Mainostajat siirtävät panostuksensa X:stä muihin sosiaalisen median palveluihin.
Mainostajat siirtävät panostuksensa X:stä muihin sosiaalisen median palveluihin. Kuva: Getty Images
8.8.2023 klo 13:40
Uutinen

Mainostajat pakenevat X-palvelusta, kun ilmapiiri kitkeröityi – Somekonkari muistuttaa, ettei kaikkia tarvitse kuunnella

Twitterinä aikaisemmin tunnettu X on saamassa kilpailijan, joka voi olla monelle syy vaihtaa alustaa.

Aikaisemmin Twitterinä tunnettu sosiaalisen median palvelu X on joutunut myrskyn silmään. Merkittävä osa mainostajista ja puolet mainostuloista on kaikonnut sen jälkeen, kun yhtiön ostanut amerikkalainen miljardööri Elon Musk on uudistanut palvelua. Äskettäin Musk aiheutti närää tekemällä tilien verifioimisesta maksullisen ominaisuuden. Aikaisemmin palvelun ylläpitäjä verifioi luotettaviksi katsomansa tilit henkilöiden aseman mukaan. Esimerkiksi tunnistettujen toimittajien tilit saivat asiasta kertovan sinisen merkin.

Teknologiayritysten viestintään erikoistuneen Netprofile Finland Oy:n perustaja ja sosiaalisia medioita pitkään työkseen käyttänyt Christina Forsgård myöntää, että suhtautuminen ex-Twitteriin on muuttunut.

– Ammatillisessa mielessä tilanne on muuttunut siten, että X:ssä ei enää tehdä markkinointikampanjoita. Meillä ei taida olla yhtäkään asiakasta, joka haluaisi sellaista. Luotettavuuteen perustuva jonkinasteinen järjestys on järkkynyt, hän kuvailee.

Sananvapauskeskustelu näkyy konkreettisella tavalla X:ssä, jossa yhteiskunnallinen keskustelu käy kiivaana. Suomessa Twitter tunnetaan nimenomaan poliitikkojen ja median edustajien suosimana sosiaalisen median alustana. Moni käyttäjä on kokenut palvelun ilmapiirin muuttuneen negatiivisempaan suuntaan viime aikoina.

– Sananvapaus ymmärretään hyvin eri tavalla eri piireissä. Twitterin myrkyllisyys, jota yritettiin aikaisemmin kitkeä, on tullut tietyllä tavalla takaisin. Se on johtanut siihen, että mainostajat siirtävät rahansa muualle, Forsgård sanoo.

Mainosrahasta on kadonnut 50 prosenttia Muskin aikakaudella. Samaan aikaan yhtiö on velkaantunut pahoin, minkä seurauksena toimintoja on ajettu alas ja ihmisiä irtisanottu.

”Kaikkia ei tarvitse kuunnella”

Forsgård seuraa tarkasti sosiaalisen median verkostojensa seuraajamääriä. Viime aikoina hänen X:n seuraajakuntansa on pienentynyt yli sadalla ihmisellä.

– Kiinnostus X:ssä käytävään keskusteluun ja palvelussa mukana olemiseen on selkeästi muuttunut. Seuraajissani on ollut paljon it-ammattilaisia, viestintäammattilaisia, tutkijoita, toimittajia, yritysjohtoa ja eri alojen asiantuntijoita eri puolelta maailmaa. Heillä on ollut hyvä syy käyttää palvelua, mutta kun heidän määränsä ja osallistumisensa vähenevät, alustan arvo pienenee, Forsgård sanoo. Samalla hän muistuttaa, että varsin harvalla suomalaisella on X-tili. Hän ei ymmärrä, miksi esimerkiksi poliitikoilla pitäisi olla aina sanottavaa nimenomaan X:ssä.

– On kohtuutonta vaatia, että poliitikon, asiantuntijan tai yritysjohdon pitäisi juuri X:ssä ottaa kantaa kaiken maailman asioihin. Asiansa voi sanoa muuallakin, kuten omassa blogissa. Ei X ole mikään virallinen kanava.

Netprofile Oy:n perustaja Christina Forsgård
Christina Forsgård.

Forsgård pitää medialukutaidon merkitystä yhä tärkeämpänä jatkossa.

– On alusta mikä hyvänsä, meiltä käyttäjiltä vaaditaan yhä enemmän kriittistä ajattelua. X:stä saa aina pahan mielen, jos niin haluaa. On hyvä muistaa, ettei kaikki ihmisiä tarvitse kuunnella. Eikä kaikkeen tarvitse reagoida, vaikka tökittäisi.

Uusi kilpailija nousee

Twitterin perustajan Jack Dorseyn rahoittama Blue Sky Social voi olla monelle syy lähteä X:stä. Vielä beta-vaiheessa oleva palvelu eroaa X:stä siinä, että se käyttää avointa lähdekoodia ja antaa jokaiselle käyttäjälle mahdollisuuden omistaa palveluun tuottamansa datan. Sosiaalisen median jätit kuten Facebook ja X omistavat käyttäjiensä datan.

– X ja Facebook voivat milloin tahansa sulkea käyttäjän tilin, jolloin vuosien viestittelyt, kuvat, videot, keskustelut ja verkostoyhteydet häviävät. Käyttäjä on sisältöineen ja verkostoineen kauppatavaraa, koska hän ei maksa palvelusta mitään. Somepalvelujen radikaaleja virheitä korjaavan Blue Sky Socialin lähestymistapa on erittäin kiinnostava. Sen tehtävä ei ole helppo, mutta jotain täytyy tapahtua. Keskustelu datan ja verkostojen omistajuudesta on erittäin oleellinen, Forsgård sanoo.

”X voimissaan vielä pitkään”

Kaikesta huolimatta Forsgård uskoo, ettei X:n tilanne ja asema tule muuttumaan aivan lähiaikoina, vaikka Elon Muskilta on totuttu näkemään varsin nopeita liikkeitä.

– Pitää muistaa, että X on etenkin Yhdysvalloissa tärkeä yhteiskunnallisen keskustelun areena. Siksi se on tehokas alusta myös Venäjän informaatiovaikuttamisen kannalta. X on suosittu median lähde, siksi on voimissaan myös Suomessa.

Viime aikoina Musk on kertonut tavoitteestaan kehittää X:stä WeChatin kaltainen palvelu, joka toimisi myös maksuvälineenä. Huhut X:n omasta bittirahasta Musk on kuitenkin kumonnut. WeChat on kiinalainen palvelu, jonka kautta paitsi viestitellään, myös ostetaan palveluita ja tuotteita.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen