KUVAT: Sabarnan kotialbumi
4.11.2022 klo 11:40
Uutinen

Neuvonantajien rooli on merkittävä, kun ostaja tulee ulkomailta

Ulkomaisten ostajien houkutteleminen on tärkeää koko yhteiskunnalle. Intialaiset Sabarna ja Argho löysivät sopivan liiketoiminnan Posiolta.

– Olen ymmärtänyt sosiaalisen median kautta, että suomalaiset ovat pidättyneitä ja sisäänpäinkääntyneitä, mutta asia on aivan päinvastoin! kertoo Sabarna Bhattacharya.

Sabarnan perhe on kotoisin Länsi-Bengalin alueelta, joka sijaitsee Intian itäosassa. Perheeseen kuuluu Sabarnan puoliso Argho Mukherjee ja tytär Arna Mukherjee. Molemmat vanhemmat ovat opiskelleet Walesin yliopistossa: Argho MBA-tutkinnon rahoituksesta (Master of Business Administration) ja Sabarna BA-tutkinnon (Bachelor of Arts) englanninkielisestä kirjallisuudesta.

Perheen haaveena oli ostaa yritys Suomesta. He lähettivät satunnaisesti viestejä ympäri maata, kunnes Lapissa yhteydenotto otettiin tosissaan. Sen jälkeen apua oli tarjolla nopeasti.

– Heti ensimmäisestä päivästä lähtien meitä opastettiin kaikin mahdollisin tavoin. Saimme ehdotuksia erilaisista yrityksistä ja meille kerrottiin organisaatioista, jotka auttavat eteenpäin, Sabarna kertoo.

Lopulta perhe päätyi tekemään kauppaa posiolaisesta pesulasta.

”Lappi tarvitsee aggressiivista markkinointia”

Kun perhe oli vieraillut Posiolla kohdeyrityksessään, he ymmärsivät, että Lapissa on loputtomasti mahdollisuuksia erilaisiin yritystoimiin myös perinteisten toimialojen, kuten matkailun sekä metsä- ja kaivosteollisuuden, ulkopuolella.

– Lapissa on hyvä infrastruktuuri ja kaikki edellytykset houkutella yrittäjiä ja sijoittajia. Asianomaisten viranomaisten ja organisaatioiden on vertailtava, analysoitava ja tunnistettava mahdollisuuksia sille, mitä uusia toimialoja tälle alueelle voidaan sijoittaa ja millaisia ​​tiloja niille voidaan tarjota, Sabarna pohtii.

Sabarnan mukaan vaaditaan aggressiivista markkinointia, jotta yrittäjät ja sijoittajat ovat tietoisia Lapissa olemassa olevista mahdollisuuksista.

– Toivon, että yhä useammat ovat aloitteellisia ja uskaltavat alkaa pyörittämään yrityksiä kauniissa Lapissa.

Kun apua on tarjolla, mikään ongelma ei tunnu liian suurelta

Sabarna painottaa, että yrityskaupassa suurin apu on ollut ihmisistä, jotka ovat tukeneet prosessissa. Hän listaa yrittäjäkollegoja, omistajanvaihdosten ja rahoitusten sekä yritysjohtamisen asiantuntijoita, asiakkaita ja paikallisia.

–  Ihmiset ovat olleet avuliaita ja toivottaneet meidät tervetulleiksi. Heidän ansiostaan mikään ongelma ei ole tuntunut liian suurelta käsiteltäväksi.

Edes kommunikointi ilman suomen kielen taitoa ei ole Sabarnan mukaan ongelma, vaan pikemminkin asennekysymys.

– Joillakin voi olla vaikeuksia kommunikoida paikallisten kanssa, jos ei osaa suomen kieltä. Riippuu yksilöstä, kuinka nopeasti hän ymmärtää kielen. Päivittäinen kommunikointi paikallisten kanssa ja verkkokursseille osallistuminen voi olla hyödyllistä, Sabarna pohtii.

Perhe ihastui kirkkaaseen Kitkajärveen.

Ulkomaisten ostajien houkutteleminen on tärkeää koko yhteiskunnalle

Neuvonantajien rooli korostuu omistajanvaihdoksissa, joissa ostaja tulee ulkomailta. On tärkeää, että ostajat saavat tarvitsemaansa apua, jotta yrityskaupat eivät jää toteutumatta. 

Tulosjärjestelyt Partnersin Mikko K. Leinon mukaan tietoa yrityskauppojen tekemiseen on tarjolla kohtuullisesti, mutta se on hajallaan. Yrityskaupan lisäksi ostaja voi tarvita neuvoja tavallisissa, arkeen liittyvissä asioissa, kuten pankkitilin avaamisessa ja lasten koulunkäynnin järjestämiseen Suomessa.

Leino on yksi useista Sabarnaa ja Arghoa omistajanvaihdosprosessissa auttaneista neuvonantajista. Tärkeä apu on ollut myös Lapin kauppakamarin ja Lapin ov-koordinaattorihankkeen neuvojista.  

– Ymmärrän hyvin, miksi Sabarnan ja Argho olivat kiinnostuneita Lapista. Monia ulkomaalaisia ostajia kiinnostaa Suomi, koska meillä on maailman kaunein luonto, turvallinen yhteiskunta ja hyvä koulutusjärjestelmä lapsille, Leino toteaa ja jatkaa:

– Tällaisten omistajanvaihdosten edistäminen onkin tärkeää koko yhteiskunnalle, koska niillä voidaan turvata palveluiden jatkuminen, Suomeen saadaan lisää veroja maksavia yrittäjiä ja myyjät saavat työlleen jatkajan sekä korvauksen tekemästään työstä.

Ostoprosessi on monivaiheinen, ja siksi neuvoja tarvitaan eri tahoilta

Kun ulkomainen ostaja on kiinnostunut suomalaisista yrityksistä, on ostoprosessi monivaiheinen. Leinon mukaan siihen kuuluvat esimerkiksi sopivien ostokohteiden kartoittaminen ja arviointi kaupallisesta näkökulmasta, ostokohteen tavoittaminen ja kauppaneuvotteluissa avustaminen.

– Ennen kaupan toteuttamista on järjestettävä monia asioita, kuten sopivan ulkopuolisen hallituksen jäsenen löytäminen neuvonantajaksi yrittäjille, osakeyhtiön perustaminen ostettavalle liiketoiminnalle ja rahoitusrakenteen selvittäminen, hän kertoo.

Neuvoja tarvitaan useilta eri tahoilta, ja siksi on tärkeää, että ostajat pystytään ohjaamaan tarvitsemansa neuvonantajan luokse. Tietoa jaetaan puolin ja toisin.

– Saimme paljon apua eri verkostoilta ja jaamme mielellämme saamiamme oppeja muille.  Toivottavasti Suomeen saadaan vielä lisää tällaisia yrittäjätarinoita, Leino kertoo.

Jatkaja elämäntyöllesi

Lapin Yrittäjien omistajanvaihdospalvelu auttaa yrityksen myynnissä, ostossa ja sukupolvenvaihdoksissa. Palvelu on suunnattu kaikille yrityksille eikä se vaadi Yrittäjien jäsenyyttä.