi direktiiviehdotuksen artiklan täytäntöönpanemiseksi lisätä tarvittaessa säännös rakenteellista rahoitusasemaa koskevasta tavoitteesta, joka voisi johtaa ristiriitaiseen tulkintatilanteeseen. Seurauksena voisi olla hankalasti sovellettavaan kaksoisstandardi, kun keskipitkän aikavälin tavoite tulisi asettaa yhtäältä edelleen voimaan jäävän finanssipoliittisen lain viittaaman finanssipoliittisen sopimuksen mukaisesti (alaraja lähtökohtaisesti -0,5 prosenttiyksikköä markkinahintaisesta bruttokansantuotteesta) ja toisaalta direktiivin edellyttämällä tavalla erityisesti velkakriteeristä johdetusti. Näistä eri lähtökohdista rakenteelliselle rahoitusasemalle asetettavat lukuarvot saattaisivat poiketa toisistaan. Tällaista tilannetta tulisi kaikin keinoin välttää.
Suomen Yrittäjät tukee valtioneuvoston kantaa siitä, että EU-lainsäädäntöön perustuvia finanssipoliittisia sääntöjä tulee tarkastella ensisijaisesti kokonaisuutena sekä samalla varmistaa yhtäältä suoraan EU-oikeuteen perustuvien, että toisaalta kansalliseen lainsäädäntöön sisällytettävien sääntöjen johdonmukaisuus ja yhteensopivuus.
Kunnioittavasti
Suomen Yrittäjät
Mika Kuismanen
Pääekonomisti