Huomiota herättävän vihreä pakettiauto teippauksineen on Niko Rantasen mukaan yrityksen paras käyntikortti. ”Kaalimato” huomataan liikenteessä ja on jopa tuonut suoria kontakteja.
3.12.2022 klo 19:00
Uutinen

Ypäjän Vuoden Yrittäjä 2022 Niko Rantanen: Toisen polven lattianrakentaja

Matto ja Parketti Rantanen Oy tekee lattiapinnoitusurakoita erilaisiin kohteisiin, niin yksityisiin asuntoihin kuin julkisiin tiloihin (50/50). Asiakaskohteisiin jalkaudutaan Ypäjältä käsin keskimäärin 100 km säteellä. Niko Rantanen hoitaa asiakaskontaktit pääsääntöisesti suoraan. Tavarantoimittajien kanssa on myös rakentunut hyvä vinkkiverkosto.

Niko Rantaselle matto- ja parkettialan työ on tullut verenperintönä. Hänen isänsä Aarre Rantanen vastaanotti Ypäjän yrittäjäpalkinnon vuonna 2005.
– Olin lomautuksen alla ja isäni harkitsi oman liiketoiminnan lopettamista. Näin läksin jatkamaan 2014 omalla toiminimellä ja 2017 muutin sen osakeyhtiöksi. Tämä työ on rakkautta lajiin, mutta oli kannattava ratkaisu lähteä tekemään tätä yrittäjänä.

Rantanen työskentelee pääsääntöisesti yksin, mikä näyttää sopivan hyvin rauhallisen ja harkitsevan oloiselle yrittäjälle. Silloin tällöin projekteissa saatetaan kaivata lisäkäsiä.
– Kunnon ammattilaiset ovat kiven alla. Joskus tulee spontaaneja työnhakutarjouksia henkilöiltä, jotka mielestään osaavat homman ilman näyttöjä aikaisemmasta kokemuksesta. Sen suhteen on oppinut olemaan varauksellinen. Työmailla pitää kuitenkin pystyä toimimaan itsenäisesti.

Maailman mullistukset, kuten Ukrainan sota, vaikuttavat jossain määrin kysyntään ja esimerkiksi materiaalien saatavuuteen. Siksi toimitusaikoihin on saattanut tulla viiveitä.
– Kaikki tilaukset on onneksi saatu tehtyä valmiiksi. Viimeisen parin vuoden aikana on saanutkin paiskia. Ihmiset ovat ahkerasti remontoineet, koska on oltu enemmän kotona.

Myötätuulessa myrskyää välillä

Haastattelun aikaan ollaan Rantasen työkohteessa eräässä rivitaloasunnossa. Tammiparketti on kauttaaltaan hiottu sekä valkolakattu. Ammattimiehen työstämänä se näyttää kuin uudelta.
– Suurimmaksi osaksi yksityiset työkohteet ovat parkettilattioiden hiontaa ja uudistamista. Julkisissa tiloissa materiaaleja käytetään vaihtelevammin. Kokolattiamatonkin kysyntä on hieman lisääntynyt.

Vuosikymmenten aikana materiaalit ovat muuttuneet ympäristöystävällisemmäksi. Lakat ja liimat ovat vesiohenteisia eikä näin myöskään tule haju- tai hengityshaittoja.
– Jotkut asiakkaat ovat hyvinkin tietoisia ja ottavat yleensä etukäteen selvää materiaalien koostumuksesta.

”Matto ja parketti” yrityksen nimessä on ollut tietoinen ja onnistunut valinta, koska hakukoneissa Rantasen yritys nousee helposti hakutuloksissa kärkeen.
– Työn jälki on minulle parasta markkinointia. Juttu kulkee suusta suuhun ja firman nimikin on tullut varsin hyvin tutuksi omalla seudulla. Firman pakettiauto tunnistetaan kylillä ja kaduilla. Sitä kauttakin tullaan suoraan kyselemään.

Yrittäminen maistuu Rantaselle hyvin. Yleinen kustannustason nousu ja ostovoimaan heikentyminen on tuonut asiakaskysyntään epävarmuutta. Kalenterivuoden vaihtuminen näkyy myös kuluttajakysynnässä.
– Näkyy se toki loppuvuotena omassa tilauskirjassa ja aina joutuu pähkäilemään vaihtoehtoja, millä mennään eteenpäin. Maailman uhkissa on hämmästyttävää, miten voimakkaasti ihmiset reagoivat pahan päivän varalle.

Yrittäjän elämä heijastuu eittämättä aina omaan perhe-elämään. Rantanen kertoo olevansa kiitollinen puolisolleen, jolla on myös yrittäjätaustaa. Se luo keskinäistä ymmärrystä yrittäjyyden haasteisiin myös perheen arjessa.