YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

18.8.2005 klo 10:28
Lausunto

Varallisuusveron poistaminen ei saa johtaa yrittäjän verojen kiristymiseen

Lakiesitys uudeksi arvostamislaiksi uhkaa kiristää erityisesti yritysten omistajien verotusta.

Näyttää siltä, että yrityksestä saatavan tulon verottamisen peruste muuttuu eikä uudistuksen jälkeen tiettyjä vertailuja yrityksen omistaman kiinteistön ja tytäryhtiöosakkeiden kohdalla tehdä. Jos uudistus menee luonnostellun kaltaisena läpi, kärsijöinä ovat ne tahot, joilla on pitkään omistetut omat toimitilat tai joilla liiketoimintaa harjoitetaan useamman yhtiön muodostamassa kokonaisuudessa.

Uudistu johtuu siitä, että nykyinen varallisuusverolaki kumotaan ja varallisuusvero poistuu vuoden 2006 alusta. Varallisuusveron poistoa koskeva lakiluonnos sisältää myös ehdotuksen uudeksi arvostamislaiksi, jossa määritettäisiin tietyille omaisuuserille niiden arvon laskemista koskevat perusteet. Arvonmääritys on tarpeen esimerkiksi kiinteistöveron määräämiseksi ja osinkoverotuksen toimittamiseksi.

Yritysten sukupolvenvaihdosten veronhuojennukseen luonnos vaikuttaa myös heikentävästi. Kaikki lahjoitus- ja perintötilanteet, jotka oikeuttavat huojennukseen, tulevat jatkossa ankarammin kohdelluiksi siirtyvän yritysvarallisuuden arvostamisperusteen kiristyessä nykyisestä. Erityisen kaltoin lakiesitys kohtelisi niitä yrityksiä, joiden arvostamisessa nykyisin sovelletaan ns. leikkuria, jonka mukaan yrityksen arvo voi nousta enintään 50 prosenttia edellisen vuoden arvosta. Tätä leikkuria ei uusi arvostamislaki enää sisältäisi.

Suomen Yrittäjät on valtiovarainministeriölle antamassaan lausunnossa kritisoinut voimakkaasti uuden arvostamislain niitä kohtia, jotka johtavat verotuksen kiristymiseen toisaalla. Vuonna 2004 toteutettu yrityksen sukupolvenvaihdoksen veronhuojennuksen laajennus uhkaa osittain vesittyä ja toisaalta osinkoverouudistuksen myötä kiristynyt osinkoverotus kiristyä edelleen. SY vaikuttaa siihen, että kiristyksestä luovutaan.

Lakipakettiluonnokseen sisältyvä esitys verohallinnon varallisuusrekisteristä on verovelvollisten kannalta ongelmallinen. Verovelvollisten ilmoitusvelvollisuuden laajuus on epäselvä, samoin rekisteriin kerättävien tietojen sisältö. Mikäli varallisuusrekisteri perustetaan, tulee ainoastaan viranomaisilla olla tiedonsaantioikeus.

Lisätietoja antaa Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Leena Romppainen, p. (09) 2292 2937,

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi
Puhelin (09) 2292 2952, Raija-Liisa Konkola