Varsinkin sähkö- ja hybridiautojen akut vaativat erityisosaamista. Niiden parissa työskentelevien täytyy muun muassa hankkia korkeajännitekoulutus ja sähkötyöturvallisuuskortti. (Kuva: Getty Images)

Kun sähköautot yleistyvät, korjaamoilla on edessään valinnan paikka – ”Jos putoaa kehityksestä, ei pian ole töitäkään”

Autokorjaamojen pitää tehdä päätös, lähtevätkö ne satsaamaan sähkö- ja hybridiauto-osaamiseen, vai pitäytyvätkö sellaisissa korjaustoimenpiteissä, jotka eivät vaadi erikoisosaamista.

Sähkö- ja hybridiautot yleistyvät Suomessa kovaa vauhtia. Ladattavat autot vaativat korjaamoilta suuria investointeja niin henkilöstön koulutuksen kun työvälineiden suhteen. Korjaamoilla on edessään strategisia valintoja siitä, mihin ne lähtevät satsaamaan. 

– Korjaamot voivat keskittyä tiettyihin yleisiin korjaustoimenpiteisiin tai lähteä kouluttautumaan sähkö- ja hybridiautoihin, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg sanoo.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa oli kesäkuussa 2022 jo yli 100 000 ladattavaa autoa. Niiden lisäämiseen pyritään valtiotasolla, sillä liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan Suomessa pitäisi vuoteen 2030 mennessä olla 700 000 sähköautoa.

Akkujen kanssa täytyy tietää, mitä tekee

Ladattavien autojen myötä korjaamoilla tarvitaan täysin uudenlaista osaamista. Akkujen parissa työskentelevien täytyy muun muassa hankkia korkeajännitekoulutus. Muitakin korjaustöitä ladattaville autoille tekevillä mekaanikoilla tulee olla sähkötyöturvallisuuskortti SFS 6002.

– Puhumme akkujen suhteen pääsääntöisesti 400-500 voltin jännitteestä, joka on niin kova lukema, ettei virran tarvitse olla isokaan, kun se käy jo hengen päälle. Siinä täytyy tietää, mitä tekee, Sohlberg sanoo.

Sohlberg huomauttaa, että tulevaisuudessa akut ovat nykyistäkin korkeajännitteisempiä, koska niiden halutaan kestävän yhä pidemmät ajomatkat.

Sähköturvallisuuslain mukaan autonasentajan tai mekaanikon täytyy olla riittävän perehdytetty ajoneuvovalmistajan vaatimiin toimintoihin. Tämä tarkoittaa automerkkien omia erikoiskoulutuksia.

– Haaste tulee olemaan se, että saadaan koulutusta kaikille niille henkilöille, jotka jo toimivat näissä korjaamoissa, sekä uusille osaajille.

Ei jäädä tuleen makaamaan

Pirkanmaalaiskorjaamo Tampereen Huoltoykkönen on erikoistunut sähkö- ja hybridiautoihin. Yritys tekee merkkihuoltoja Nissanille ja Toyotalle, joilla molemmilla on myös ladattavia autoja. Lisäksi korjaamo tekee monimerkkihuoltoja ja vauriokorjauksia.

Toimitusjohtaja Pasi Virtanen painottaa, että kehityksessä täytyy olla mukana, mikäli aikoo pysyä alalla.

– Jos jää tuleen makaamaan, ei kehity itse, eikä kehity mikään muukaan. Ihmisen täytyy kouluttautua, olla ajan hermolla, jotta pärjää.

– Autot sähköistyvät valtavaa vauhtia. Jos putoaa kehityksestä, niin viiden-kymmenen vuoden päästä ei enää ole töitäkään.

Huoltoykkösen kymmenkunta työntekijää on koulutettu ladattavien autojen käsittelyyn ja työkaluihin. Maahantuojilla on myös omat, pakolliset koulutuksensa omiin merkkeihinsä ja niiden ominaisuuksiin. Koulutuksia tulee sitä mukaa, kuin uusia automalleja tulee markkinoille.

