Kaisa Marin | Pekka Heikkisen leipomo

Kaisa Marin | Pekka Heikkisen leipomo

Kaisa Marin otti ensimmäisen kosketuksen yrittäjyyteen ollessaan vasta viisivuotias. Tuolloin hän taittelu isoäidilleen servettejä yhden sentin kappalehintaan.
– Olen kasvanut yrittäjäperheessä. Tänä päivänä olen neljännen sukupolven yrittäjä. Yrittäjyys on peruja lapsuuden ajattelumaailmasta ja siitä, että kasvoin ympäristössä, jossa yrittäminen ja vaikuttaminen oman asuinpaikan elinvoimaisuuteen oli niin vahvasti läsnä, Marin kertoo.

Virallisesti Marinista tuli yrittäjä sen jälkeen, kun hän palasi maailmalta lapsuuden kotipaikkaansa ja päätti lähteä jatkamaan perheyrityksen tarinaa yhdessä veljensä kanssa.
– En ole vieläkään keksinyt, mitä haluaisin tehdä mieluummin kuin tätä.

Vuonna 2015 omistus siirtyi jälkipolvelle ja nykyisin Marin vetää Leipomo- ja kondiittoriliike Pekka Heikkistä. Hän kuvailee itseään ”soihdunkantajaksi”.
– Perheyrityksen vetämiseen liittyy niin paljon. Koen tärkeänä, että se mitä teen, täytyy olla merkityksellistä. Yrittäjänä toimiminen tämän kaltaisessa yrityksessä on sitä todella suurella tasolla. Olen valtavan ylpeä.

Kriisi pakotti uudistumaan

Pekka Heikkisen leipomon pääasiallinen markkina-alue on Kajaanissa ja omassa kivijalkaliikkeessä, jossa on myös kahvila. Tämän lisäksi leipomo toimittaa tuotteitaan Kainuun alueen kauppoihin sekä kauppahalleihin Ouluun ja Tampereelle ja Helsinkiin. Korona-aikana yritys perusti verkkokaupan, joka toimittaa tuotteita eri puolille Suomea.

Leipomoliike perustettiin Kajaaniin 108 vuotta sitten. Nyt Marin tekee yrityksestä oman näköistään.
– En ajattele niin, että olisimme veljeni kanssa erityisen uudistusmielisiä. Tuomme persooniemme kautta yritykseen tietynlaisen rentouden. Olemme äänekkäitä ihmisiä ja se tarkoittaa, että yrityskin saa olla sellainen. Tuomme mukanamme tämän vuosikymmenen meiningin.

Vuonna 2018 koettiin leipomon tähän asti pahin kriisi, kun leipomorakennuksen katto paloi ja toiminta pysähtyi yhdeksäksi kuukaudeksi.
– Se oli rankkaa, mutta tavallaan myös arvokasta aikaa, koska yrityksellä ei ole kovin usein mahdollisuutta pysähtyä miettimään, mikä on sen syvin olemus ja tulevaisuus.

Koronan pahin vaikutus on epätietoisuus

Onnettomuuden jälkeen rakennettiin uusi leipomo, joka on tuonut mahdollisuuden parantaa tuotteita entisestään.
– Olemme päässeet suunnittelemaan tuotantoa uudestaan tuotekohtaisesti. Tekemistä on järkevöitetty ja toiminta on nyt tasalaatuisempaa. Samalla olemme parantaneet työhyvinvointia, Marin kertoo.
– Näen vahvasti, että rakentamisen jälkeen voimme luoda käsityöleipomolle tulevaisuuden, joka jatkuu seuraavatkin 100 vuotta.

Koronakriisin pahimpana puolena Marin pitää lähitulevaisuuden sumentumista. Se on vaikuttanut paitsi myyntiin, myös johtamiseen.
– Normaali etupainoinen tekeminen on muuttunut vallitsevaan tilanteeseen reagoimiseen. Ei voi valehdella, etteikö tämä olisi ollut todella haastavaa aikaa jaksamisen kannalta. Pitää olla koko ajan varpaillaan siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Epätietoisuus tulevasta on pahinta.

Korona on vienyt mennessään leipomolle tärkeät markkinatapahtumat. Marin odottaa kuumeisesti, että paluu normaaliin koittaa pian.

Etkö ole jäsen? Liity Yrittäjiin.

Yrittäjien jäsenenä saat maksutonta lakineuvontaa ja nautit rahanarvoisista jäseneduista!

Liity jäseneksi