Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Hannu Autosella (vas.) ja Jorma Haavikolla on vankkaa kokemusta yrittäjien oikeudellisesta neuvonnasta.

”Asianajajan apuun kannattaisi turvautua jo varhaisessa vaiheessa” – Maksuton lakineuvonta auttaa jäsenyrittäjää

Yrittäjät kohtaavat liiketoiminnassaan erilaisia oikeudellisia kysymyksiä ja haasteita. Lapin Yrittäjien neuvontapalvelu auttaa jäsenyrittäjiä välttämään mahdollisia sudenkuoppia ja varmistamaan, että liiketoiminta on linjassa lakien ja määräysten kanssa.

Lapin Yrittäjien neuvontapalvelu koostuu paikallisista asianajotoimistoista. Puhelinneuvonta on maksutonta jäsenyrittäjille. Asianajaja ja varatuomari Hannu Autonen sekä asianajaja Jorma Haavikko kertovat, miten ja missä asioissa yrittäjät ovat usein yhteyksissä.

– On yleistä, että asiaa on ensin yritetty hoitaa itse ja sitten on jouduttu kääntymään asianajajan puoleen. Siinä vaiheessa on useasti ollut hankala oikaista asiaa oikeille raiteilleen, Autonen pohtii.

Autonen on harjoittanut asianajotoimintaa Lapissa 40 vuotta. Asianajotoimisto Autonen ky sijaitsee Sodankylässä. Hän on ollut mukana Lapin Yrittäjien neuvontaringissä jo sen perustamisesta lähtein.

– Asianajajan puoleen kannattaa kääntyä heti alkuvaiheessa, kun asia tuntuu niin ongelmalliselta, ettei sitä itse hallitse. Lapin Yrittäjien lakineuvontapalvelun puoleen voi kääntyä matalalla kynnyksellä, sillä palvelun puhelinneuvonta on jäsenille ilmaista, hän muistuttaa.

– On yleistä, että asiaa on ensin yritetty hoitaa itse ja sitten on jouduttu kääntymään asianajajan puoleen, kertoo asianajaja ja varatuomari Hannu Autonen.

Myös Haavikko kannustaa ottamaan ajoissa yhteyttä asianajajaan. Tulevien tilanteiden ennakointi on tärkeää. 

– Asianajajan apuun kannattaisi turvautua jo varhaisessa vaiheessa. Jos ajattelee yhteydenottoa ”parempi myöhään kuin ei milloinkaan” -periaatteella, on monesti jo myöhäistä. Yhteydenotto esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostitse riittää asian kartoittamisen aloittamiseksi, hän kertoo. 

Haavikko toimii asianajajana Asianajotoimisto oy Rovalexissä Rovaniemellä. Hän harjoittanut asianajotoimintaa vuodesta 1992 ja toiminut asianajajana noin 30 vuotta.

– Liian myöhäinen yhteydenotto asianajajaan kaventaa monta kertaa toimintamahdollisuuksia olennaisesti, Haavikko lisää.

Lapin Yrittäjien lakineuvonta kattaa monia osa-alueita, kuten 

  • sopimusoikeutta, 
  • työoikeutta, 
  • verotusta ja 
  • yritysjuridiikkaa. 

Yrittäjät saattavat tarvita apua esimerkiksi sopimusten laatimisessa, työntekijöiden palkkaamiseen liittyvissä kysymyksissä tai vaikkapa yrityskaupoissa. Esimerkiksi hyvin laaditut sopimukset selventävät osapuolten velvollisuuksia ja voivat ehkäistä tulevia riitoja. Neuvontaa antavat yritykset löydät klikkaamalla tästä.

– Jos ajattelee yhteydenottoa ”parempi myöhään kuin ei milloinkaan” -periaatteella, on monesti jo myöhäistä, muistuttaa asianajaja Jorma Haavikko.

Sopimuksiin liittyvät oikeudelliset kysymykset mietityttävät yrittäjiä

Asianajajien työpöydillä on ollut muun muassa yrittäjien sopimus- ja riita-asioita.

– Yleisimpiä oikeudellisia asioita, joita yrittäjät kohtaavat ja joista olen saanut yhteydenottoja, ovat erilaiset yritystoiminnan luovutuksiin, kuten sukupolvenvaihdoksiin, työsuhteisiin ja muihin sopimussuhteisiin liittyvät asiat ja toisaalta erilaiset insolvenssimenettelyihin, kuten yrityssaneerauksiin liittyvät kysymykset, Haavikko kertoo.

Joskus tilanne ratkeaa jo yhdellä puhelinsoitolla, mutta toisinaan toimenpiteitä tarvitaan enemmän.

– Olen hoitanut yritysten puolesta työsuhderiitoja, sopimusten laatimisia, erilaisia sopimusriitoja, urakkariitoja, yhtiöjärjestelyjä (esim. osakeyhtiöiden fuusioita ja lakkauttamisia, yrityskauppoja, sukupolvenvaihdoksia), laskuriitoja, kiinteistöasioita ja niin edelleen. Kaikissa asioissa on ensisijaisesti pyritty sovintoon, mutta tarvittaessa asioita on hoidettu tuomioistuimissa, Autonen sanoo.

Muista ainakin nämä, kun olet yhteyksissä asianajajaan:

1. Ennaltaehkäisevä neuvonta voi auttaa välttämään suurempia ongelmia tulevaisuudessa. 

– Tärkeintä on, että ylipäätään ottaa yhteyttä. Alkukeskustelussa selvitetään sitten, mistä on kysymys, mitä toimia tarvitaan ja miten asian hoitamista jatketaan, Haavikko sanoo.

2. Varmista, että esillä on tarvittavat asiakirjat.

– Ota neuvotteluun mukaan kaikki asiaan liittyvät asiakirjat. Puhelinkeskustelussakin olisi hyvä saada selkoa kaikista asiaan liittyvistä faktoista, Autonen kertoo.

Neuvontapalvelu

Lapin Yrittäjät tarjoaa jäsenilleen maksutonta neuvontaa yrityksen lakiasioihin. Palvelu koostuu Lapissa toimivista asiantuntijayrityksistä.

Mies puhelimessa

Valtakunnallinen neuvonta

Jäsenpalveluna maksuton lakineuvonta ja asiantuntija-apu arkisin klo 8–18 numerossa 09 229 222.