YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

26.4.2023 klo 10:44
Uutinen

Liikaa kakun jakajia

Viimeisten vuosien aikana taksialaa koetelleen muutokset ovat saaneet Taksi Pasi Pirisen yrittäjän jo odottamaan, milloin alaa seuraavaksi kiristetään.

Joensuulainen taksiyrittäjä Pasi Pirinen alkoi ajaa taksia vuonna 1990 ja on ollut yrittäjä vuodesta 1999.

– Silloin taksiluvat jaettiin tarveharkinnan mukaan. Jos alueella ei ollut tarvetta uusille kuskeille, lupia ei jaettu. Nykyään saman kakun ympärillä on liikaa jakajia.

Pirinen viittaa vuoden 2018 taksilakiuudistukseen, jonka myötä muun muassa tarveharkinnasta ja pakollisesta yrittäjäkurssista luovuttiin. Alalle tuli koko Suomessa tuhatmäärin uusia kuskeja.

– Pohjois-Karjalassa ei onneksi syntynyt tappelua ja kiistelyä, täällä alalla on aika reilu henki.

Vaikka uudistus ei Pirisen mielestä mennytkään nappiin, löytää hän siitä positiivistakin: alaan kohdistuva viranomaisvalvonta on lisääntynyt.

– Poliisi ratsaa pimeitä autoja ja verottaja on erittäin kiinnostunut alalla toimivista. Se on hyvä, koska samalla alalla on oltava kaikilla samat pelisäännöt.

Verohyöty poistui

Kun lakiuudistuksen aiheuttama myllerrys alkoi tasaantua, iski korona ja heti perään Ukrainan sota. Se on nostanut viime vuosina taksitaksoja myös Joensuun seudulla. Viimeisimmällä kerralla hinnat kipusivat ylös kolmesta viiteen prosenttia.

– Etenkin iäkkäiden asiakkaiden arkikyydit ovat vähentyneet. Onneksi juhlaväki käyttää kyytipalveluja kuten ennenkin ja lentoliikennekin on taas toiminnassa, se on meille elintärkeä. Silti leipänsä eteen täytyy töitä tehdä paljon enemmän kuin aiemmin.

Viime vuoden kesäkuuhun mennessä taksiautoilijoilta poistui asteittain myös autoverovähennys. Verohyöty oli enimmillään 10 000–11 000 euroa, ja se kuoleentui kolmessa vuodessa. Nyt autot hankitaan samalla hinnalla kuin muutkin.

– Sanoisin, että käytetyt autot tulevat yleistymään ja entisillä ajetaan pidempään, koska välirahat tulevat karkaamaan. Muutamat välitysfirmat vaativat tietyn ikäistä kalustoa ajoihinsa. Olisi hyvä, jos riittäisi, että auto on siisti ja kaikin puolin kunnossa.

Edelleen pinnalla

Pirinen toteaa, että taksialan kulta-ajat ovat takana eikä paluuta entiseen ole. Päinvastoin hän pohtii, että uusia kiristyksiä tulee varmasti jatkossakin.

– Kun vuosikausia on vain kiristetty, niin melkein jo odottaa, mitä seuraavaksi tulee.

Kaikesta huolimatta hän näkee alan tulevaisuuden valoisana.

– Onhan sitä ennenkin selvitty monenlaisesta ja edelleen ollaan pinnalla, joten eiköhän selvitä jatkossakin.

Teksti ja kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson