Yrityksen ostaminen – vaihe 2

Ostokohteen etsiminen ja tutkiminen

Päätöksen jälkeen alkaa oikean kohteen etsintä.

Yrityksen ostamisen vaiheet

1. Harkintavaihe ja päätöksenteko -> 2. Ostokohteen etsiminen ja tutkiminen -> 3. Rahoitus -> 4. Neuvottelut ja sopiminen -> 5. Yrityksen haltuunotto -> 6. Yrityksen kehittäminen

Kuvitusgrafiikkaa, OmistajaKS-hanke

Ostokohteen etsiminen

Kun olet hankkinut itsellesi perustietoa yrittäjyydestä ja sinua kiinnostavasta toimialasta sekä olet muodostanut realistisen kuvan tavoitteistasi ja mahdollisesti omista rahoitusrahkeistasi, ostokohteen etsiminen on sujuvampaa. Myytäviä yrityksiä on Suomessa kymmeniä tuhansia, osa julkisessa myynnissä, osa piilossa ja osa yrittäjistä vielä harkitsee luopumista.

Kanavia myytävien yritysten löytämiseksi

  • oma verkosto (lähipiiri, tuttavat, oma työnantaja)
  • yritys, jossa itse tykkäät asioida
  • yritysvälittäjät
  • kunnan yritysneuvojat
  • ilmoituspalstat; kauppapaikat verkossa, sanomalehdet
  • sosiaalinen media (katso vinkkejä myyjän someoppaasta)
  • suorakontaktit sinua kiinnostavaan yritykseen
  • yrityshakupalvelut (esim. Fonecta Business)
  • Yrittäjäjärjestöjen Yritysmarkkinatapahtumat
  • oppisopimuskoulutus.

(Lähde: Suomen Yrityskaupat)

Suuri osa yrityksistä on piilomyynnissä

Jos sinulla on mielessäsi mielenkiintoinen ostokohde, ota yhteyttä yrittäjään, ja kysy rohkeasti myyntiaikeista! Liian moni yrittäjä jättää yrityksensä myynnin viime tippaan tai odottaa passiivisesti, että ostaja ilmestyisi oven taakse. Tämän vuoksi sinun ostajana kannattaa aktivoitua ja kysyä sinua kiinnostavasta yrityksestä suoraan yrittäjiltä myyntihalukkuudesta tai aikataulusta – ehkä yrittäjä onkin miettinyt myynnistä. Saat ostajana etulyöntiaseman ja voit lähteä suunnittelemaan myyjän kanssa mm. kaupan laajuuteen ja rahoitukseen liittyviä asioita. Mikäli olet vasta yrittäjätaipaleesi alussa, voit opiskella yrittäjyyttä tai vahvistaa tarvittavaa ammattiosaamista hyvissä ajoin.

Yrityskauppapaikkoja netissä, tutustu tarjontaan

Yrityspörssissä myynnissä olevia keskisuomalaisia yrityksiä:

Lisää yritysten kauppapaikkoja

Miksi yritys on myynnissä?

Tärkeä kysymys on, miksi myyjä on myymässä. Mikä on myyjän motiivi ja syy myydä yritys?

Yritys voi olla myynnissä, koska

  • omistaja on eläköitymässä
  • omistaja haluaa luopua liiketoiminnasta siirtyäkseen toiselle alalle tai ulkopuoliseen työhön
  • yrityksen toimintaa halutaan selkiyttää ja esim. luopua osasta liiketoimintaa
  • yritys kaipaa digitalisaatiota tai esim. kivijalasta verkkoon siirtymistä, mutta osaaminen ei riitä
  • omistajayrittäjä tai yhtiökumppani on menehtynyt.

Ostokohteen tutkiminen

Sähköisistä (maksuttomia esim. Fonecta Finder, jne.) yritystietokannoista sekä yrityksen omilta kotisivuilta saa myytävän yrityksen perustietoa mm. tuotteista ja palveluista sekä talousluvuista. Mitä pidemmälle neuvotteluissa edetään, sitä syvemmälle yrityksen taustatietoihin ostajan kannattaa sukeltaa. Valveutunut yritysmyyjä on koonnut jo hyvissä myyntiä varten materiaalia valmiiksi.

Jos näin ei ole ja tietoa on hankala saada tai sitä ei ole, kannattaa miettiä, onko myyjä valmis myymään. Joskus taustalla voi olla myös vilpillistä toimintaa ja tiedon panttaamista. Ostajan kannattaa siis olla tarkkana, ja hyödyntää asiantuntijoita, kuten yritysvälittäjiä, juristia tai kunnan yritysneuvontaa, jotta kaikki tieto tulee huomioitua.

Selvitä myös, onko sinun mahdollista saada esimerkiksi Leader-tukea ostokohteen tutkimiseksi.