6.3.2017 klo 16:24
Uutinen

Duudsonit esittelevät Suomea nyt pakenemalla jäänmurtajan edestä

Uudessa Suomea markkinoivassa videossa Duudsonit melkein jäävät jäänmurtajan alle ja uivat jäiden seassa.

Duudsonit markkinoivat suomalaisia innovaatioita kansainvälisesti. Tekesin teettämän videosarjan ensimmäisessä Meanwhile in Finland -sarjan jaksossa nähtiin Ponssen metsäkonerodeo, joka osoittautui nopeasti somehitiksi.

Toisessa jaksossa kilpailtiin duudsonmaiseen tapaan triathlonissa suomalaisia hyvinvointituotteita hyödyntäen ja sykemittauksia seuraten. Nyt julkaisuvuorossa on neliosaisen sarjan kolmas jakso, jossa kilpaillaan arktisissa olosuhteissa.

Perämerellä jäänmurtaja Sampo paukuttaa paksua jääkerrosta rikki. Sampon edessä seisovat Duudsonit kilpailevat siitä, kuka uskaltaa päästää jäänmurtajan lähimmäksi itseään, ennen kuin juoksevat karkuun.

– Oli huikeaa päästä kuvaamaan jäänmurtaja Sampolle, kohdata ja tuntea sen uskomaton voima lähietäisyydeltä jäällä seistessä. Uskon, että video kerää paljon kansainvälistä huomiota juuri sen ainutlaatuisuuden vuoksi”, kommentoi Duudsonien Jarno Laasala.

Maailmalla olevista jäänmurtajista 60 prosenttia on Suomessa rakennettuja. Kaikista olemassa olevista 80 prosenttia on Suomessa suunniteltuja. Jäänmurtajiin lisätään koko ajan sensoreita ja älyä, jotka tuottavat muun muassa tietoa jäätilanteesta, säästä ja auttavat reitinvalinnassa.

– Robotisoituvien meri-, maa- ja ilma-alusten testaamista varten Suomeen on perustettu alueita, joissa kehitystyötä päästään tekemään hyvin vaihtelevissa olosuhteissa”, kertoo Tekesin Arktiset meret -ohjelman päällikkö Piia Moilanen.

Duudsonit kilpailevat kylmäkestävyydestään myös laboratorio-olosuhteissa. Työterveyslaitos on työskennellyt arktisen ja pohjoisen työn työhyvinvointiasioiden parissa jo pitkään. Heillä on Oulussa kansainvälisesti ainutlaatuinen kylmätestauslaboratorio kenttämittausvalmiuksineen.

Tekes on mukana rakentamassa todeksi meriteollisuuden visiota, jossa on tavoitteena tehdä Suomesta maailman johtava merenkulun älykkäiden ja kestävien huipputeknologiaratkaisujen tarjoaja vuoteen 2025 mennessä.

Rohkeista tempauksista ja TV-ohjelmista tunnetut Duudsonit ovat itse raivanneet tekemisellään ja asenteellaan tiensä kansainväliseksi viihdeilmiöksi. Heidän TV-ohjelmiaan on nähty yli 150 maassa ja heidän YouTube-kanavallaan on yli 2,8 miljoonaa tilaajaa.

Ponsse-metsäkonerodeota oli maanantai-iltapäivään mennessä katsottu jo yli 600 000 kertaa ja jäänmurtajavideotakin noin 170 000 kertaa.

toimitus@yrittajat.fi