YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.3.2021 klo 11:08
Uutinen

Telian sähköpostit toimivat taas – olivat poikki lähes viikon ajan, yrittäjät vihaisia   

Viime keskiviikosta saakka jumissa olleet Telian Inmics-Nebula-sähköpostipalvelut ja kalenteri saatiin toimintaan myöhään tiistai-iltana. Tuhansia yritysten sähköposteja mykistänyt tietoturvaongelma sai yrittäjät vihaisiksi, koska kauppoja saattoi mennä sivu suun.

Telia katkaisi viikko sitten yhteydet Microsoft Exchangessa olleen vakavan tietoturva-aukon vuoksi. Telian Inmics-Nebula tiedotti tiistai-iltana klo 20.45, että ongelma on korjattu. Katko ei koskenut Microsoft Exchange Onlinea tai Microsoft Office 365 -palvelua.

Pitkä katkos sai monet vihastuneet yrittäjät ottamaan yhteyttä Suomen Yrittäjiin ja medioihin. Suuri osa yritysten asioista kulkee sähköpostin välityksellä, esimerkiksi tarjouspyynnöt. Yrittäjät pelkäsivät menettäneensä kauppoja katkon vuoksi. Jotkut harkitsivat korvausvaatimuksen jättämistä Telialle.

– Sähköposti on varmasti suurimmalle osalle yrityksistä oleellisin viestintäkanava liiketoiminnan harjoittamisessa ja jos se sulkeutuu, niin kriisi on takuulla käsillä lähes jokaisella käyttäjällä, yksi yrittäjistä kertoo.

”En saanut kommentteja tai yhteydenottoa”

Yrittäjiä on suututtanut myös Telian niukka viestintä ja asiakaspalvelu katkoksen yhteydessä.

– Olen laittanyt Mynebula-hallintapaneelin kautta heille KOLME yhteydenottoa tämän asian tiimoilta, joihin olen saanut yhden vastauksen, sekin oli automaattinen vastaus ensimmäiseen viestiin. Sen jälkeen en ole saanut mitään kommentteja tai yhteydenottoa Telialta asiasta, kertoi Suomen Yrittäjiin yhteyttä ottanut yrittäjä tiistaina.

– Tragikoomisintahan on, että Nebula muutti jossain vaiheessa asiakaspalvelunsa maksulliseksi yrityksille – ihan siis kuukausiveloitus joka laskulla siitä, että heillä on asiakaspalvelu ylipäätänsä olemassa. Tästäkö he haluavat, että asiakkaat heille maksavat, yrittäjä kysyy.

Maailmanlaajuinen tietoturvan ongelma

Telian ongelman taustalla oli maailmanlaajuinen Microsoft Exchange-sähköpostipalvelimien tietoturva-aukko, mistä Traficom antoi hälytyksen 3. maaliskuuta varoittaen, että kyseessä on kriittinen haavoittuvuus. Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksella on tiedossaan lukuisia tietomurtotapauksia.

Microsoft Exchangen haavoittuvuutta on käytetty hyväksi kyberhyökkäyksissä eri puolilla maailmaa, erityisesti Turkissa, USA:ssa ja Italiassa.

Microsoft julkaisi päivityksen maaliskuun alussa, mutta se ei välttämättä korjaa tilannetta, jos hyökkääjät ovat jo ehtineet tunkeutua järjestelmään. Rikolliset voivat päästä käsiksi sähköposteihin. Moniin tietomurron kohteisiin on jätetty takaportti, mistä rikolliset pääsevät hyökkäämään järjestelmään myöhemmin uudelleen.

Telia joutui ajamaan järjestelmän alas äkkiarvaamatta, jotta ongelma saadaan tutkittua ja korjattua.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari(at)yrittajat.fi