5.3.2024 klo 08:16
Uutinen

Jyväskyläläinen Aisti vahvassa kasvussa; tavoitteena valloittaa maailma ympäristöystävällisillä akustiikkalevyillä

Pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä kuvaavan pk-yritysbarometrin tuoreimmat tulokset paljastavat, että Keski-Suomessa yritykset ovat valtakunnallisesti katsottuna askeleen edellä vihreän siirtymän liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämisessä.

Aistin kasvutarinan takaa löytyy paljon kehitystyötä, mutta myös onnekkaita yhteensattumia. Yritysidea kumpuaa Mikko Paanasen yrittäjätaustasta akustiikan suunnittelun ja urakoinnin parissa.

”Asiakkaat alkoivat kysellä ekologisempia vaihtoehtoja, ja kun valmistajat eivät tällaisia vaihtoehtoja tarjonneet, totesin että ei mitään, mä hoidan ja teen itse”, Paananen muistelee.

Sattumalta Paanasen käsiin osui vaahtorainausta käsittelevä tutkimus, joka sai lampun syttymään. Lähtökohtana oli, että nykyisten akustiikkalevyjen tilalle tarvittiin ympäristöystävällinen tuote ilman hintapreemiota ja metsäteollisuuden massaprosessi näytti sopivan siihen erinomaisesti. Raaka-aineen ympäristöystävällisyys ja kierrätettävyys voisivat myös olla myyntivaltteja.

Kohtalo astui kuvaan heti seuraavana iltana paikallisen tapahtuman illallispöydässä, kun Paananen avautui löytämästään tutkimuksesta ja tuoteideastaan ennalta tuntemattomalle pöytäseurueen jäsenelle, sittemmin yhtiökumppaniksi ryhtyneelle Antti Fredriksonille.

Fredrikson tiedusteli kyseisen tutkimuksen kirjoittajaa ja totesi tuntevansa kyseessä olevan henkilön, VTT:n vaahtorainauksen huippuasiantuntijan Petri Jetsun. ”Olihan tässä aikamoista tuuria,” Paananen ihmettelee.

Hyvän idean kanssa ei kannattanut jäädä vitkuttelemaan, ja kolmikko tapasi ensimmäistä kertaa heti seuraavana päivänä. Ajatukset ja palaset loksahtelivat kohdilleen ja niin lähdettiin etenemään kohti yhteistä yritystä. Samalla aloitettiin myös määrätietoinen tuotekehitystyö.

Aisti perustettiin kolmen vuoden kehitystyön jälkeen vuonna 2019. Aistin kasvu on edennyt päättäväisin askelin. Vuonna 2022 kasvua vauhdittamaan saatiin mukaan ulkopuolisia sijoittajia ja henkilöstöä on palkattu perustajakolmikon lisäksi viisi henkilöä. Tuotekehitys on ollut menestyksekästä, sillä joulukuussa 2023 Aistille myönnettiin tuotepatentti.

Jyväskyläläislähtöisen yrityksen koetehdas sijaitsee Vaajakoskella. Suurin osa valmistetuista akustiikkalevyistä on jo tällä hetkellä käytössä eri kohteissa ympäri Pohjoismaita. Tällä hetkellä loppusuoralla on merkittävä rahoituskierros, jonka avulla Kiteen Puhokselle rakentuu Aistin ensimmäinen tehdas. Tavoitteena on tuotannon käynnistäminen vuoden 2025 aikana.

Paanasella on vahva näkemys tiiminsä kehittämän tuotteen vahvuuksista:
”Meillä on asiakastarpeesta lähtenyt tuote, joka on ympäristöystävällinen, teknisesti hyvä ja hinnaltaan edullinen. Tuotteella näyttää olevan kysyntää, sillä akustiikkalevyjämme on ennakkotilattu jo poikkeuksellisen paljon”.

Aistin markkinat ovat jo nyt voimakkaasti ulkomailla ja siitäkin syystä tulevaisuuden näkymissä siintää uudet tehdashankkeet sekä Keski-Euroopassa, että Yhdysvalloissa. ”Tuote on sellainen, ettei sitä kannata toimittaa kovin kauas, joten ulkomaille laajentuminen on järkevää”, Paananen kertoo ja jatkaa ”Rakennuksia tarvitaan tulevaisuudessa kiihtyvällä vauhdilla, joten akustiikkalevyjä tarvitaan kohteisiin nopeasti kasvavalla volyymillä.”

”Se, että pystymme valmistamaan tuotteita, jotka tekevät hyvää, niin ihmisille kuin ympäristölle, ajaa meitä eteenpäin Aistissa. Kutsumme kaikki mukaan muutokseen, sillä se on ainoa tapa vaikuttaa tulevaisuuteen, jossa me kaikki voimme hyvin”, Paananen visioi.

Tuoreimman pk-barometrin mukaan Keski-Suomessa on tartuttu keskimääräistä paremmin vihreään siirtymään. 28 % keskisuomalaisista yrityksistä näkee ilmastonmuutoksen hillitsemistoimissa liiketoimintamahdollisuuksia, eteläisessä Keski-Suomessa ja Jyväskylän seudulla osuus on 30 %. Koko maan taso on 24 %. Eniten mahdollisuuksia nähdään vähäpäästöisten tuotteiden tai palveluiden tai päästövähennyksiä edistävien teknologioiden tarjoamisessa.

-Pk-yrityksemme ovat tarttuneet ilmastopäästöjä vähentäviin toimiin. Erityisen ilahduttavaa on, että yrityksen omat arvot ja strategia ohjaavat tekemistä kaikkein eniten, lähes puolella toimeen ryhtyneistä. Toisena tulevat kustannussäästöt ja tehokkuuden lisääminen ja kolmantena yrityskuvan rakentaminen. Asiakkaiden vaatimukset ovat voimakkaimpia Jyväskylän seudulla, kun taas kustannussäästöt painottuvat eteläisessä ja pohjoisessa Keski-Suomessa, kommentoi Keski-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Sanna-Mari Jyräkoski.

Aisti Corporation nousi maaliskuun alussa Talouselämän 10 kuumimman StartUp-yrityksen listalle.