6.6.2023 klo 08:47
Uutinen

Mainossatama: Rauta kuumana ja kuitu vikkelänä – kaiken takana kuitenkin ihminen

Forssalainen mainos-, viestintä- ja digitoimisto Mainossatama juhlistaa tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan.  Yrittäjä Johanna Talikaisen mukaan markkinointi ja viestintä ei ole päälle liimattava tai erillinen toimenpide yritystoiminnassa.

– Haluamme olla strateginen kumppani. Perehdymme huolella asiakkaidemme ydintoimintaan ja sen menestyksekkääseen hoitamiseen. Onnistuneet nettisivut tai esittelymateriaalit eivät riitä meille, vaan asiakkaan tulos ja menestys, painottaa Talikainen.

Johanna Talikainen on työurallaan ehtinyt kokea pitkän kehityskaaren viestinnän toteutusten, jakelukana-vien ja tekniikan parissa.

– Muistan hyvin ajan, kun kiireisiä esitevedoksia lähetettiin hyväksyttäväksi Matkahuollon kautta. Se oli hidasta ja kallista. Nykyään kommunikaation ja tiedonsiirron ei pitäisi tökkiä ainakaan tekniikan suhteen. Kolikon toisena puolena on se, että työelämän kiihtynyt tempo lisää koko ajan toimitusaikapaineita.

– Luovien asioiden kypsyttämiseen se tuo erityisesti haasteita. Kun on teknisesti mahdollista olla nopeita, asioiden myös halutaan valmistuvan rivakampaan tahtiin.

Puhelin ja sähköposti ovat Talikaisen tärkeimmät työkalut, mutta eniten hän arvostaa kohtaamisia, missä vuorovaikutus on kokonaisvaltaisinta.

– Sähköinen viestintä on välttämätöntä nopeuden ja tehokkuuden takia. Henkilö-kohtaiset kontaktit tavallaan vahvistavat asiat ja asiakassuhteet. Uusia renkejä tulee, ihminen pysyy isäntänä. Tietokoneiden tulee olla tehokkaita ja Talikaisen mukaan ilman valokuituyhteyttä ei pärjättäisi yrityksessä, missä isokokoista dataa siirtyy paikasta toiseen jatkuvasti.

– Meillä on omaa palvelinkantaa käytössä, sillä kuva- ja etenkin videomateriaalit vaativat todella paljon tallennuskapasiteettia. Tietyt, asiakkaiden kanssa jaettavat asiat on toisaalta kätevää tallentaa pilvipalvelimelle. Talikainen nostaa tieto-liikenneasioissa Elisan palvelukokonaisuudesta esille erityisesti oman yhteyshenkilön.

– Voin oikeasti hoitaa paljon asioita henkilökohtaisella kontaktilla tarvitsematta kirjautua eri paikkoihin tai käyttämällä aikaani siihen, miten tämän asian hoitaisin. Arvostan Elisaa asiakaslähtöisenä yrittäjän kumppanina, kiittelee Johanna Talikainen.

Viestintä, markkinointi ja mainonta on viimeisen 15 vuoden aikana huikean paljon monikanavaistunut.

– On vain hyväksyttävä se, että suurten kertomusten aika on ohi. Ehkä ei olekaan enää tarkoitus tavoitella isoja massoja yksittäisillä kanavilla. Puhelimen rooli kommunikoinnissa ja oikeastaan koko elämän hallinnassa vain korostuu. Älyluurin kauttahan hoidamme jo lähes kaiken. Toisena nousevana trendinä Talikainen näkee tekoälyn ällistyttävän nopean kehityksen ja on aiheesta innoissaan.

– En pelkää sitä, että tekoäly alkaisi tekemään asioita itsenäisesti puolestamme vaan uskon, että saamme valjastettua sen helpottamaan elämäämme ja informaation käsittelyä.