2.9.2017 klo 08:02
Uutinen

Elisan digiekosysteemi yhdistää markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun saumattomaksi kokonaisuudeksi

Elisa laajentaa asiakasvuorovaikutuksen palveluitaan markkinoinnin ja myynnin automaation sekä digitaalisen asiakaspalvelun alueille.

Yhteistyössä Zeeland Familyn kanssa käynnistetty digiekosysteemi yhdistää perinteiset ja digitaaliset asiointikanavat saumattomaksi kokonaisuudeksi. Näin markkinointi, myynti ja asiakaspalvelun kohtaamiset muuttuvat yhtenäiseksi liiketoimintaprosessiksi.

Yhteistyön tavoite on tehdä asiakasvuorovaikutuksen digitalisoimisesta ja johtamisesta yrityksille helpompaa ja mitattavaa. Elisa nivoo asiakaspolun eri vaiheet yhteen markkinoinnista myyntiin ja asiakaspalveluun parhailla teknologioillaan, joiden ympärille puolestaan Zeeland Family tuo oman teknologiaosaamisensa, luovat ratkaisut sekä loppuasiakasta puhuttelevan sisällön.

– Perinteisesti ajatellaan, että markkinointi tuottaa kivoja kuvia ja asiakaspalvelu vastaa puhelimeen. Digitaalisessa maailmassa kumpikaan ei riitä, vaan asiakaspolku – markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu – tulee nähdä saumattomana kokonaisuutena, joka palvelee paremmin asiakkaita ja sen myötä yrityksen omaa liiketoimintaa, kuvailee Elisan asiakasvuorovaikutuksen ratkaisuista vastaava liiketoimintajohtaja Lasse Nordlund.

– Markkinoinnin rooli on rajautunut tyypillisesti mielenkiinnon herättämiseen ostoprosessin alkuvaiheessa. Näin se ei tietenkään ole, vaan markkinoinnilla on rooli läpi asiakaspolun. Esimerkiksi ostonjälkeisellä viestinnällä on merkittävä rooli asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja lisämyynnissä, jatkaa Zeeland Familyn toimitusjohtaja Tuomas Airisto.

Kun perinteisten ja digitaalisten asiointikanavien ja luovien sisältöjen tuotantoon yhdistetään reaaliaikainen analytiikka, asiakaskohtaamisten kehittäminen voidaan tuoda osaksi liiketoiminnan päivittäisjohtamista ja yritysten johtoryhmätyöskentelyä.

– Haluamme olla luomassa kokonaisvaltaista liiketoiminnan murrosta. Tähän tarvitaan niin alan parhaat työkalut kuin osaajat, Nordlund ja Airisto summaavat.

Ekosysteemi kokoaa eri alojen osaajat

Markkinointi- ja myyntiautomaation käyttöönotto ja asiakaspalvelun digitalisointi ovat perinteisesti pitkiä ja monivaiheisia prosesseja, joissa onnistumiseen tarvitaan monipuolista osaamista yrityksen sisältä ja ulkopuolelta.

– Automaatio- ja asiakaspalveluteknologiat eivät saa olla vain ulkopuolelta ostettuja työkaluja, vaan niiden käyttöönoton tulee olla osa liiketoiminnan modernisointia, joka tähtää parempaan asiakaskokemukseen. Jos prosessin johtaminen jää yksin markkinoinnin tai IT:n vastuulle, lopputuloksena on yleensä joukko irrallisia palveluita, jotka eivät keskustele keskenään, Nordlund varoittaa.

Elisan teknologiaratkaisuiden avulla markkinoinnin ja myynnin automaatio saadaan yhdistettyä digitaalisen asiakaspalvelun ratkaisuihin. Elisa on solminut sopimukset amerikkalaisten HubSpot- ja eGain-palveluiden jälleenmyynnistä Suomessa.

Liiketoiminnan sujuvan muutoksen edesauttamiseksi Elisa ja Zeeland Family muodostavat asiakkaan kanssa virtuaalitiimin, joka yhdistää useiden markkinointi-, viestintä- ja digitoimistojen ammattitaidon. Ekosysteemiajattelu tarjoaa asiakkaille organisaatiorajat kaatavan syväosaajien joukon, jonka tuella liiketoiminnan muutokset nopeutuva ja tehostuvat.

Uuden mallin ensimmäinen hyödyntäjä on SSO Rauta-Maatalous Oy.

– Olimme juuri päättäneet uudistaa digitaalista markkinointiamme, ja nyt se oli Elisan avulla mahdollista toteuttaa yhden ja saman katon alle. Olemme vielä alkutekijöissä, mutta odotuksemme yhteistyölle ovat erittäin korkeat. Haluamme tulevaisuudessa olla asiakkaamme paras yhteistyökumppani, joten digitaalinen markkinointi oli tuotava tälle vuosituhannelle. Näin voimme palvella asiakkaitamme asiantuntevasti perinteisen palvelun lisäksi myös sähköisesti, kertoo SSO Rauta-Maatalous Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tyykilä.