YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.9.2024 klo 13:25
Uutinen

Hallitustyöstä lisää asiakasarvoa

Yrityksen johtamisjärjestelmä perustuu vallan kolmijakoon omistajat – hallitus – johto, jossa omistajat määrittävät yrityksen perustehtävän sekä omistajastrategian, hallitus määrittelee liiketoimintastrategian, jota yrityksen johto valmistelee ja toteuttaa. Asiakasarvon ymmärtäminen pitäisi olla koko johtamisjärjestelmän ohjenuora ja keskeisin osa yrityksen strategiaa. Johtamisjärjestelmään kuuluvien henkilöiden tulee ymmärtää mistä yrityksen asiakasarvo koostuu, miten sitä voidaan kehittää ja mitata ja ennen kaikkea miten asiakasarvoa voidaan johtaa. Koska yritysten hallituksen tärkein tehtävä on tulevaisuuden varmistaminen omistajastrategiassa määriteltyjen ”nurkkapaalujen” kautta määritetyllä liiketoiminastrategialla ja johtamisjärjestelmällä, tulisi asiakasarvon ymmärtäminen ja johtaminen olla jatkuvasti hallituksen agendalla.

Asiakasarvoa tulee mitata ja seurata jatkuvasti. Mittareina voidaan käyttää esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta ja asiakkuuden elinkaaren arvoa. Näiden mittareiden avulla yritys voi arvioida, kuinka hyvin se onnistuu tuottamaan arvoa asiakkailleen ja missä on parantamisen varaa. Digitaalinen aikakausi on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia asiakasarvon johtamiseen verkkokäyttäytymisen analysoinnin ja sosiaalisen median seurannan avulla.

Haluatko ilmaisen analyysin siitä, miten yrityksesi hallitustyötä ja sen tärkeintä kilpailukykyä – asiakkaalle tuotettua arvoa – mitataan, kehitetään ja johdetaan?

Analyysi on noin kahden tunnin mittainen luottamuksellinen tapaaminen kokeneen hallitusasiantuntijan kanssa, jossa käydään läpi, miten asiakasarvo on tällä hetkellä huomioitu yrityksen johtamisessa ja hallitustyössä.

Tapaamisen jälkeen yritys saa kirjallisen analyysin siitä, miten yritys tällä hetkellä tunnistaa tuottamansa asiakasarvon sekä konkreettisia suosituksia, miten asiakasarvoa tuli jatkossa johtaa entistäkin paremmin.

Asiakasarvoanalyysin jälkeen yrityksellä on mahdollisuus osallistua Asiakasarvon Kasvupolku -valmennukseen, joka koostuu viidestä lähipäivästä ja niiden välillä tehtävästä työstä, jossa yritykset luovat itselleen konkreettisen Asiakasarvon johtamisen kasvupolun.

Pekka Nuutinen
hallitusasiantuntija
Pohjois-Karjalan kauppakamari
0400 679 554,
pekka.nuutinen@kauppakamari.fi

Hallitustyöstä lisää asiakasarvoa hanke on Euroopan Unionin osarahoittama ja sen toteuttavat Pohjois-Karjalan kauppakamari ja Hallituspartnerit Itä-Suomi ry.