YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Jouni Honkanen (vas.) ja Tomi Helanne kertovat, että ammattilaisapu auttoi heitä Paksuniemen Sataman omistajanvaihdoksessa silloin, kun näytti siltä, että ollaan pattitilanteessa.
3.5.2024 klo 11:06
Uutinen

Kunnankin tulisi ymmärtää Goodwill

Paksuniemen Sataman entiset yrittäjät Jouni Honkanen ja Tomi Helanne korostavat, että omistajanvaihdoskaupoissa kannattaa luoda pelisäännöt ja tehdä huolella kauppakirjat.

Alussa oli tyhjyys. Vain peili koristi juuri vuokratun liiketilan seinää. Alkoi työ, jota haluttiin tehdä täydellä sydämellä. 12 vuoden aikana Jouni Honkanen, 62, ja Tomi Helanne, 66, saivat rakennettua Rääkkylään Paksuniemen satamaan brändin, johon tullaan syömään ja viettämään aikaa kaukaakin kerta toisensa jälkeen.

Paksuniemen kesäkeidasta koetteli korona, kuten muitakin matkailu- ja ravintola-alan yrityksiä. Pahimman yli selvittiin kuitenkin kunnialla, ja kävijöitä riitti rajoituksista huolimatta. Vuodet 2020 ja 2021 veivät kuitenkin mehut, ja Honkanen ja Helanne alkoivat pohtia yrittäjyyttä ja ikääntymistä. He tulivat päätökseen, että jossain vaiheessa paikasta pitää osata myös luopua. Myyntiä alettiin miettiä kesällä 2022.

Aluksi Rääkkylän kunta nähtiin luonnollisena yhteistyökumppanina omistajavaihdosprosessia aloitellessa, sillä yritystoiminta pyöri kunnan vuokratiloissa.

– Se ei onnistunut ollenkaan, Jouni Honkanen muistelee.

– Kunnasta ei jotenkin ymmärretty yrittäjänäkökulmaa, ja eteneminen oli kunnalla jollain tavalla kankeaa, Tomi Helanne lisää.

Miehet kokivat, että kunta ei tajunnut yrityksen brändiarvoa eivätkä olleet siitä oikeastaan edes kiinnostuneita. Näkemykset olivat erilaiset: kunnan visiossa lopettavan yrityksen laitteistot olisi myyty ja uusi yrittäjä olisi voinut aloittaa tyhjistä tiloista oman bisneksensä. Honkanen ja Helanne halusivat, että yritys myydään avaimet käteen periaatteella, jolloin uusi yrittäjä saa irtaimiston, brändin, asiakastiedot ja kaikki muut mahdolliset tiedot ja opit yrityksen pyörittämiseen.

Pelisäännöt selväksi

Jouni Honkasen ja Tomi Helanteen ensimmäinen vinkki yrityskauppojen tekoon on, että kun omistajanvaihdosta lähtee edistämään, tulee tehdä pelisäännöt selväksi kaikkien osapuolten kesken. He itse joutuivat miettimään pelisääntöjä, kun kunnan kanssa oltiin pattitilanteessa ja samaan aikaan Paksuniemen satamalle löytyi kiinnostuneita yritysostajia.

– Sitten oltiin yhteydessä yrittäjäjärjestöön ja soitettiin Merjalle (Blomberg) ja pyydettiin apua. Merjan kanssa päätettiin, että mukaan tulisi Business Joensuusta Jouko Piirainen. Ollaan oltu erittäin tyytyväisiä Merjan ja Joukon apuun, Honkanen kiittelee.

– Lopulta pelisäännöt saatiin tehtyä. Kaupan teko venyi tälle vuodelle, sillä kenelläkään ei olisi ollut mielekästä aloittaa kaupanvaihtoa keskellä kesäsesonkia, hän kuvailee.

Omistajanvaihdos sujui Business Joensuun kautta hyvin. Kiinnostuneet olivat yhteydessä Piiraiseen, joka valitsi kiinnostuneista potentiaalisimmat ehdokkaat ja kävi heidän kanssaan läpi rahoituskuvioita.

– Kun katsotaan ja tarkistetaan, että kaikki on kunnossa, se on kummallekin turvallinen ratkaisu, Helanne sanoo.

Honkanen ja Helanne ovat helpottuneita, että kauppa saatiin lopulta maaliin ja uudet yrittäjät ovat innolla rakentamassa nyt omaa tarinaansa Paksuniemen kesäkeitaasta.

– Ostajat arvostivat goodwilliä. Yrityksen arvo tiedettiin itse, ja ostajat myös, Honkanen kertoo.

Vahva intuitio ajoi Rääkkylään

Tulevana kesänä Jouni Honkanen ja Tomi Helanne aikovat nauttia omasta pihasta ja ihan vain kiireettömämmästä elämästä. Helanne sanoo, että Paksuniemen Sataman kehittämisestä jäi tosi hyvä mieli. ”Paksut pojat” viihtyivät yhteisen työn ääressä, ja kannustavat muitakin seuraamaan unelmiaan. He itse muuttivat Rääkkylään summamutikassa pääkaupunkiseudulta.

– Joskus pitää tehdä radikaali temppu. Meillä ei ollut harmaintakaan aavistusta, mikä tämä paikka on, Honkanen toteaa.

– Silloin kun tulee vahva intuitio, kannattaa lähteä. Silloin mekin vain tänne tyhjän päälle tultiin, pumps, Helanne kuvailee.

Tyhjyydestä pariskunta kasvatti hiljalleen bisneksen. Viimeisinä vuosina asiakasmäärät ovat olleet 15 000¬–20 000 kesässä. Tekemistä riitti niin keittiössä premium-pizzoja, kanafilekoreja ja burgereita ahkeroivalle Honkaselle, kuin salin ja kassan puolella palvelevalle Helanteelle.

– Tärkeintä ovat olleet asiakkaat, heitä jäi paljon ikävä. Asiakkaista tuli ihan ystäviä, Helanne kertoo.

Se, mitä Paksuniemen kesäkeidas tarjoilee ensi kesänä, sen näyttää uusi omistajayritys, Paksuniemen Paroni oy. Enää ei Paksuniemen sataman liiketilassa roiku vain pelkkä peili.

Teksti ja kuva: Suvi Palosaari