– Sähkö- ja hybridiautojen valmistajilla on ehdot, joiden mukaan pakolliset merkkikoulutukset täytyy olla suoritettu, että autojen kanssa saa toimia.

Virtanen uskoo, että erikoistumisen myötä korjaamon työmääräkin lisääntyy ajan kuluessa. Jo nyt korjaamolla käy ladattavia autoja päivittäin.

– Uskon, että saamme investoinnit takaisin. Kun kouluttaudumme, asiakkaita tulee enemmän autokannan muuttuessa. Asiakkaat eivät myöskään mene pieniin korjaamoihin, koska ne eivät osaa tehdä nykyautoille mitään.

Suutari pysyköön lestissään?

On myös korjaamoja, jotka haluavat pitäytyä siinä, minkä osaavat, eli polttomoottoriautoissa. Alalla 40 vuotta toiminut yrittäjä sanoo, että sähkö- ja hybridiautojen huollot jäävät pitkälti maahantuojalle, koska monimerkkikorjaamot eivät uskalla, eivätkä käytännössä saakaan huoltaa ladattavia autoja ilman asianmukaista koulutusta.

– Niissä autoissa on pitkät, yli 10 vuoden akkutakuut. Jos joku pikkukorjaamo menee sorkkimaan sinne väliin, se vesittää tehdastakuun, ja ongelma kaatuu korjaamon niskaan. Suutari pysyköön lestissään.

Sohlberg on takuusta samaa mieltä.

– Jos valmistaja katsoo, että autoa on korjattu menetelmillä, jotka ovat sen ohjeiden vastaisia, valmistaja voi sanoa, ettei takuuta enää ole, ja se taho vastatkoon, joka korjaukset on tehnyt.

Sohlberg kuitenkin uskoo, etteivät työt heti lopu perinteisiltäkään korjaamoilta.

– Onhan meillä diesel- ja bensakoneella toimivia autoja käytössä vielä yli 10 vuotta. Ladattavissakin autoissa riittää tuulilasikorjauksia, kameroiden säätöä ja niin edelleen. Rengas- ja alustatyöt tulevat kasvamaan, koska ladattavat autot ovat painavampia kuin polttomoottoriautot.

Katalysaattorikin epäilytti

Autoalan Palvelutuottajat ry:n hallituksen puheenjohtaja Taneli Hakkarainen on helsinkiläisen Alppilan Autohuollon perustaja ja toimitusjohtaja. Hänen mielestään perinteiset monimerkkikorjaamot eivät ainakaan vielä ole heränneet sähkö- ja hybridiautoihin. Erikoistuminen ladattaviin autoihin tulee aikanaan kalliiksi jo perusvälineistön tasolla.

– Jos esimerkiksi sähköautoista etsitään vikaa, ne vaativat omat testerit, vikakoodin lukijat. Merkkiriippumattomalle korjaamolle on käytännössä mahdotonta hommata kaikkia testereitä, sillä kustannus on niin iso.

Hakkarainen uskoo silti, että on vain ajan kysymys, milloin merkkiriippumattomat korjaamot alkavat korjata myös sähkö- ja hybridiautoja.

– Kun katalysaattoriautot tulivat 1990-luvulla, niin tilanne oli ihan samanlainen: merkkiriippumattomat pohtivat, että nyt loppuu auton korjaaminen, menee liian vaikeaksi. Mutta ei se sitten mennytkään.

– Ladattavissa autoissa ei sitä paitsi ole, vielä, mitä korjata. Niiden ongelmat ovat joko ohjelmistovikoja, jolloin tarvitaan merkin oma testeri, tai akkuvikoja, jotka menevät 99-prosenttisesti takuuseen ja merkkiliikkeille. 

Kaisu Puranen