28.11.2022 klo 13:00
Uutinen

Neljän K-marketin kauppiaat

Kauppiaspari Oili ja Marco Ihalainen tekevät työtään suurella sydämellä. He nauttivat asiakkaiden palvelemisesta sekä heidän tarinoiden kuuntelemisesta. Työn lomassa he ovat kiinnostuneita kuulemaan myös työntekijöiden kuulumiset.

Elokuun lopussa tuli kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun Oili ja Marco Ihalainen aloittivat kauppiaina K-Market Kerttulissa Kerttulinkadulla. Sen jälkeen vaiheittain heidän omistukseensa siirtyi kolme muuta K-Markettia eli K-Market Ruokatori, Yliopistonkaudulla, K-Market Vartiovuori Uudenmaankadulla ja K-Market Herkkulinna Linnankadulla. Liikkeet oli konvertoitu K-marketeiksi jo aiemmin, mutta ne muuttuivat kauppiasvetoisiksi tässä vaiheessa.

Ennen kauppiaaksi ryhtymistä sekä Oililla että Marcolla oli takana yli kymmenen vuoden työura vastuullisissa tehtävissä, joita he olivat tehneet itsenäisesti ja yrittäjämäisellä otteella.

ꟷ Yrittäjyydessä kiinnosti vastuun ja vapauden yhdistelmä ja mahdollisuus tehdä työtä haluamallaan tavalla. Olemme molemmat hyvän ruuan ystäviä, joten myös ruokamaailma kiinnosti, kertoo Oili Ihalainen.

Työnjako on sujunut pariskunnalta luontevasti. Molemmilla on omat vastuualueet, jotka on jaettu vahvuudet huomioiden. Välillä tulee tilanteita, jolloin pitää pystyä hoitamaan myös toisen vastuualueella olevia tehtäviä. Ensisijaisesti Oilin vastuulla ovat olleet hallinnolliset tehtävät ja raportoinnit sekä henkilöstöasiat.

ꟷ Kun meillä on neljä kauppaa, niin kiinteistöjen ja laitteiden huolto ja korjaus teettävät paljon työtä. Ne hommat ovat olleet minun vastuullani. Erityisesti kesä on sellaista aikaa, että kylmälaitteiden kanssa on usein ongelmia, toteaa Marco Ihalainen.

ꟷ On myös asioita, jota teemme yhdessä. Esimerkiksi suunnittelu ja kehittäminen sekä rekrytoinnit hoituvat yhteistyössä. Kumpikin meistä nauttii myös asiakaskohtaamisista, joten sikäli kun muilta töiltä ehdimme, olemme molemmat mielellään myös kaupan puolella hyllyttämässä, järjestelemässä ja palvelemassa asiakkaita, kertoo Oili.

Neljä myymälää

Ihalaisten luotsaamissa kaupoissa on myynnissä pitkälti samoja tuotteita, mutta valikoima vaihtelee vähän eri myymälöissä. Kaikki heidän K-Marketit ovat keskustan tuntumassa.  

K-Market Ruokatori remontoitiin vuosi sitten syksyllä. Täysin uudistettuna se avattiin marraskuussa 2021. Uudistuksen myötä Ruokatorille tuli valmistava keittiö, jossa tehdään mm. täytettyjä patonkeja, joiden pohjana on täyteläinen artesaanileipä. Patonkeja toimitetaan myyntiin myös Ihalaisten muihin K-Marketteihin.

ꟷ Asiakkaissamme on paljon lounasruuan hakijoita sekä koululaisia. Paljon on myös naapurustossa asuvia eläkeläisiä. Erityisesti joulun aikaan myyntiä tuovat myös yritysasiakkaat, jotka ostavat työntekijöilleen tai asiakkailleen meidän kokoamiamme joulukasseja.

Ihalaiset sukkuloivat neljässä eri toimipisteessä, mutta eniten aikaa he viettävät nykyisin Ruokatorilla.

