12.10.2017 klo 15:04
Uutinen

Kaupan alalla tietojen suojaamisessa tehtävää – Yritykset kaipaavat tietoa rikosilmiöistä

Kaupan alan yritykset ilmoittivat toteutuneista tietoriskeistä useimmin. Yrityksiin kohdistuvat tietomurrot ovat kaikilla toimialoilla tietoriskien kärjessä.

Identiteettikaappauksissa on selvä nousutrendi. Kaikilla toimialoilla osuudet ovat kasvussa.

Varsinkin suuriin yrityksiin kohdistunut rikollisuus on lisääntynyt voimakkaasti viimeisen kolmen vuoden aikana. Tiedot ilmenevät Taloustutkimuksen yhteistyössä kauppakamarien ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa toteuttamasta koko Suomen kattavasta Yritysten rikosturvallisuus 2017 -selvityksestä.

– Kyselyyn vastanneista suurista yrityksistä joka toinen ilmoittaa, että liiketoimintaan kohdistuvien rikosten tai väärinkäytösten määrä on kasvanut, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Reilu kymmenes pk-yrityksistä petoksen uhrina

Kaikista vastaajayrityksistä 44 prosenttia arvioi, että rikosten ja väärinkäytösten määrä on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana. Etenkin suurissa yrityksissä kasvu koetaan voimakkaana.

Suurista yrityksistä jopa 28 prosenttia ilmoitti, että yrityksen identiteetti on kaapattu tai yritetty kaapata. Pienissä yrityksissä osuus oli viisi prosenttia. Petoksia kohtasi yllättäen useimmiten suuret kuin pienet yritykset: pienistä ja keskisuurista yrityksistä 12–13 prosenttia ja suurista neljännes.

– Yritysten riskit tulevat yhä useammin verkosta. Monet kasvavista turvallisuusuhista, kuten identiteettivarkaudet ja petokset, piinaavat yrityksiä yhä enemmän yli toimialarajojen. Petosten tekotavoissa hyödynnetään usein sitä, että suurissa yrityksissä työntekijät eivät aina tunne toisiaan. Yritykset voivat varautua tapauksiin ainakin ohjeistamalla henkilöstöä, neuvoo Keskuskauppakamarin asiantuntija Kaisa Saario.

Yritykset tarvitsevat uusien turvallisuusuhkien torjumiseksi tietoa.

– Erityisen hälyttävää on, että osa yrityksistä ei saa tarvitsemaansa tietoa rikosilmiöistä viranomaisilta, eikä muistakaan lähteistä. Kaupan alalla tietoa tarvitsee 45 prosenttia yrityksistä ja muilla aloilla kolmannes, asiantuntija Panu Vesterinen Helsingin seudun kauppakamarista toteaa.

Rakennusalalla tietoriskejä kohdataan vielä vähiten

Kauppakamarit kannustavat yrityksiä panostamaan tietopääoman ja jatkuvuuden turvaamiseen. Palvelualan yritykset suojaavat tietoja muita toimialoja monipuolisemmin. Teollisuusyritykset tunnistavat parhaiten kilpailijaa kiinnostavan kriittisen tiedon. Kaupan alan yritykset jäävät näistä jälkeen suojaustoimissa. Rakennusalalla tietoriskejä kohdataan vielä vähiten, mutta alan yritykset panostavat jatkossa aikaisempaa enemmän tietoturvallisuuteen.

Kaikista vastanneista yrityksistä vain hieman yli kolmasosalla oli jatkuvuussuunnitelma. Suuristakin yrityksistä neljäsosa ei ollut tehnyt suunnitelmaa.

– Yritysten jatkuvuuden ja tietopääoman turvaaminen vaativat muuttuvassa toimintaympäristössä lisää panoksia henkilöstön koulutukseen, Eerikäinen arvioi.

Jatkuvuussuunnittelulla varaudutaan mahdollisiin ongelmatilanteisiin, kuten tietojen tai toimitilojen osittaiseen tai täydelliseen tuhoutumiseen tai avainhenkilöiden yllättävään menettämiseen.

– Yrityksillä on merkittävä rooli koko yhteiskunnan häiriöiden sietokyvyssä. Siksi jatkuvuussuunnittelua on lisättävä kaikissa yrityskokoluokissa, suosittelee Eerikäinen.

– Suunnitelmassa määritellään muun muassa, mitkä toiminnot ovat kriittisiä ja miten pitkään ne voivat olla keskeytyneenä. Jatkuvuussuunnitelma ohjaa yritystä tekemään pitkäjänteistä kehitystyötä ja auttaa suuntaamaan resursseja tehokkaalla tavalla, Eerikäinen toteaa.

Yrittäjäsanomat

toimitus@yrittajat.fi