Yrittäjä, josta tuli sometähti
Kaivoluoto on onnistunut hyödyntämään somea muun muassa kesätyöntekijöiden rekrytointiin. Kuva: Pauli Reinikainen

Somesuosioon noussut yrittäjä Lauri Kaivoluoto kertoo vinkit salamannopeaan rekrytointiin: ”Sain tunnin sisällä 80 hakemusta ja seuraavalla tunnilla palkkasin”

Ravintola Backaksen yrittäjä Lauri Kaivoluoto painottaa tarinallisuuden merkitystä someseuraajien sitouttamisessa. Hän on vieraana uusimmassa Yrittäjän podcastin jaksossa.

Jos käytät aktiivisesti TikTokia tai LinkedIniä, olet saattanut törmätä yrittäjä Lauri Kaivoluotoon. Vantaan Pakkalassa sijaitsevan ravintola Backaksen yrittäjä on suosittu somepersoona, joka käyttää sometilejään yrittäjän arjesta kertomiseen ja muun muassa työntekijöiden rekrytointiin. TikTokissa Kaivoluodolla on yli 117 000 seuraajaa.

Kaivoluoto on vieraana Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa. Hän on onnistunut hyödyntämään somea muun muassa kesätyöntekijöiden rekrytointiin. Kaivoluoto on tehnyt rekrytointivideoita sosiaalisen median kanaviin jo useamman vuoden ajan.

– Viime vuoden marraskuussa vakiotiskarimme, jota olemme käyttäneet joulun aikana, joutui onnettomuuteen eikä päässyt tulemaan. Tein noin kahdessa minuutissa videon, jossa kerroin, mitä työtehtävään kuuluu, koska työ alkaa ja paljonko palkka on. Sain tunnin sisällä 80 työhakemusta ja seuraavan tunnin aikana palkkasin työntekijän joulusesongille.

– Nuoria puhuttelee aitous, nopeatempoisuus ja se, että kaikki tärkeät asiat tulevat rekrytointi-ilmoituksessa esille. Työnkuvaa ei tarvitse glorifioida. Tässä tapauksessa kerrottiin, että kyse on tiskaajan työstä, jossa pitää seisoa jaloillaan koko päivän. Palkka-avoimuus on mielestäni nykyaikaa. Kerrotaan avoimesti, mitä työstä maksetaan.

Kuuntele podcastista Kaivoluodon vinkit somen hyödyntämiseen rekrytoinnissa!

”Nuoria puhuttelee aitous, nopeatempoisuus ja se, että kaikki tärkeät asiat tulevat rekrytointi-ilmoituksessa esille.”

Lauri Kaivoluoto, yrittäjä

Tappiota tammikuusta toukokuuhun

Kaivoluodosta kertoo podcastissa, ettei hänen kokin kykyihinsä uskottu vielä kouluaikoina.

– Yhdeksännellä luokalla poltin Klaukkalan yläasteen köksän luokan ja opettaja sanoi, ettei sinusta ainakaan kokkia tule. Silloin ajattelin, että kyllä mä kokkikouluun varmaan haen, hän kertoo leikillään.

Sittemmin Kaivoluoto ei ole tehnyt töitä millään muulla alalla. Viimeiset kymmenen vuotta hän on tehnyt töitä nykyisten yhtiökumppaneidensa kanssa. Vuonna 2017 tarjolle tuli mahdollisuus osallistua kilpailutukseen Backaksen kartanon liiketoiminnasta. Kaivoluoto yhtiökumppaneineen voitti kilpailutuksen.

Lauri Kaivoluoto isännöi Ravintola Backasta.

Backas keskittyy vain yksityistilaisuuksiin. Lounaita ei siis ole tarjolla. Kaivoluoto pitää valintaa toimivana.

– Henkisesti on vaikeaa tehdä tammikuusta toukokuuhun tappiota. Meillä on vakituinen henkilökunta ympäriu vuoden, jolloin kiinteät kulut ovat isot. Lisäksi rakennuksen öljylämmitys ja sähkö vie paljon rahaa. Tuloksenteko alkaa vapusta tai äitienpäivästä ja jatkuu elokuun loppuun. Sitten taas hiljenee, kunnes teemme tulosta marras-joulukuussa. Se on aikamoista jojoilua, mutta nyt siihen on tottunut ja homma on suunnitelmallista, toisin kuin alkuaikoina, Kaivoluoto kertoo podcast-jaksossa.

”Somen tekeminen on terapiaa”

Kaivoluodon tärkein somekanava on tällä hetkellä Instagram. Eniten seuraajia hänellä on TikTokissa.

– Instagramia ihmiset käyttävät ehkä eniten arkisiin juttuihin ja sisältöä voi luoda matalammalla kynnyksellä. Kaiken sisällön ei tarvitse olla editoitua. Voin puhua suoraan kameralle ja painaa tavaran ulos.

Kaivoluoto kertoo sosiaalisessa mediassa myös vaikeista hetkistään.

– Minua ei hävetä sanoa, että toukokuussa olemme 300 000 euroa tappiolla, koska niin se on. Minulle sosiaalinen media on myös rakas päiväkirja. Se helpottaa minua käsittelemään asioita. Se on tavallaan terapiaa.

– Minun sisällöistä suurin osa on ihan paskaa, ja se on juuri se mistä ihmiset tykkäävät. Voi kuvata huonon kännykän haljenneella etukameralla, kunhan on aito oma itsensä, hän kertoo podcastissa.

”Minulle sosiaalinen media on myös rakas päiväkirja.”

Lauri Kaivoluoto

Sometekemisessään Kaivoluoto on huomannut, että ihmisiä kiinnostaa aitous. Aluksi hän ei miettinyt lainkaan somen vaikutusta yrityksen markkinointiin.

– Suosittelen muillekin yrittäjille, että älkää laittako sosiaaliseen mediaan pelkästään mainoksia vaan kertokaa aidosti, mitä yrityksessä tapahtuu. Ei sen aina tarvitse olla kovin mietittyä.

Kuuntele Yrittäjän podcastin jaksosta, miten Kaivoluoto näkee sosiaalisen median käyttämisen avun pyytämiseen muilta ihmisiltä ja millaisia vinkkejä hän antaa sometekemiseen ja tarinoiden rakentamiseen muille yrittäjille. Entä miten onnistuu sometekeminen useassa eri kanavassa ajankäytön kannalta? Yrittäjä kertoo myös mielipiteensä siitä, kannattaako sometekeminen ulkoistaa.

Yrittäjän podcast on kuunneltavissa Suplassa ja Spotifyssä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Pauli Reinikainen