YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

8.5.2017 klo 11:46
Uutinen

Käännä verkko voitoksesi

Vuonna 2017 on viimeisenkin mohikaaniyrittäjän pakko myöntää, että netti ei katoa enää minnekään. Lopeta siis vastaan pyristely ja ala kääntää verkkoa voitoksesi, sanoo myynnin ja markkinoinnin kouluttaja Pasi Rautio.

Verkossa myydään nykyään jo kaikkea mahdollista. Voit ostaa hammasharjan, television, auton tai talon suoraan netistä. Voit varata ajan auton moottoriremonttiin ja saada pankista sitä varten lainan parissakymmenessä minuutissa.

Netin tuomat muutokset myyntiin ja markkinointiin ovat olleet valtavia. Muutos tarkoittaa aina sitä, että joudut tekemään jotakin uutta. Joudut opettelemaan uusia asioita ja tekemään ratkaisuja, joiden lopputulosta et voi tietää.

Luonnollisesti se pelottaa. Vaihtoehto on kuitenkin paljon pelottavampi. Se, että muut tulevat ja vievät sinunkin kakkupalasi.

Ulkomaiset yritykset kiristäneet kilpailua

Erityisesti verkko on helpottanut ulkomaalaisten yritysten tuloa suomalaisille markkinoille. Kilpailu siis kiristyy eikä siinä auta antaa siimaa muille.

Kaikki eivät tietenkään voi tuosta vain perustaa verkkokauppaa. Tosin moni yritys voisi aivan hyvin myydä ainakin jotakin verkossa, kunhan vain laajentaisivat ajatteluaan. Pienten tuotteiden myynti verkossa on erinomainen tapa saada asiakassuhde alkuun, vaikka se varsinainen bisnes olisikin jotakin aivan muuta.

Jos tuotteiden myyminen verkkokaupassa ei ole vaihtoehto, siitä huolimatta valtaosa ostopäätöksistä tehdään vähintäänkin verkon avustamana. Pidä siis huoli, että sinut löydetään ja asiakas saa sinusta tarpeeksi tietoa voidakseen ja uskaltaakseen ottaa yhteyttä.

Tämä tarkoittaa minimissään asiallisia ja kattavasti asiaa sisältäviä nettisivuja ryyditettynä helposti löydettävillä ja käytettävillä tavoilla ottaa yhteyttä. Kylkeen sopivasti asiakasta hyödyttävää sisältöä, liidimagneetti sekä sosiaalisen median näkyvyys ja alat olla jo pitkällä.

Suomalaisen bisneksen kannalta ikävä sanoa, mutta pelkästään tuolla kattauksella olet luultavasti jo kotimaisen kisan kärkikastia. Siitä onkin helppo kiihdyttää, kun bisnes alkaa kasvaa.

Pasi Rautio

toimitus@yrittajat.fi