YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

22.2.2022
Susanna Sainsalo

MITEN LÄHTEÄ LIIKKELLE KASVUMARKKINOINNISSA?

Monimutkaistuva maailma ja teknologian sulautuminen kaikkeen ovat saaneet aikaan sen, että kuluttajilla on valta, mutta samalla myös tuska tästä vallasta – on jopa hankala tehdä päätöksiä, kun valinnanvaraa on niin paljon ja informaatiota tulee useista eri kanavista. Miten tällaisessa tilanteessa yritys saa aidosti ja oikeasti yhteyden asiakkaaseen? Miten saada mahdollisuus herättää tunteita ja kertoa mitä lisäarvoa asiakas voisi saada? Miten auttaa asiakasta löytämään juuri hänelle sopiva ratkaisu? Mitkä kanavat tavoittavat mitäkin kohderyhmää? Kysymyksiä on paljon ja asia voi tuntua monimutkaiselta; vedetään siis mutkat suoraksi ja puhutaan hetki yksinkertaisesta kuluttajalähtöisestä markkinoinnista – kuinka lähteä liikkeelle kasvumarkkinoinnissa?

1.Kilpailuetutekijäsi

Myyt kahvia, sitä saa kera suolaisen tai makean leivonnaisen. Kahvilaan voi jäädä istumaan tai ottaa kahvi mukaan. Nämä ovat kilpailuKYKYtekijöitäsi, eli ”pakko olla” -tekijöitä, jotta yrityksesi on kilpailukykyinen markkinassa. Voit tehdä markkinointia korostamalla näitä kilpailukykytekijöitä, mutta valitettavasti markkinointisi hukkuu tällöin massaan ja päätyy turhaksi kulueräksi budjetissasi. Tekemällä kilpailukykytekijöihin perustuvaa markkinointia 90 % mainonnasta menee asiakkailtasi ohi.

Mutta, mikä on yrityksesi kilpailuETUtekijä? Mikä on se suurin arvo mitä tuotatte asiakkaallenne? Millä saatte luotua tunnesiteen asiakkaanne kanssa? Pysytään kahviesimerkissä; kilpailuetutekijänne voisi olla viihtyisä kahvimiljöö, minne on mukava tulla rentoutumaan viikonloppuna ja tilassa on erillisiä soppeja, missä tavata ystäviä hieman rauhallisemmassa ympäristössä. Toisaalta kilpailuetutekijäsi voi olla myös paikallisuutesi; ”oululaiset, itseleivotut suolaiset ja makeat leivonnaiset”. Myös palvelusi voi olla kilpailuetutekijäsi ja työntekijäsi!

Tuo siis markkinoinnissasi kilpailuetutekijäsi esiin! Herätä tunteita! Kerro mitä lisäarvoa teillä on antaa asiakkaallenne. Tällöin markkinoinnista tulee investointi, eikä se ole pelkkää näkymätöntä mainontaa, tai kissankultaa, mikä ei välttämättä aktivoi asiakastanne mihinkään suuntaan.

2. Tavoitteet

Tavoitteletteko uutta myyntiä, uudesta kohderyhmästä, uudelta markkina-alueelta? Vai tuleeko kasvunne lisämyynnin kautta olemassa oleville asiakkaillenne? Tavoitteenne määrittelee sen, mihin suuntaatte katseenne, mutta ennen kuin pääset miettimään konkreettisia markkinointitoimenpiteitä – kanavavalintoineen ja viestikärkineen tulee sinun lisätä ihmisymmärrystä.

3. Kohderyhmäsi – ihmisymmärrys

Tunne asiakkaasi. Sen avulla tiedät mitä he arvostavat, tarvitsevat ja mistä he pitävät. Mikä tuottaa heille lisäarvoa? Juttele asiakkaittesi kanssa, lue alueesi kuluttajatutkimusten tuloksia tai teetä oma brändi- ja asennetutkimus. Pääasia, että pohjaat kaiken markkinointisuunnittelusi ja päätöksentekosi faktaan ja ihmisymmärrykseesi.

4. Keino- ja kanavavalinnat

Kun tunnet asiakkaasi ja heidän mediakäyttäytymisensä, olet määritellyt tavoitteesi ja miettinyt kilpailuetutekijäsi on aika valjastaa tähän sopivat keinot ja kanavat. Sinun tulee tietää, mitkä ovat ne markkinointitoimenpiteet, millä tavoitat asiakkaasi. Esimerkiksi onko se tapahtumat, henkilökohtainen myyntityö, kohdennettu mainonta, massamarkkinointi, PR vai mikä? Tämän jälkeen valjasta oikea kanava eli media toteuttamaan ja tukemaan markkinointitoimenpidettäsi.

Mistä sitten tiedät, mitä keinoja ja kanavia juuri sinun asiakkaasi seuraavat ja millä luot lisäarvoa? Voit apuna voit käyttää esimerkiksi median käyttötutkimuksia, asiakasymmärryksesi lisäksi. Median käyttötutkimukset kertovat ajantasaisen tiedon mitä kanavia mikäkin ikäryhmä käyttää ja minkä kanavan mainontaan he suhtautuvat positiivisesti.  Pohjaa valintasi dataan ja tutkimustietoon.

Muista myös seuranta: mittaa markkinointiasi, sen tavoittavuutta ja sitä miten se näkyy myynnissä. Aina ei ensimmäisellä kerralla osuta kultasuoneen, vaan markkinointia kehitetään ja muokataan analyysien ja kokemusten pohjalta. Lopulta oletkin tavoitteessasi. Simppeliä, eikö!

Kirjoittajana Susanna Sainsalo, asiakkuuspäällikkö / b2b asiakasratkaisut, Kaleva Media. Autan alueen yrityksiä kasvuun ihmisymmärryksen kautta. Määrittelemme keskustellen markkinoinnin kohderyhmät ja tarvittaessa hyödynnämme asiantuntijoidemme apua miettiessämme asiakaskohtaisesti toimivat markkinointitoimenpiteet. Paras palkinto tässä työssä on nähdä, kun asiakkaan kampanja onnistuu ja tavoite ylitetään!

Linkki: Käy katsomassa Kaleva Median tarjoamat jäsenedut vuodelle 2022


Susanna Sainsalo