3.3.2017 klo 13:35
Uutinen

Markkinoinnin kymmenen käskyä kerrattiin aamukahvilla

Crazy Town Hämeenlinnan ja Suomen Markkinointiliiton Hämeenlinnan aktiivit ovat lähteneet nostamaan osaltaan Hämeenlinnan seudulle uutta tekemisen meininkiä.

Perjantaiaamuna Crazy Townin tiloissa Hämeenlinnan Verkatehtaalla järjestettiin markkinoinnin aamukahvit. Kutsun oli kuullut parikymmentä markkinoinnista kiinnostunutta.

Hämeenlinnalainen tietokirjailija ja yrittäjä Jarkko Kurvinen piti kahvittelun lomassa innostavan esityksen yritysten välisen markkinoinnin kymmenestä käskystä. Kurvinen on käsitellyt asiaa yhdessä Mikko Sepän kanssa kirjoittamassaan kirjassa B2B-markkinoinnin ja -myynnin pelikirja. Kirja on julkaistu viime vuonna.

Kurvisen mukaan nykysuuntaus ostamisessa on entistä enemmän itsepalvelu. Mikäli yritys myy verkossa, tulee sillä olla valmius palvella asiakasta silloin kun asiakas haluaa ostaa. Esimerkkinä huonosta asiakkaan tarpeiden ymmärtämisestä hän nostaa esiin VR:n, joka sulkee lipunmyyntinsä verkkokaupan yöaikaan.

Markkinoinnin ammattilainen muistuttaa, että markkinoinnin ensisijainen tarkoitus on asiakkaan auttaminen.

– Olemalla hyödyksi ja tarjoamalla asiakkaalle ratkaisun tämän ongelmaan jäät paremmin asiakkaan mieleen kuin maanisen tyrkytyksen voimin.

Suosittelu on markkinoinnin vahva trendi kuluttajamarkkinoinnissa, esimerkiksi matkailu- ja ravintolapalveluissa. Jarkko Kurvinen kertoo suosittelun tulevan vahvasti myös yritysmarkkinointiin.

Yrityksen pitää olla asiakkailleen ensisijainen tietolähde ja luoda itselleen maine asiantuntevana kumppanina, tällöin palveluista ja tuotteista ollaan valmiita maksamaan. Maineen lisäksi peliin pitää laittaa persoonat ja tunteet.

– Persoonattomuus ajaa kilpailemaan hinnoilla, Kurvinen tiivistää.

Kevään aikana markkinoinnin aamukahvit järjestetään jokaisen kuukauden ensimmäisenä perjantaina kello 9-10. Paikkana on Crazy Townin Hämeenlinnan toimipiste.

Hämeen Yritysviestintä / JL
toimitus@hameenyrityssanomat.fi