4.2.2020 klo 09:00
Uutinen

Kuluttaja toivoo verkkokaupalta ekologisempia ratkaisuja, mutta ei halua maksaa niistä – vielä

Kuluttaja toivoo verkkokauppiailta hiilineutraaleja toimituksia ja ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja. Kuluttajan maksuhalukkuus niistä ei kuitenkaan näytä kannustavalta.

Yksi prosentti vastaajista olisi valmiita maksamaan hiilineutraalista toimituksesta ja kaksi prosenttia ekologisemmista pakkausmateriaaleista.

Noin puolet eivät usko tekevänsä niin tulevaisuudessakaan. 26 prosenttia uskoo todennäköisesti maksavansa hiilineutraalista toimituksesta ja 28 prosenttia ekologisemmista pakkausmateriaaleista tulevaisuudessa.

Pakkausmateriaalin kierrättämisessä suomalaiset olivat muita maita edellä, sillä 52 prosenttia kertoi kierrättäneensä pakkauksen, kun muiden maiden keskiarvo oli 48 prosenttia.

Verkkokauppiaat voivat edistää lähetysten kestävää kehitystä pakkaussuunnittelulla.

– Lähetyksissä käytetään usein liian isoja pakkauksia, ja kuljetamme paljon ilmaa. Kiinalaiset osaavat tämän hyvin. He pakkaavat lähetykset pieniin tiiviisin pussukoihin, Postin kansainvälisistä verkkokaupan palveluista vastaava johtaja Sami Finne sanoo.

Verkkokauppias voi miettiä pienempien lähetysten kohdalla myös pakkauksen joustavuutta.

– Suomalaisissa kerrostaloissa on usein tuplaovet, eli kova pahvi ei taivu postiluukusta, vaikka se muuten mahtuisikin. Postinjakaja ei saa taittaa pakkausta, mutta joustava pakkaus voi helpottaa toimitusta, jotta pakettia ei tarvitse turhaan viedä Postiin tai jakelupisteeseen, Finne neuvoo.

Lue lisää verkkokaupan kehityksestä tästä jutusta.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi