YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kuuntelemisen jalo taito – Päijät-Hämeen Yrittäjien ja Toisintekijöiden yhteiset 5K-tuokiot jatkuivat teemalla kuunteleminen
Voi pojat, mikä meininki olikaan tällä kertaa!
Pahan päivän varalle jemmatut, puoliksi syödyt proteiinipatukat kaiveltiin heti tapaamisen aluksi kassin pohjalta, ilmeisesti päivä oli ollut jälleen hektinen ja hengähdystauko kuuntelemisen parissa paikallaan!
Toisintekijöiden Ninnun alustettua teemaa kuunteleminen, yksi leideistä avasi keskustelun; hän kuulee ja voi kuunnella samalla kun puhuu. Toisten vain on toisinaan vaikea ymmärtää sitä, ja koetaan, ettei hän kuuntele. Mahtavan nopeatempoinen nainen on myös nopea kuuntelija ja “tietää mitä on tulossa”, jolloin ei malta kuunnella toisen sanomaa loppuun saakka.
Siirryimme pieneen kuunteluharjoitukseen; Ninnu laittoi soimaan luonnon ääniä kehoittaen jokaista kuulemaan ja kuuntelemaan – samalla myös itseään. Mitä tunteita nousee, mitä kuulet itsesi puhuvan itsellesi?
Yksi kuuli muiden tarpeita. Muisti myös, ettei ole vielä laittanut lintulautoja. Kosken pauhusta tuli mieleen, että padollekin on laittamatta jouluvalot. Yhden mielestä kosken pauhun ääni oli ihanaa, mutta lintujen laulu kauheaa.
Eräs naisista on luonteeltaan kärsimätön ja nopea ja joutunut opettelemaan kuuntelemisen taitoa.
Keskustelu kävi jälleen kerran vilkkaana ja rönsyilevänä. Käsiteltiin mm. temperamenttia, ajattelun nopeutta ja sen vaikutusta kuuntelemisen taitoon tai haluun.
Pohdimme myös sitä, voiko toista oppia tuntemaan, jos ei kuuntele aidosti? Jos et kuuntele, vaan oletat mitä toinen ajattelee – mitä riskejä siihen sisältyy vuorovaikutuksen näkökulmasta?
Muisteltiin, minkälaisessa tilanteessa on koettu tulleensa oikeasti kuulluksi ja mitä elementtejä siihen tilanteeseen liittyy?
Kokemuksia oli monenlaisia, mm. terapiassa, jossa terapeutti on olemassa vain sinua varten ja kuuntelee ja yrittää ymmärtää tai ruokakaupassa asiakaspalvelutilanteessa.
Yksi kokee tulevansa kuulluksi jatkuvasti ja oli vaikea muistaa tilannetta, jolloin ei olisi tullut kuulluksi.
Jollakulla ei ole ollut omassa lapsuuden perheessä kuulluksi tulemisen kokemaa.
Liiketoiminnan kannalta kuunteleminen on elintärkeää yhdelle, jotta voi olla aidosti vakuuttunut siitä, mitä asiakas tarkoittaa ja toivoo.
Erään työ tuntuu toisinaan kotipsykologilta. Oman tiimin ja asiakkaiden huolet saa kuunnella ja toisinaan jopa ratkoa. Tuntuu siltä, että ihmiset eivät toimi, jos heillä on huolia. Ne pitää ratkaista, jotta päästään tositoimiin.
Erään työhön liittyy se, että pitää pystyä kuuntelemaan, kuulemaan ja tulkitsemaan henkilöitä, jotka eivät osaa sanoittaa ajatuksiaan, tunteitaan tai eivät osaa puhua. Kuuntelu ja kohtaaminen menee erittäin primitiiviseen ja syvään tilaan.
Käytiin keskustelua myös siitä, mitä voi kuulla muilla aisteilla kuin kuulolla. Mitä ihmiset sanovat voi olla aika eri asia kuin mitä heistä vaistoaa. “Nyt sinä et näytä siltä mitä sanot”.
Keskustelua olisi taas voinut jatkaa vaikka pikkutunneille saakka, kuten yleensäkin näissä tapaamisissa.
Seuraavalla kerralla keskitytään kannustamiseen, odotamme kaikki taas innolla ja ilolla kohtaamista.