18.3.2020 klo 11:38
Uutinen

#SupportKontiolahti-kampanja käynnistynyt vauhdilla

Yritykset ja kansalaiset voivat halutessaan osallistua menetettyjen lipunmyyntitulojen kattamiseen.

Kontiolahden Urheilijat ry:n tiedote 17.3.2020

Kumppaneiden ja kansalaisten aloitteesta syntynyt #SupportKontiolahti-kampanja antaa yksityishenkilöille ja yhteisöille mahdollisuuden tukea ampumahiihdon maailmancupin kisajärjestäjää, joka koki viime viikolla massiivisen taloudellisen tappion.

Koronaviruksen etenemisen hillitsemistä varten tapahtuma järjestettiin ilman yleisöä ja minimiin kutistetulla kisaorganisaatiolla. Yleisökiellon myötä järjestäjä jäi ilman lipunmyyntituloja, joiden määräksi oli etukäteen arvioitu 400 000 euroa.

─Taloudellista tukea voivat osoittaa niin tapahtumaan lippuja ostaneet kansalaiset ja yritykset kuin henkilöt, jotka eivät vielä lippuja ennättäneet ostaa, sanoo Kontiolahden Urheilijat ry:n puheenjohtaja Kimmo Turunen.

Lippumaksut voi jättää perimättä

Järjestäjä selvittää tapahtumaan ostettujen lippujen palauttamiseen liittyviä käytännön kysymyksiä lipunmyynnistä vastanneen Lippu.fi:n kanssa. Suunnitelmissa on useampia vaihtoehtoja, Turunen sanoo.

─Halutessaan lipun ostanut voi osoittaa tukeaan jättämällä perimättä lipun hinnan. Toinen tukivaihtoehto on, että lippuja voi siirtää marraskuun maailmancup-tapahtumaan. Jos ei halua ohjata rahoja järjestäjän tappioiden kattamiseksi, lipun ostanut voi periä maksut itselleen.

Turunen odottaa, että suunnitelmat varmistuvat pian.

─Kun käytännön toteutukseen liittyvät asiat on varmistettu, pääsemme kertomaan tarkemmat ohjeet.

Tukea jo kymmenien tuhansien eurojen edestä

Turunen sanoo, että kansalaisten ja kumppaniyritysten osoittama tuki on ollut #SupportKontiolahti-kampanjan alussa suurta.

─Otamme yhteyttä yrityskumppaneihin ja teemme tilannekatsauksen. Maanantain ja tiistain aikana on varmistunut, että esimerkiksi VIP-lippuja ostaneet yritykset osallistuvat talkoisiin useamman kymmenen tuhannen euron edestä.

Jo tavoitetuista, Joy of Biathlon -lippupaketteja ostaneista yrityksistä yli 80 prosenttia on sanonut siirtävänsä liput marraskuun tapahtumaan.

─Urakka on suuri, mutta yritysten osoittama tuki lisää uskoamme tulevaan. Pienikin tuki on tarpeen, puheenjohtaja sanoo.

Verkkokauppa myymään kisatuotteita

Myös alihankkijat ovat osoittaneet tukeaan.

─Saamme viestejä, joissa tapahtumaan palveluja tai tuotteita toimittaneet alihankkijat kertovat jättävänsä laskuttamatta palveluistaan. Näissä talkoissa on mukana niin muita urheiluseuroja kuin yrityksiäkin, Turunen kiittää.

Turunen odottaa myös verkkokauppaa, josta voi ostaa maailmancup-tuotteita. Tällä hetkellä myytäviä tuotteita syötetään verkkokaupan sivuille ja tehdään sopimuksia muun muassa maksuliikenteen järjestämiseksi.

─Yleisö Suomessa ja ulkomaillakin on toivonut pipoja, t-paitoja ja nalleja myyntiin. Tähän kysyntään pääsemme verkkokaupan avulla vastaamaan. Odotamme kysyntää erityisesti ”Colder. Darker. Kontiolahti.” -tuotteille.

Lisätietoja: Kimmo Turunen, puheenjohtaja, Kontiolahden Urheilijat, 050-5633480

Kontiolahden Urheilijat ry

  • Aloitti toimintansa nimellä Niemen Veto vuonna 1956.
  • Noin 180 jäsentä.
  • Järjestänyt vuodesta 1990 lähtien 12 ampumahiihdon maailmancup-osakilpailua, kahdet MM-kisat sekä kolmet nuorten MM-kisat.
  • Seuralla palkattu päävalmentaja sekä kahdeksan muuta koulutettua valmentajaa ohjaamassa erityisesti nuorten harjoittelua. Päävalmentaja toimii myös Suomen Ampumahiihtoliiton nuorten olympiavalmentajana sekä Joensuun Urheiluakatemian ampumahiihdon vastuuvalmentajana.
  • Vuodesta 2007 lähtien Kontiolahden ampumahiihtostadionilla on järjestetty yli 130 kilpailua, joissa on kellotettu yli 30 000 suoritusta.