28.4.2020 klo 11:49
Uutinen

Ficon Oy avaa markkinoita Ruotsiin

Joensuulainen Ficon suunnittelee ja valmistaa pic-up-mallisiin autoihin kiinteistöhuoltolaitteita. Kotimaassa yrityksen laitteiden laatu, kestävyys ja käytettävyys tunnetaan hyvin. Nyt Ficon on avaamassa markkinoita Ruotsiin. Kasvussa ja kansainvälistymisessä yhtiö hyödyntää Business Joensuun GoGlobal-intensiiviohjelmaa.

Ficonin suunnittelemat ja valmistamat lumiaurat, hiekoittimet, alusterät ja painepesurit tunnetaan kotimaan markkinoilla hyvin. Oivallus on ollut sekin, että bisnes kantaa läpi vuoden; huoltotarpeita riittää lumesta ja jäästä lehtien siivoamiseen, rikkaruohojen torjuntaan ja kattojen pesemiseen. Koronapandemian myötä erilaiset puhdistamisen ja desinfioinnin tarpeet porttikongeista markettien ostoskärryihin ovat nekin tutkimisen arvoinen mahdollisuus.

Viime vuonna Ficonin myyntipäällikkönä aloittanut Kasimir Sandman tuli taloon Business Joensuun mestari-kisällikoulutuksen kautta. Sujuvasti ruotsia puhuvalla Sandmanilla on pian tradenomin tutkinto plakkarissa.

– Ficon toimii teknisellä toimialalla, asiakkaina ovat kiinteistöhuollon ammattilaiset. Ilman teknistä perehdytystä tuotteiden myyntiä en olisi voinut aloittaa. Mestari-kisällimalli tarjosi mahdollisuuden rauhassa perehtyä tuotteiden tekniseen puoleen, Sandman kertoo.

Tavoitteellista kehitystyötä

Yrittäjä Pentti Hyttinen perusti Ficon Oy:n vuonna vuoden 2005 joulukuussa.

– Suunnittelu ja tuotekehitys on meillä vahvuus. Lähtökohtana on valmistaa laadukkaita, luottavia ja viimeisteltyjä tuotteita – vähän kuin tämän toimialan mersuja, Hyttinen kiteyttää.

Hyttinen osaa yhteistyön ja verkostoitumisen taidon. Oppilaitosyhteistyötä Karelian kanssa, sähkökäyttöisen lava-autoratkaisun toimivuuden testausta Oulun yliopiston kanssa, liiketoiminnallisten neuvojen ja apujen hakeminen kehitysyhtiöiltä ja LEAN-toimintatavan hyödyntäminen yrityksen sisäistä logistiikkaa kehitettäessä. Kehittäminen on ollut jatkuvaa monella rintamalla.

Konkreettinen GoGlobal

Kun Hyttistä viime syksynä kysyttiin mukaan GoGlobal-intensiiviohjelmaan, päätös syntyi nopeasti. Aikataulullisesti Sandmanin tulo yhtiöön ja GoGlobalin startti osuivat nappiin. Intensiiviohjelmassa Hyttinen on antanut päävastuun Sandmanille.

Vastuuseen Sandman on tarttunut vähintäänkin perusteellisesti. Esimerkiksi ennen kuluvan vuoden helmikuun ensimmäistä myyntimatkaa Ruotsiin hän teki tarkkaa taustatutkimusta ja rakensi analyyttisen top 10 -asiakaslistan. Sandmanin prospektilistauksen mallista tuli sittemmin käytännön esimerkki kaikille muillekin GoGlobal-ohjelmaan osallistuville.

Hyttinen ja Sandman muistuttavat, että vientimarkkinoiden avaaminen vaatii raakaa työtä ja kärsivällisyyttä – ja ennen muuta myynnin ja markkinoinnin taitoja. Ficon on äskettäin ryhtynyt rakentamaan Ruotsiin myös asennus- ja huoltokumppaniyhteistyötä.

– GoGlobalissa parasta on ollut konkreettinen tekeminen. Kouluopintoihin verrattuna tämä on ollut kuin tehokas intensiivikurssi. Valmentaja kulkee mukana ihan konkreettisesti alusta loppuun. Pohditaan myyntiviestiä ja ylivoimaisen asiakashyödyn löytämistä, Kasimir Sandman innostuu.

Lue laajempi juttu Ficon Oy:n kasvun ja kansainvälistymisen tavoitteista täältä >>

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä-Ässä

Kuvat: Jarno Artika/Kuva-Artika