YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Dieselin hinta askarruttaa edelleen
Kuva: Getty Images
9.9.2022 klo 09:45
Uutinen

Raakaöljyn hinta romahti, mutta kuljetusala ei iloitse vielä: Tämän takia hintapaine jatkuu

Raakaöljyn hinnan voimakas halpeneminen ei anna aihetta huokaista helpotuksesta, sanoo kuljetusalan asiantuntija.

Raakaöljyn brent-laatu on halventunut viime päivinä jo alle 90 dollariin. Korkeimmillaan hinta kävi 130 dollarissa. Brent-laatuinen raakaöljy on peräisin Pohjanmereltä.

Halpenemisen taustalla on Kiinassa heikentynyt kysyntä sekä Euroopassa vallitseva pelko talouden taantumasta. Tänään Euroopan keskuspankki kertoo uudesta koronnostosta. Samaan aikaan dollarin arvo on noussut korkeimmilleen kahteen vuosikymmeneen.

Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa nosti raakaöljyn hinnan huippulukemiin, mikä näkyi Suomessakin ennätyskorkeina pumppuhintoina.

Viime aikoina bensiinin ja dieselin hinnat ovat olleet selvässä laskussa polttoaineasemilla. Sekä bensiinin että dieselin litrahinnat ovat laskeneet edullisimmillaan selvästi alle kahteen euroon. Kuljetusalalla hintamuutos on otettu avosylin vastaan, mutta tilanteeseen suhtaudutaan maltilla.

“Dieselin pumppuhinnoissa ollaan edelleen pitkällä aikavälillä erittäin korkealla tasolla. Vuoden 2020 joulukuun 1,30 euron dieselin keskihinnasta nousu oli 1,5 vuodessa peräti 1,20 euroa.”

Anssi Kujala, SKAL

– Tokihan tämä on toivottu muutos. On kuitenkin hyvä muistaa, että nyt hinnoissa nähdään jatkuvaa vaihtelua. Edellisen kerran öljyn hinta tipahti jyrkällä käyrällä huhtikuun alkupuolella, mutta lähti sitten jälleen nousuun. Kevään suuret hinnannousut tulevat näkymään vielä pitkään kuljetusyrityksien kannattavuudessa ja muun muassa investointikyvyssä, kuljetus- ja logistiikka-alan etuja valvovan SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala kommentoi. Hänen mukaansa rajusti nousseita kustannuksia ei pystytty keväällä siirtämään kuljetuskustannuksiin. 

– Dieselin pumppuhinnoissa ollaan edelleen pitkällä aikavälillä erittäin korkealla tasolla. Vuoden 2020 joulukuun 1,30 euron dieselin keskihinnasta nousu oli 1,5 vuodessa peräti 1,20 euroa.

Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaavan johtajan Katri Taskisen mukaan raakaöljyn hintamuutokset eivät näy heti huoltoasemilla.

– Polttoaineiden hintoihin vaikuttaa moni asia, kuten öljytuotteiden maailmanmarkkinat, valuuttakurssit, paikallinen kilpailu ja verotus. Verojen osuus polttoaineiden hinnoista Suomessa on jopa 60 prosenttia. Raakaöljyn hintojen muutokset näkyvät viiveellä asemien pumppuhinnoissa. Tulevaa hintakehitystä on vaikea lähteä ennustamaan.

”Paljon voisi tehdä poliittisilla päätöksillä”

Kujala huomauttaa, että aikaisemminkin raakaöljyn hinnan vaikutus pumppuhintoihin on ollut rajallinen. Vaikka maailmanmarkkinahinnat laskevat, kuljetusyrittäjän tilanne helpottuu hitaasti.

– Euro on heikentynyt viime aikoina, mikä vie vaikutusta toiseen suuntaan. Kun kaasusta on pulaa ja sen hinta on noussut voimakkaasti, se johtaa siihen, että kaasua korvataan kevyillä öljyillä. Tämä nostaa merkittävästi öljytuotteiden kysyntää ja luo hintapainetta jatkossakin, Kujala selvittää.

SKAL vaatii edelleen hallitukselta toimia kuljetusalan tilanteen helpottamiseksi.

– Tilanteelle voisi tehdä paljonkin poliittisilla päätöksillä. Polttonesteiden hintaan voidaan poliittisen päätöksenteon myötä vaikuttaa valmisteveron, arvonlisäveron ja jakeluvelvoitteen tasolla. Kaikki nämä on pidettävä keinovalikoimassa.

Kesäkuussa eduskunta hyväksyi jakeluvelvoitteen alentamisen määräajaksi. Velvoitetta laskettiin kuluvan vuoden osalta 7,5 prosenttiyksiköllä. SKAL on pitänyt tärkeänä, ettei velvoitetta nosteta nopeasti takaisin.

– Muutos vaikutti nopeasti polttonesteiden hintaan. Dieselin keskihinta oli juhannuksen aikaan hieman yli 2,5 euroa ja elokuun puolivälissä kahden euron tuntumassa. 

Kujala myöntää, että jakeluvelvoitteen tarkkaa vaikutusta on vaikea arvioida. Alkuvuoden hinnannousun taustalla oli Venäjän hyökkäyssodan lisäksi myös koronapandemian hiipumiseen liittynyt kysynnän kasvu. 

Dieselin hinnat nousivat Suomessa 43 senttiä litralta vuoden 2021 helmikuun ja tämän vuoden helmikuun välillä. Alkukesällä litrakeskihinta kävi yli 2,50 eurossa.