Ouca Bikesin yrittäjä Tuomas Alapuranen halusi kehittää maailman kestävimmän kuljetuspyörän. Kuva: Timo Heikkala
28.3.2022 klo 11:01
Uutinen

Oululainen yritys halusi kehittää maailman kestävimmän kuljetuspyörän – Vastaa Euroopan kovaan kysyntään sarjatuotannolla

Tuomas Alapuranen huomasi, että markkinoilla olevat sähköavusteiset kuljettamiseen tarkoitetut pyörät eivät kestäneet kovaa käyttöä. Oululainen Ouca Bikesin yrittäjä halusi kehittää maailman kestävimmän cargopyörän.

Pyörien huono laatu kävi ilmi, kun yritys oli vuokrannut niitä vuodesta 2017 alkaen.

− Vuokraukseen hankkimiimme cargopyöriin tuli helposti vikoja ja ne vaativat paljon huoltamista. Kesällä 2019 päätin, että kehitämme itse maailman kestävimmän cargopyörän, Tuomas Alapuranen kertoo.

Sähköavusteinen cargopyörä on suunniteltu ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Täysin Suomessa suunniteltujen ja valmistettujen pyörien sarjatuotanto käynnistyy vuodenvaihteessa.

Alapuranen kertoo, että suunnittelussa on haluttu panostaa nimenomaan kestävyyteen.

− Ensi silmäyksellä voisi jopa luulla, että kyseessä on jokin muu ajoneuvo kuin pyörä. Luokittelu polkupyöräksi on ollut kuitenkin alusta saakka kehitystyön ytimessä. Pyörän etuja ovat päästöttömyys, terveyshyödyt ja pyörätieverkoston hyödyntäminen. Ajoon ei tarvita myöskään ajokorttia, Alapuranen sanoo.

Myös moottori on kotimainen

Ouca Bikesin pyörät on suunniteltu Oulussa ja ne valmistetaan täysin Suomessa rungosta ja kuljetustilasta lähtien. Tästä osoituksena on Avainlippu-merkki. Patentti- ja mallisuojahakemukset ovat parhaillaan käsiteltävinä.

− Alusta saakka oli selvää, että tarvitsemme mukaan lukuisia kumppaneita. Tuotekehitystä onkin tehty yli 50 ihmisen voimin. On ollut upeaa huomata, että Suomesta löytyy tarvittavaa valmistusta ja osaamista, Ouca Bikesin liiketoimintajohtaja Jani Sipilä kertoo.

Matkan varrelle on osunut myös onnea. Projektin alkuvaiheessa Alapuranen ja Sipilä eivät olleet tietoisia tamperelaisesta Revonte Oy:stä, joka kehittää täysin uudenlaista sähköpyörän moottoria.

− Revonten moottori mahdollisti pyörällemme ominaisuuksia, joita emme olisi saavuttaneet muiden valmistajien moottoreilla, kuten automaattivaihteisto, pakki ja etäpäivitykset, Sipilä kertoo.

Ouca Bikes aloittaa sarjatuotannon vuodenvaihteessa ja aikoo suunnata Euroopan markkinoille. Euroopassa myytiin viime vuonna noin 200 000 kuljetuspyörää, joiden suurimpana markkinana on Saksa.

− Niin kuljetusyritykset kuin kaupungit ja muut organisaatiot etsivät kustannustehokkaita ja ekologisia vaihtoehtoja lähiliikkumiseen ja -kuljetukseen. Monissa maissa kysyntään vaikuttaa myös se, että cargopyörien hankintaa tuetaan rahallisesti. Ennusteiden mukaan Euroopassa myydään vuonna 2030 jo kaksi miljoonaa cargopyörää, mikä tarkoittaa lähes 10 miljardin euron markkinaa, Sipilä kertoo.

Toimitus
Toimitus