Heidi Lähteenmäki osti verkkokauppaliiketoiminnan ja perusti kivijalkaliikkeen sen tueksi.

Ensin verkkokauppa, sitten kivijalkamyymälä – Kotiäitiys sai rinnalleen yrityksen: ”Se oli ainoa ja paras vaihtoehto”

Heidi Lähteenmäki päätti, että kymmenen vuotta pöytälaatikossa olleelle toiminimelle on aika löytää parempaa käyttöä. Nyt hän pyörittää omaa sisustusalan liikettä.

Kun riihimäkeläinen Heidi Lähteenmäki jäi lapsensa kanssa kotiin, hän alkoi miettiä itsensä työllistämistä. Vaihtoehdoista kirkkaimmaksi alkoi nousta yrittäjyys.

– Yrittäjyys oli oikeastaan ainoa ja paras vaihtoehto. Olin ollut pitkään toimistotyössä ja koin, että se oli nähty.

Lähteenmäki huomasi Yrityspörssissä myynnissä olevan MerinoFin-verkkokaupan ja nappasi kiinni. Kaupan mukana tuli yrityksen liiketoiminta ja kontaktiverkosto.

Verkkokauppa myy merinovilla- ja pellavatuotteita sekä kodin sisustustuotteita kuten tyynyjä ja peittoja.

– Ehdoton valtti on ollut merinovillasta tehty patjan suojus, Lähteenmäki kertoo.

Yrittäjäksi lähtemiseen vaikutti ennen kaikkea 4-vuotias lapsi, jonka kanssa Lähteenmäki viettää runsaasti aikaa. Pitkään pöytälaatikossa ollut toiminimi heräsi samalla henkiin.

– Se on odottanut kymmenen vuotta sopivaa hetkeä. Aloin sitä kautta rakentamaan omaa polkuani. Ajattelin, että kun olen lapsen kanssa kotona, voin siinä sivussa pyörittää verkkokauppaa.

Lähteenmäellä ei ollut minkäänlaista kokemusta verkkokauppaliiketoiminnasta. Hän sai lyhyen intensiivikurssin edelliseltä yrittäjältä, joka oli pari kuukautta tukena yrityksen pyörittämisessä.

– Minulla oli jo kymmenen vuotta sitten mielessä, että kun tässä maassa on paljon hyviä yrityksiä, joilla ei ole jatkajia, on järkevämpää ottaa koppi sellaisesta kuin lähteä perustamaan alusta asti uutta.

Kivijalkamyymälällä hyvä startti

Verkkokauppa ei työllistänyt Lähteenmäkeä tarpeeksi. Reilu viikko sitten hän avasi toiminimensä nimeä kantavan Hilman Helmi -kivijalkamyymälän Riihimäen keskustaan Hämeenkadulle.

– Halusin, että asiakkaillani olisi paikka, jossa he voivat kokeilla tuotteita. Samalla otin myös muiden toimittajien tuotteita myyntiin. 

Myymälän alku on ollut piristävä yllätys. Lähteenmäen mukaan avajaiset keräsivät innostuneen osanoton. Sosiaalisen median tileille on alkanut kertyä seuraajia aktiivisen sometekemisen seurauksena.

”En päivystä koko ajan, tuleeko liikkeeseen asiakkaita.”

Heidi Lähteenmäki

– Verkkokauppakokemukseni on opettanut, että kuvilla on tärkeä merkitys niin verkkokaupassa kuin sosiaalisessa mediassa. Kivijalkamyymälässä vaikutus tehdään sen sijaan hyvällä asiakaspalvelulla, Lähteenmäki kertoo.

Hän pitää myymälää avoinna neljänä päivänä viikossa. Myymälän tiloissa on ompelimo, jota yrittäjä voi käyttää hyväkseen silloin, kun asiakkaita ei ole palveltavina.

– En päivystä koko ajan, tuleeko liikkeeseen asiakkaita vaan keskityn myös ompelemiseen. Ompelen etenkin asiakkaiden mittatilaustuotteita.

Naistenkirjasto.fi kokoaa putiikkeja naisten makuun

Lähteenmäki on seurannut, miten monen yrittäjän kivijalkamyymälä on joutunut lopettamaan etenkin pääkaupunkiseudulla. Hän uskoo, että myymälät voivat elättää yrittäjänsä paikallisten asukkaiden tuella.

– Olin kuullut sellaista viestiä, että nimenomaan sisustusalan liikettä kaivattiin Riihimäen keskustaan. Tottakai minulla on nyt toive, että asiakkaat käyvät kannattamassa paikallisia palveluita.

Kivijalkamyymälät ovat saaneet taakseen myös erilaisia verkkopalveluita. Yksi niistä on Seinäjoella perustettu Naistenkirjasto.fi, joka kokoaa etenkin naisten makuun sopivia putiikkeja ja kahviloita. Lähteenmäen liike on mukana listalla.

Heidi Lähteenmäestä kirjoitti aiemmin Aamuposti.

Muita kiinnostavia aiheita

Pauli Reinikainen