ꟷ Tähän paikkaan olemme käyttäneet paljon aikaa, vaivaa ja rahaa. Paljon teemme myös etätöitä kotona, sillä yrittäjinä meidän tulee olla aina tavoitettavissa. Liekö se jokin Murphyn laki, mutta jostain kumman syystä esimerkiksi kylmälaitteiden vikahälytykset tulevat usein myöhään illalla tai yöllä.

Upeita työntekijöitä

Ihalaisten K-Marketeissa on paljon pitkäaikaisia työntekijöitä, mutta aika ajoin he rekrytoivat myös lisää työntekijöitä.

ꟷ Meillä on töissä useita opiskelijoita, jotka tekevät mielellään ilta- ja viikonloppuvuoroja. Tähän asti olemme saaneet rekrytointi-ilmoituksiin aina paljon hakemuksia. Osalla hakijoista ei ole aiempaa kokemusta kaupan alalta, mutta emme ole pitänet sitä esteenä työllistämiselle.

K-Market Ruokatorilla on töissä myös yksi työntekijä tuetun työtoiminnan kautta.

ꟷ Hän on reipas ja hyväntuulinen nuori, joka hyllyttää tavaroita, mutta palvelee myös asiakkaita iloisella asenteella. Olemme kiitollisia hyvästä henkilökunnastamme. Ilman heitä kaupan pyörittäminen olisi mahdotonta. Voi sanoa, että upeat asiakkaat ja henkilökunta pitävät kaupat pystyssä, Marco toteaa.

Työntekijöillä on ns. kotikauppa, jossa he työskentelevät pääsääntöisesti, mutta tarvittaessa he tuuraavat myös Ihalaisten muissa K-marketeissa esimerkiksi sairaslomien sekä muiden lomien aikana.

Haasteita ja muuttuvia tilanteita

Viimeiset kaksi ja puoli vuotta kauppiaana on mennyt isojen muutosten keskellä.

ꟷ Kaikissa kaupoissamme asiakaskunnasta iso osa on koululaisia, lounasruuan hakijoita sekä eläkeläisiä. Kaikki nämä jäivät kotiin koronan alettua. Perustimme nopeasti verkkokaupan palvelemaan asiakkaita. Toisin kuin isoissa marketeissa, etunamme oli nopeat toimitusajat. Meiltä saattoi saada toimituksen kotiin jopa kahden tunnin päästä tilauksen jättämisestä.

Myöhemmin verkkokaupasta on luovuttu, mutta tilalle on tullut ruokalähetykset Woltin kautta.

ꟷ Maailman mullistukset ovat tuoneet monenlaista mietittävää. Yhtenä isona huolena on energian hinnan nousu. Kaupoissamme kuluu sähköä miljoona kilowattituntia vuodessa, joten energian hinnan nousulla on suuri taloudellinen merkitys. Myös tavarantoimittajat, jätehuolto ym. ovat korottaneet tai korottamassa hintojaan.

Yksi iso murhe on myös näpistely. Ihalaiset olivat tietoisia myymälävarkauksista jo kauppiaaksi ryhtyessään, mutta vasta käytäntö on osoittanut heille, miten massiivisesta ongelmasta on kyse.

ꟷ  Olemme laskeneet, että liikkeistämme viedään tavaraa 50 000 euron edestä vuosittain. Se on iso huoli, johon ei tunnu olevan mitään lääkettä.  Ongelma heijastuu myös henkilöstöön. Moni työntekijä on irtisanoutunut sen jälkeen, kun on ollut työvuorossa näpistelytapauksen aikana. Minua on uhattu verisellä huumeruiskulla sekä puukolla, ja kylkiluuni ovat murtuneet yhteenotossa näpistelijän kanssa, mutta onneksemme myyjiä kohtaan uhkaavaa käytöstä ei ole ollut, kertoo Marco Ihalainen.

Juttu on julkaistu aikaisemmin Turun Yrittäjien kanavissa.

Terhi Haverinen