3.4.2020 klo 17:36
Uutinen

Nahanluonnin paikka – Ikoninen kivijalkakauppa elää uutta vaihetta nuoren yrittäjän luotsaamana

Niko Tervamäen silmään osui, että Nippanappa, legendaarinen nahkakauppa hänen entisellä kotikadullaan etsi jatkajaa. Pian hän astui kaupan ovesta sisään ja kertoi haluavansa yrittäjäksi.

Vuonna 1975 Anja ja Jussi Neirtamo avasivat Helsingin Kruununhakaan uuden kivijalkaliikkeen. Nahkatuotteisiin erikoistuneen kaupan nimeksi annettiin Nippanappa. Perustajilla oli hyvä yhdistelmä käsityöalan osaamista, näkemystä ja opintoja. Aluksi Neirtamot korjasivat vanhoja ja myivät muiden tekemiä nahkatuotteita. Korjatessa he oppivat, miten tuotteita ei kannata tehdä ja alkoivat pikkuhiljaa kehittämään omaa mallistoa.

Eläkeiän lähestyessä Neirtamot päättivät, että oli aika päästää irti yrityksestä ja lähteä matkustamaan. Takarajaksi asetettiin vuoden 2019 loppu, siihen mennessä yritykselle pitäisi löytää uusi omistaja.

Käsityöammatista haaveillut Niko Tervamäki selaili syyskuussa 2019 Yrityspörssiä, jossa huomion kiinnitti tuttu nimi: Nippanappa oli myynnissä. Entisillä kotikulmilla sijainnut ikoninen kivijalkaliike oli painunut mieleen ja nyt se voisi olla hänelle tapa toteuttaa unelmia.

Uuden edessä

Tuoksusta ei voi erehtyä: nyt ollaan nahkaverstaalla. Pöytätasoilla on nahan työstöön käytettäviä työkaluja ja seinällä Lamankaatajan kunniakirja, jonka on allekirjoittanut sen aikainen pääministeri Matti Vanhanen. Kantakaupunkilaisen kivijalkaliikkeen takatila on matala ja täynnä tunnelmaa. Siellä on valmistettu käsitöitä jo 1980-luvun alusta.

Kiinnostus käsillä tekemiseen vei Niko Tervamäen kelloseppäopintoihin. Nyt hän esittelee tuoreena yrittäjänä perinteikkään kivijalkapajan tarinaa. Kellojen sijaan hän myy nahkatuotteita, mutta ideoita on jo syntynyt näiden kahden yhdistämisestä.

Koneet, tarvikkeet ja perehdytys kuuluivat Neirtamoiden kanssa tehtyyn yrityskauppaan, samoin säännöllinen yhteydenpito yhdessä sovitun siirtymäkauden ajan. Sparraus on ollut Tervamäelle tärkeää, koska vuosikymmenten osaaminen ei siirry hetkessä uudelle omistajalle. Hän valmistautuu tapaamisiin aina pitkän kysymyslistan kanssa.

Tervamäki on saanut neuvoja myös isältään, joka on tehnyt oman yrittäjäuransa tapahtuma-alalla. Vaikka ala on eri, jotkut lainalaisuudet pätevät yritykseen kuin yritykseen. Ystävät ja läheiset ovat myös kannustaneet ja kyselleet hyviä kysymyksiä. Kruununhaan muilta yrittäjiltäkin hän on saanut hyödyllisiä vinkkejä.

– Päivittäin opin uutta ja saan pieniä ahaa-elämyksiä. Yrittäjyys on ollut pääasiassa sellaista mitä kuvittelin.

Tervamäki on valmistautunut henkisesti yrittäjyyden ensimmäisiin vuosiin. Lomaa hän ei ole uskaltanut vielä suunnitella ja yrittäjyyden lisäksi hän tekee toistaiseksi muitakin töitä.

Nippanappa 2.0

Nippanapan ostaminen oli Tervamäelle yllättävän helppo päätös, koska yritys on ollut olemassa pitkään. Se on maamerkki ja käsite.

– Tällaista yritystä ei voisi nykypäivänä perustaa tyhjästä. Piti vain odottaa, että mahdollisuus tulee omalle kohdalle.

Tervamäen haaveissa on ollut yritys, joka panostaa laatuun. Hän uskoo, että monet haluavat pikamuodin sijasta kuluttaa vähemmän ja ostaa kestävämpää.

Kunhan yrityksen arki asettuu uomiinsa, Tervamäki haluaa tehdä liikkeestä tekijänsä näköisen ja tuoda tuotteita uudella tavalle esille.

Sijainti kivijalassa maksaa, siksi suunnitelmissa on verkkokaupan avaaminen ja digimarkkinointiin satsaaminen. NippaNapan entiset omistajat tekivät pienimuotoista postimyyntiä, mutta käytännössä myyntialue oli Helsinki. Ennen markkinoinniksi riitti suusta suuhun -suosittelu ja satunnainen mainostaminen, mutta Tervamäki tunnistaa ajan vaatimukset. Tuotteet toki jatkossakin puhuvat puolestaan.

– Sijainti kivijalassa on minulle tärkeää, koska tykkään olla ihmisten parissa. Verkkokaupassakin asiakaspalvelu on keskiössä, mutta se on erilaista.

Työntekijän palkkaaminen kiinnostaa tulevaisuudessa. Nyt aluksi Tervamäki haluaa kuitenkin kouluttautua lisää ja ehkä etsiä itselleen mentorin.

Yrityksen asiat pyörivät mielessä vapaa-ajallakin, mutta uutta yrittäjää se ei haittaa. Inspiraatiota nahkatuotteisiin löytyy ympäristöä havainnoiden ja netistä. Perheenjäsenten ja ystävien nahkalaukut ja käsineet on tullut tutkittua uusin silmin.

– Selittelemättä voin vain todeta, että olen nahkakauppias.


Niko Tervamäki, 30

  • Yritys: nahkatuotteiden erikoisliike Nippanappa Oy (perustettu vuonna 1975, omistajanvaihdos vuonna 2019)
  • Seuraava tavoite: verkkokaupan rakentaminen
  • Harrastukset: vapaaehtoistyö, luottamustoimet

Niko Tervamäki, mitä vinkkejä antaisit yrityksen ostamisesta kiinnostuneille?

  • ”Selvitä rahoituksen mahdollisuudet ajoissa.”
  • ”Ota vastaan kaikki tuki, mitä voit saada. Itse koin tärkeäksi, että tutuilta pystyi kysyä suoraan, kannattaako yrityskauppaan lähteä.”
  • ”Asiantuntija-apua on saatavilla ja siihen kannattaa tarttua.”
  • ”Suunnittele yrityskaupan aikataulu realistisesti. Vaadi tietoa ja kaikki tarvittavat dokumentit ja asiakirjat.”
  • ”Varmista, että yrityskaupassa on sopiva siirtymäaika ja että sinulla on mahdollisuus kysyä edelliseltä omistajalta kaikki tarvittavat kysymykset.”

Lue aiheesta lisää: yritysporssi.fi >

Teksti ja kuvat: Jaana Tihtonen