Yrittäjät Juha Ruokangas ja Emma Elftorp kuvattuna soitinverstaallaan Harvialassa. Juhan kädessä rakenteilla oleva kitara, jonka kansi on suomalaisesta loimukoivusta.

Hämeen vuoden maakunnallinen vientipalkinto Ruokangas Guitars Oy

Tehtävänä poistaa esteet esiintyjän ja hänen musiikkinsa väliltä

Ruokangas Guitars Oy ja yrittäjät Juha Ruokangas ja Emma Elftorp on palkittu maakunnallisella vientipalkinnolla 2024. Tunnustus luovutettiin 19.3. maakunnallisessa Kasva ja kansainvälisty -tapahtumassa, Kiipulassa, Janakkalassa.

Yrittäjä Juha Ruokangas avaa Harvialan kartanon vanhassa tallissa sijaitsevan soitinverstaan oven ja johdattaa haastattelijan työsaliin. Eteen avautuu puusepänverstas, jossa näkyy moderneja työvälineitä ja koneita. Kaikesta silti henkii vahva käsityöläisyyden perinne ja yksilöllisyyden arvokas leima. Matka jatkuu puukirjastoon, joka kuvastaa Ruokankaan tuotteen keskeistä erilaistavaa tekijää. Yksilöllisyys alkaa raaka-ainevalinnoista ja jatkuu käsityönä viimeisteltäviin, asiakkaan toiveita täydentäviin simpukankuorista muodostuviin taideteoksiin.

Maailmanluokan verkkopalvelu

Puukirjasto ja sinne pääsyä odottavat raaka-aineet ovat yrittäjän itse tarkkaan valitsemia. Soittimiin puu tulee kestävän kehityksen mukaan hoidetuista metsistä, laadun takeena toimittajilla on FSC-sertifikaatti (Forest Stewardship Council). Laadukkaat materiaalit ja digitaalinen maailma yhdistyvät Ruokankaan verkkopalvelussa. Siellä asiakas voi valita haluamansa puun, ei siis vain laatua, vaan puukirjastosta yksilöidyn kappaleen, omaan kitaraansa.

Ruokankaan verkkopalvelu (Guitar Creator) on näyttävä ja toimiva kokonaisuus. Palvelussa asiakas voi suunnitella ja tilata haluamansa tuotteen. Asiakkaan polku alkaa kitaramallin vallinnalla ja jatkuu viimeiseen varusteeseen saakka. Kokonaisuus on niin tyylikkäästi ja asiakastarpeen huomioiden toteutettu, että esimerkiksi maailmanlaajuisilla autovalmistajilla olisi paljon opittavaa hämäläiseltä soitinverstaalta.

Vahva arvopohja ja kansainvälinen viestintä

Palkintolautakunta painotti valinnassa Ruokankaan vahvaa esimerkkiä siitä, miten pieni yritys voi löytää asiakkaansa kansainvälisiltä markkinoilta. Kitaroiden vahva yksilöllisyys sekä uniikki ostokokemus kutsuvat asiakkaita ympäri maailmaa. Ruokangas on uskaliaasti lähtenyt hakemaan markkinaa tukeutuen sosiaalisen mediaan, jo ennen kuin sanaa yleisesti edes käytettiin. Tässä ajassa tuntuu hieman huvittavaltakin, että läpimurto saatiin syntymään verkkosivujen tekemisellä ja perinteisellä tiedotteella siitä.

– Teimme verkkosivut ja laitoimme asiaan liittyen tiedotteet menemään maailmalle. Ja sehän meni läpi kansainvälisessä mediassa. 1997 lehdet kirjoittivat, että Ruokangas on kitarantekijä Suomessa, jolla on verkkosivut, yrittäjä hymähtää.

Kymmenisen vuotta myöhemmin Ruokangas perusti YouTube kanavan ja sinne tehtiin videopäiväkirjaa. Myös tämä ratkaisu osoittautui menestystarinaksi.

– Ensimmäiset jaksot olivat heikkolaatuisia. Suunnittelimme siinä uutta kitaramallia ja samalla harjoittelimme kuvaamista. Jakso oli ehtinyt olemaan YouTubessa muutaman päivän, niin Saksasta tuli ensimmäiset yhteydenotot siitä, että haluamme ostaa tuon kitaran sen valmistuttua.

Kun videopäiväkirjaa oli tehty vuosi, oli yrittäjän viestintätaitojen rinnalla kasvanut myös sisään tulleiden tilausten määrä. 17 tehdyn jakson jälkeen tilauksia oli tullut kanavan kautta yli kolmekymmentä ja vain muutama niistä kotimaasta. Tuosta hetkestä yrityksen markkina on kasvanut täysin globaaliksi ja asiakkaita tulee käytännössä kaikista maailman kolkista.

– Meillä on todella vähän kauppiaita. Tällä hetkellä Aasiassa on muutama. Me toimimme suoraan loppukäyttäjän kanssa. Emme voi ikinä tietää, mistä seuraava tilaus tulee, eikä sillä meille ole suurempaa merkitystäkään, Ruokangas toteaa.

Ruokankaan puheessa sykkii intohimo lajiin, niin soitinten valmistamiseen, kuin yrittäjyyteen. Pohjalla on vahvoja arvovalintoja, jotka läpileikkaavat kumpaakin lajia. Soitinvalmistaja haluaa luoda kestäviä ja kauniita tuotteita, joilla on uniikki soundi. Ruokankaan mukaan siltä pohjalta syntyy kitara, joka heijastaa tilaajansa maailmaa ja omaa soittajansa ilmaisua.

– Kestävyys tarkoittaa sitä, että hyvin tehty kitara on ikuinen, koska se on korjattavissa. Uniikkius tarkoittaa sitä, että osaamme tehdä parhaita mahdollisia työkaluja artisteille. Työkaluja, jotka inspiroivat heitä löytämään uusia biisejä ja oman parhaan tasonsa. Meidän missio on poistaa esteitä esiintyjän ja hänen musiikkinsa väliltä, Ruokangas summaa.

Maakunnallinen vientipalkinto 2024

Yritys: Ruokangas Guitars Oy
Yrittäjät: Juha Ruokangas ja Emma Elftorp
Perustettu: 1995
Toimiala: Soitinten valmistus
Liikevaihto: 300 k€
Josta viennin osuus: 85 %
Henkilöstö: 3
Muuta: perustajajäsen European Guitar Builders (EGB)

Tietoja vientipalkinnosta

Hämeen maakunnallinen vientipalkinto on Hämeen Yrittäjien 1996 asettama yrittäjäpalkinto ansioituneiden vientiyritysten palkitsemiseksi. Ruokangas Guitars on 19. vientipalkinnon saanut yritys.

Palkintolautakunnassa oli 10 jäsentä. He ovat yrityselämän edustajia Kanta-Hämeestä. Palkintolautakunnan puheenjohtajana toimi Hämeen Yrittäjien puheenjohtaja Janne Lintukorpi.