Toukokuun Get Together -tapahtumassa palkitaan parhaita vastuullisuusideoita. Kuva: Getty Images

Mikä ihmeen Suden pesä? Uusi kilpailu etsii ideoita vastuullisempaan liiketoimintaan – Vielä ehdit osallistua

Kilpailu järjestetään toukokuussa osana Get Together -tapahtumaa. Järjestäjien joukossa on muun muassa Neste.

Suden pesä -liikeideakilpailu on Nuorten Yrittäjien Get Together -tapahtuman, Nesteen, Ponssen ja Business Joensuun yhteistyössä järjestämä ideakilpailu. Tarkoituksena on löytää ideoita, jotka edistävät vastuullisen liiketoiminnan kehittämistä. Kilpailua ovat tukemassa myös Elo, Fennia ja Broman Group. Get Together -tapahtuma järjestetään 27. toukokuuta Joensuussa.

– Odotuksissa on, että pystymme osaltamme inspiroimaan nuoria yrittäjiä pohtimaan kestäviä tulevaisuuden kehitysideoita. Jokaisen uuden liiketoiminta-avauksen pitäisi mielestämme olla kestävällä pohjalla. Toivomme, että ideoissa vastuullisen liiketoiminnan rakentaminen ei ole irrallaan vaan toiminnan ytimessä, Nesteen vastuullisista kumppanuuksista vastaava Heidi Peltonen kertoo.

Peltonen myöntää, että vaikka vastuullisuudesta puhutaan paljon ja yritykset ovat ottaneet sen asiakseen, todellisuus voi olla monesti toinen.

– Yhä enemmän olemme onneksi menossa kohti maailmaa, missä uudet liiketoiminta-avaukset perustuvat kestävälle pohjalle. Silti sen eteen pitää tehdä vielä töitä.

Tärkeässä roolissa on yrityksen johdon sitoutuminen vastuullisuuteen ja se, miten vastuullisuus näkyy yrityksen strategiassa.

– Ensimmäisenä tulee tunnistaa yritykselle tärkeät vastuullisuuden teemat. Sen jälkeen on tärkeä viedä vasdtuullisuus tuotekehitykseen ja miettiä, miten sillä rakennetaan kasvua. On tärkeä tunnistaa, mikä vaikutus kestävällä liiketoiminnalla on asiakkaisiin ja millaisia paineita sieltä tulee. Pitää löytää keinoja luoda omille sidosryhmille arvoa vastuullisuudella.

Peltonen näkee, että pienissä yrityksissä vastuullisuus voi olla helpompaa ajaa laajasti yrityksen strategiaan verrattuna isoihin yrityksiin.

– Pienissä edelläkävijäyrityksissä vastuullisuus on oman kokemukseni mukaan usein omistajien agendalla ja sitä kautta koko liiketoiminnan ytimessä.

Neste tavoittelee omilla jalostamoillaan hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Yhtiö on muun muassa ottanut käyttöön tuulivoimalla tuotettua sähköä.

– Toisena ilmastolupauksenamme on auttaa omia asiakkaitamme vähentämään heidän päästöjään. Viime vuonna onnistuimme pienentämään asiakkaidemme hiilijalanjälkeä kymmenellä miljoonalla tonnilla.  Tavoite on 20 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä. 

Vielä ehdit osallistua

Suden pesä -kilpailuun haetaan parhaillaan ideoita vastuullisuuden tehokkaaseen jalkauttamiseen osaksi liiketoiminnan ydintä. Idea voi olla pieni tai suuri, koskea koko liiketoimintaa tai ratkaista jonkin olennaisen osa-alueen haasteen.

Asiantuntijaraati arvioi ideoiden potentiaalia bisneksen edistämisessä sekä käytännön toteutettavuutta. Parhaimmat ideat palkitaan. Pääpalkinto on 5000 euroa.

Kilpailuun voi osallistua 2. toukokuuta saakka. Tarkempi kilpailuinfo ja osallistumislomake löytyvät täältä. Lue lisää Get Together 2022 -tapahtumasta täältä.