28.4.2020 klo 17:15
Uutinen

Ruoan verkkokauppa ampaisi kasvuun – Entiseen maailmaan ei ole koronasta paluuta

Ilman hankaluuksia yllättävä tilausmäärien kasvu ei tapahtunut.

Koronakriisin alkaessa ruoan verkkokauppa ampaisi kasvuun. Kauppahalli24.fi-palvelun markkinointipäällikkö Hanna-Kaisa Risku käyttää tilausmäärien kasvusta sanaa ”räjähti”.

– Luulen, että olemme olleet ihmisten mielissä, ja korona oli sysäys kokeilla palveluamme, Risku kertoo.

Kauppahalli24.fi pakkaa ja toimittaa ruokaostokset kotiinkuljetuksella. Koronakriisin alkumetreillä palvelu rekrytoi ja koulutti 70 uutta keräilijää ja lisäsi kuljetusaikatauluja aamusta yömyöhään. Silti oli selvää, että kysyntä ylittäisi tarjonnan.

Yhden viikonlopun ympäripyöreiden työpäivien tuloksena syntyi pop-up-sisarverkkokauppa Kotikaappi24.fi-palvelu, joka keskittyy kuivatuotteiden toimittamiseen, mutta koko Suomessa. Niiden keräily sadan tärkeimmän ja suosituimman tuotteen valikoimasta sujuu joutuisasti ja helpottaa toimitusruuhkaa.

– Meillä oli valmiudet uuden verkkokaupan rakentamiseen olemassa. Moni asia piti kuitenkin päättää ilman faktoja, sillä elimme tietämättömyyden tilassa oletusten ja Euroopan tilanteen uutisoinnin varassa. Olisi ollut kiva tehdä tämä hallitusti, Risku naurahtaa.

Niin pitkään kuin tarvetta on

Kauppahalli24.fi ja Kotikaappi24.fi -palvelut myyvät nyt päivässä yhtä paljon kuin Kauppahalli24.fi-viikossa ennen koronaa.

Aivan ilman hankaluuksia tilausmäärän räjähdys ei sujunut. Alussa tilauksissa oli keräilyvirheitä, aikataulut pettivät ja tuotteita puuttui, kun tuottajat eivät pystyneet vastaamaan äkisiti lisääntyvään kysyntään. Sittemmin palvelutaso on palannut.

Kotikaappi24.fi on suunniteltu popup-kaupaksi ja sen elinkaari on niin pitkä, kuin sen katsotaan olevan tarpeellinen. Risku kuitenkin katsoo, että koronasta palataan erilaiseen maailmaan verkko-ostamisen osalta.

– Moni oppii, kuinka näppärää ja vaivatonta se on. Uskon, että meille on tullut uusia pysyviä asiakkaita, eikä tilausmäärä tipu tasolle ennen koronaa, Risku sanoo.

Uusia ja vanhoja asiakkaita

Myös Sannan Ruokakassi -palvelun tilauksen lähtivät hurjaan nousuun heti sen jälkeen, kun hallitus piti tiedotustilaisuuden ja suositteli etäisyyden pitämistä muihin.

– Kun koulut ovat kiinni, lounasta ja illallista on pitänyt tehdä kotona. Moni asiakas, joka on ennen tilannut kassin joka toinen viikko, tilaakin nyt viikoittain tai useamman ruokakassin samalle viikolle, toimitusjohtaja Sanna Lindroos kertoo.

Aluksi kuivatuotteiden saamisessa oli hankaluuksia, kuten kaikilla muillakin, mutta silloin yritys muokkasi reseptejä, jotta kysyntään on pystytty vastaamaan.

Palvelu on lisännyt pienyrittäjien ja -tuottajien tuotteita sekä lisäostosten mahdollisuuksia, kuten Pienen suklaapuodin Chjokon suklaita.

Palvelu on toiminut Uudellamaalla, Tampereella sekä Turussa. Nyt se on avannut Vaasan palvelut, jotka oli jo kertaalleen osuljettu.

– Jatkamme kehitystyötä ja yritämme tehdä yhdessä yrittäjien kanssa. On kiva kuulua yrittäjien yhteisöön, jossa tsempataan toisiamme. Toivotaan tietysti, että jäämme myös asiakkaiden valikoimiin, Lindroos sanoo.

Markkinoinnissa yritys on pyrkinyt olemaan hienotunteinen. Aluksi se ei markkinoinut, ettei tulisi vaikutelmaa, että yritys ratsastaa kamalalla tilanteella. Sittemmin budjettia viestintään ja markkinointiin on lisätty ja viestit ovat positiivisia.

Ikäihmisille palvelua

K-Kauppias Aleksi Siltasen kauppa sijaitsee Helsingissä talossa, jonka asukkaat ovat pääasiassa ikäihmisiä. Hän on kehittänyt heitä silmällä pitäen toimintamalleja, joilla nämä voivat välttää fyysisen kaupassa käymisen. Toiminta-alue on koko kantakaupungin alue.

Asiakkaat voivat tilata ostoksensa itselleen sopivalla tavalla, kuten soittamalla, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Myös maksaminen onnistuu esimerkiksi laskulla tai tilisiirrolla riippuen asiakkaan toiveesta.

– Aika monena iltana olen istunut läppäri sylissä ja neuvonut kädestä pitäen, Siltanen kertoo.

Tilauksien määrässä on suurta vaihtelua. Joskus niitä tulee viisi, toisena päivänä 40.

Verkkokaupan pystyttäminen Keskon kanssa vei noin puolitoista viikkoa ja sujui hyvin. Silti yllätyksiä tulee lähes päivittäin.

– Ydintoiminnan yhdistäminen verkkokauppaan on tuonut haasteita. Joku voi tilata 40 pussia pakasteparsakaalia tai joku uusi tuote myydäänkin päivässä loppuun, Siltanen kertoo.

Kauppias pienten yrittäjien kumppanina

Uusia tuotteita on tullut lähialueen ravintoloilta ja muilta pienyrittäjiltä. Esimerkiksi Rautatieaseman Fresh Stop -kahvilakioskin yrittäjä toi smoothie-koneensa K-Kauppaan. Kauppias voi auttaa tarjoamalla tilan, jos muuten järkevä toimintamalli löytyy. Koneen tuonti oli tulevaisuuden visiointia sille ajalle, kun Fresh Stop joutuu luopumaan toimitiloistaan.

– Ravintoloiden annoksille on tullut ihan hyvä vastaanotto, mutta enemmän se on puuhastelua. Ei sillä kenenkään liiketoimintaa pelasteta. Ylipäätään yrittäjien kanssa toiminta on ollut mutkatonta, tuotteet sitä mitä pitää ja laatu hyvää, Siltanen sanoo.

Yhteistyötä on syntynyt myös kalakauppiaan kanssa. Tukkutorin kala tuo kauppaan tuoretta kalaa kuutena päivänä viikossa. Lähtiessään se vie omien asiakkaidensa kauppatilauksia, jotka on kerätty Siltasen kaupasta. Näin molemmat hyödyntävät toistensa toimintaa.

Tukkutorin Kalan oma tuote on valmis paketti kalaa, jossa osa tuotteista on heti käytettäväksi ja osa pakastimeen.

– Meille on järkevämpi ajaa kerralla isompi tilaus. Pakettien sisältöä täytyy vaihdella, jotta siihen ei kyllästy, Kala-Kalle, eli Karl Huttunen kertoo.

Tukkutorin Kala avaa omankin verkkokauppansa, jossa se myy sesongin oheistuotteita, kuten esimerkiksi saksalaista parsaa, marjoja, pastaa ja öljyjä.

Woltille aluevaltauksia

Ruoan kuljetuspalvelu Wolt alkoi saada yhteydenottoja maaliskuun puolivälissä. Ravintolayrittäjien täytyi suunnitella toimintansa uudelleen, ja kotiinkuljetuspalvelu houkutteleva kumppani.

– Uusia kumppaneita on aloittanut toista sataa kolmen, neljän viikon sisällä. Suomessa ravintolakumppaneita on yhteensä noin 1000, eli osuus on merkittävä. Näitä käsittelee pieni tiimi, joten aluksi hyväksyntäprosessi kesti normaalia pidempään, toimitusjohtaja Henrik Pankakoski kertoo.

Woltissa on jo ennen koronaa ollut ravintoloiden lisäksi yrityksiä, kuten Clas Ohlson, Musti ja Mirri, Roobertin Herkku ja Fruitkit.

Korona-aikana mukaan on tullut Lumene x Nordic Beauty, Kyrö Distilleryn käsidesikioski sekä kukkakauppoja. Vapun tietämissä Juhlamaailman kautta voi hankkia ilmapalloja ja muuta juhlakoristetta kotiin.

– Rakensimme myös vastikään oman ruokakaupan Jätkäsaareen, joka on saanut positiivisen vastaanoton Woltin käyttäjiltä, Pankakoski kertoo.

Tekninen työ, kuten kauppapaikan ja tuotevalikoiman perustaminen ja perehdytys sovelluksen käyttöön vie normaalisti päivistä viikkoon, mutta kiireisimpänä aikana kauppapaikan saaminen on kestänyt yli viikon.

Myös asiakkaiden suuntaan ruuhka on näkynyt. Wolt lähetti asiakkailleen sähköpostin, jossa he myösivät, että palvelutaso ei ole ollut erityisesti ruuhkan aikaan heidän edellyttämällään tasolla. Tilauksia on ollut poikkeuksellisen paljon, ja asiakaspalvelijat työskentelevät kodeistaan tavallista heikommilla välineillä.

– On ollut viikkoja, jolloin kysyntä on kasvanut merkittävästi, mutta esimerkiksi pääsiäisviikko oli hiljaisempi. Se, mikä tuli yllätyksenä, oli aikataulumuutos, eli tilausten keskittyminen vahvasti lounasaikoihin. Se loi painetta ravintoloiden suuntaan ja hankaluuksia lähettikumppaneiden saatavuuteen. Toimitusajat venyivät, Pankakoski sanoo.

Myös asiakaspalvelussa toiminta vilkastui. Normaalisti asiakaspalveluun tulee muutamia tuhansia viestejä viikossa. Nyt niitä on ollut jopa 10 000. Asiakaspalveluun on rekrytoitu kymmeniä uusia ihmisiä, jotta palvelun laatu pysyy yllä.

Wolt aloitti oman tukikampanjan ravintoloille

Wolt on tehnyt myös uudistuksia omaan toimintaansa. Se on lisännyt yleisön toiveesta mahdollisuuden tipata lähettiä ja ravintolaa. Verohallinto salli lounasetukorttien käytön, ja Edenredin etu tuli ensimmäisenä mukaan viime viikolla. Lisää palveluntarjoajia tulee pian.

– Verottaja ansaitsee suuren kiitoksen nopeasta päätöksestä. Toivoisimme, että 10,70 euron maksimirajaa nostettaisiin koronakriisin ajaksi vielä ylöspäin tai poistettaisiin kokonaan. On erittäin harvinaista, että lounasruoan saisi runsaalla 6 eurolla, jolloin neljä euroa jäisi vielä kuljetukselle, Pankakoski sanoo.

Ravintoloiden ahdinkoa helpottamaan se on myös perustanut oman 560 000 euron arvoisen tukiohjelman, eli ravintola saa jokaisesta tilauksesta euron ylimääräistä, ja asiakkaiden itse noutamien tilausten komissiot on poistettu 60 päiväksi.

Ruoankuljetuspalveluiden komissioista on noussut kahinaa yrittäjien keskuudessa. Pankakoski avaa niiden logiikkaa.

– Komissioista runsas puolet menee läheteille. Lopusta osuudesta käytetään merkittävä osuus markkinointiin, asiakashankintaan sekä tukitoimintoihin, jotka hyödyttävät ravintoloita. Meille on tärkeää, että ravintolat menestyvät, sillä se on menestyksemme edellytys, Pankakoski sanoo.

– Kokonaisuutena olemme itsekin raskaasti tappiollinen yritys, joka toimii riskisijoittajilta kerättyjen pääomien turvin, hän jatkaa.

Lue myös:

Hävikkiruokaa kotiin toimittavan Fiksuruoka.fi:n myynti tuplaantui

Michelin-ravintola Demo ja piikkiöläinen juhlapaikka Kavallon tila sopeutuvat poikkeustilanteeseen – ”Työmäärä on kolminkertainen”

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi