Olen aina arvostanut omaa tekemistäni, mutta on oikein hienoa huomata, että menestys huomioidaan myös yhtiön ulkopuolella. Olen aina kokenut yrittämisen niin, että se vaatii paljon, mutta se antaa vielä enemmän, sanoo Epic Autokoulun toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Kalle Lahervo.
8.10.2022 klo 19:30
Uutinen

Epic Autokoulu Oy on vuoden yritys Turussa ꟷ asiakaslähtöisyydellä ja digitalisaatiolla menestykseen

Epic Autokoulu on yhdeksässä vuodessa kasvanut Suomen suurimmaksi kotimaisessa omistuksessa olevaksi autokouluksi.

Epic Autokoulu lähti liikkeelle Turkuun vuonna 2013 perustetusta autokoulusta, jossa haluttiin panostaa asiakaslähtöisyyteen ja digitaalisuuteen.

ꟷ Ennen Epic Autokoulun perustamista olin ehtinyt työskennellä alalla seitsemän vuotta, ja olin huomannut alan olevan hyvin vanhakantainen ja säädelty, kertoo toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Kalle Lahervo.

ꟷ Ylipäätään autokoulu miellettiin vielä 2000-luvun alussa virastotyyppiseksi ratkaisuksi, ja asiakaskeskeisyys oli niissä toissijaista. Autokoulu ei ollut oppijan näkökulmasta erityisen positiivinen kokemus, Kalle Lahervo toteaa.

Miten kaikki alkoi?

Halu tehdä asioita toisin herätti Kalle Lahervossa kiinnostuksen oman autokoulun perustamiseen. Hän halusi painottaa asiakaskeskeisyyteen ja digitalisaatioon. Epic Autokoulun ensimmäinen toimipiste avattiin Turkuun. Neljä kuukautta myöhemmin avattiin toinen toimipiste Paraisille. Puolentoista vuoden jälkeen autokouluja oli neljä ja nyt, yhdeksän vuotta myöhemmin niitä on jo 115. Lisäksi yhtiö on laajentanut liiketoimintaansa työvoimapoliittisiin rekrykoulutuksiin, ammatillisten koulutusten alihankintaan sekä terveysperusteisiin ajokyvynarviointeihin ja on ylivoimaisesti suurin julkishallinnon kuljettajakoulutusta järjestävä palvelutuottaja.

Aluksi yritys kasvoi uusia toimipisteitä avaamalla. Vuonna 2016 tehtiin ensimmäinen liiketoimintakauppa ostamalla Salossa toiminut autokoulu. Nyt takana on yhteensä 28 yrityskauppaa.

Kasvu on ollut huimaa ja yrityksen toimintatapa asiakkaita houkutteleva.

ꟷ Minulle tärkeitä lähtökohtia ovat olleet palvelun asiakaslähtöisyys sekä digitalisaation hyödyntäminen. Autokouluistamme pystyy varaamaan oppitunteja ympäri vuorokauden ja niitä voi myös suorittaa oman aikataulun mukaan. Olemme panostaneet myös omiin simulaattorilaitteisiin, kertoo Kalle Lahervo.

Turun yliopisto on tehnyt tutkimuksen simulaattoriopetuksen tehokkuudesta autokouluopetuksessa.

ꟷ Tutkimustulosten mukaan simulaattorilla annettu opetus vastaa liikenneolosuhteissa annettua opetusta. Väittämä palvelumme laadukkuudesta perustuu siis tutkittuun tietoon. Me olemme simulaatio-opetuksen edelläkävijöitä, Kalle Lahervo toteaa.

Myös teoriaopetuksessa hyödynnetään digitalisaatiota verkko-opetuksen muodossa. Se tuo myös asiakkaille joustavuutta, kun teoriaopiskelun pystyy suorittamaan oman aikataulun mukaan. Teoriaopetuksen toteuttaminen verkko-opetuksena on myös vapauttanut autokoulun opettajaresursseja, ja mahdollistanut sen, että isot toimijat voivat tuottaa opetusta tehokkaammin.  Koulutuksen tehostaminen näkyy taas asiakasmyönteisenä hinnoitteluna.

Ala murroksessa

Autokouluala on muuttunut paljon Epic Autokoulun olemassaolon aikana. Vuonna 2013 Suomessa oli 700 autokoulua ja nyt niitä on alle 250. Myös Turussa autokoulujen määrä on tipahtanut kolmasosaan. Lisäksi vuonna 2013 suurimmalla autokoululla oli prosentin osuus alan kokonaisliikevaihdosta, kun nyt kaksi isointa autokoulua kattaa noin puolet.

Epic Autokoulu on toiseksi suurin autokoulu Suomessa ja suurin täysin kotimaisessa omistuksessa olevista autokouluista.

Suomessa ajetaan noin 60 000 henkilöauton ajokorttia vuodessa. Näistä yli kolmasosa opetetaan nykyisin opetusluvalla.

ꟷ Perhesidonnainen kotiopetus on mielestäni ihan hyvä vaihtoehto, mutta 2018 voimaan tulleen ajokorttilain myötä tilanne on muuttunut huolestuttavaan suuntaan. Nyt ajo-opettajana voi toimia kuka vaan; opettajan liikennerikkomuksia ei tarkasteta, osaamista ei kartoiteta ja autoakaan ei tarvitse muutoskatsastaa. Lakimuutoksen seurauksena autokoulupalvelut häviävät pieniltä paikkakunnilta. Kriittisintä on alalle pesiytynyt harmaa talous, eikä tulossa oleva ajokorttilakimuutos ole tuomassa tähän muutosta. Kalle Lahervo kritisoi.

Menestyksen resepti

ꟷ Jos haluan tehdä tässä välitilinpäätöstä, niin yksi tärkeäksi kokemani asia on se, että tavoite pysyy koko ajan mielessä. Lisäksi on tärkeää hankkia osaamista ja apua sekä yhdistää vapaa-aika ja työ joustavasti. Tärkeää on ollut myös se, että olen olut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, Kalle Lahervo tiivistää.

Epic Autokoulun organisaatiota on kasvatettu yrityksen kasvaessa. Vuonna 2021 yritykselle rakennettiin johtoryhmä.

ꟷ Järkevimpiä päätöksiä mitä olen tehnyt, on ollut pyytää apua yritystoimintaan. Minulla on ollut yrityskonsultteja apuna alusta asti. Vuonna 2017 yritykseen valittiin ammattihallitus. Se on tuonut kasvua ja rahoitusalan asiantuntemusta. Hallitusmuutoksen jälkeen yritys on kasvanut vuosittain jopa 40 %, Kalle Lahervo kertoo.

Hän korostaa myös sitä, että Epic Autokoulussa työntekijöillä on korkea työtyytyväisyys ja siitä halutaan myös pitää kiinni. Yritykselle on tärkeää, että työntekijät viihtyvät ja sitoutuvat työhön.

Kasvu jatkuu vahvana myös tulevaisuudessa. Maaliskuussa 2020 yritykseen tuli mukaan pääomasijoittaja ja vuoden 2023 ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhtiö aikoo palkata jopa sata uutta kouluttajaa.

ꟷ Olemme myös Euroopan mittakaavassa iso toimija.

Teksti: Terhi Haverinen
Kuva: Epic Autokoulu
Oy