4.5.2022 klo 09:40
Uutinen

Uudessa Hämeen Yrityspalvelut -kokonaisuudessa etusijalla asiakaslähtöisyys

Hämeen ELY-keskus ja TE-toimisto kehittävät yhdessä yritysten kanssa uutta Hämeen Yrityspalvelut -kokonaisuutta. Lopputuloksena tarjotaan kootusti palvelua, neuvontaa ja rahoitusta Kanta- ja Päijät-Hämeen yrityksille sekä tiivistetään yrityspalveluja tarjoavien tahojen yhteistyötä. Mukana kehittämisessä ovat myös paikalliset yrittäjäjärjestöt, kehittämisyhtiöt sekä Hämeen kauppakamari.

Hämeen Yrityspalvelut linkittyy osaksi maakunnallista Team Finland -toimintaa. Kokonaisuus tuo uuden yrityspalvelusivuston ja digitaaliset työkalut Hämeen yritysten käyttöön. Sivustolta löytyvät suorat asiantuntijayhteystiedot sekä muita yhteydenottotapoja.

”Tavoitteena on tehdä yrityspalvelut helpommin saatavilla oleviksi, ja palvella yrityksiä henkilökohtaisemmin kuin aiemmin. Tavoitteen saavuttamiseksi on ollut tärkeää kuunnella asiakasyritysten mielipiteitä”, toteaa Team Finland -koordinaattori Matti Nykänen.

Kokonaisuudessa asiantuntijat kartoittavat yrityksen tilanteen ja auttavat tarpeiden perusteella oikealle polulle. Joissain tapauksissa se tarkoittaa esimerkiksi yksittäistä rahoitusta ja joskus useampia toimia, jolloin asiakasvastaava kulkee yrityksen rinnalla.

Yrityspalvelukokonaisuuden kehittämiseen on saatu React EU -rahoituksen kautta myös ESR-rahoitusta. DigiHäme – Helposti saavutettavat yrityspalvelut -hankkeen avulla kehitetään yritysten palvelupolkuja ja digitaalisia palveluita.

”Asiakkaat eivät aina tunnista, eikä heidän tarvitsekaan tunnistaa itse sitä, mikä on oikea palvelu tai rahoitusinstrumentti heidän tarpeisiin. Tästä juuri on kyse eli selkeyttää yrityksille sitä mitä eri palveluita valtiolla on tarjolla ja asiantuntijat sitten auttavat yksityiskohdissa ja vaihtoehtojen määrittelyssä”, toteaa Päijät-Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Heta Vihervirta-Vuontelo.

”Meidät kutsuttiin mukaan DigiHäme -hankkeen asiakasraatiin. Ensimmäisessä vaiheessa oli työpaja, jonka alussa esiteltiin lyhyesti Hämeen yrityspalveluita sekä DigiHäme -hanketta ja käytiin läpi uuden mallin suunnitelmia. Asiakasraadin yrityksiä kuultiin aidosti ja pääsimme osallistumaan kokonaisuuden kehittämiseen ja antamaan näkemyksiä suunnitelmista. Seuraavaksi konsultit haastattelivat minua Hämeen yrityspalveluista ja uudesta mallista. Lopuksi oli vielä asiakasraadin työpaja, jossa pääsimme antamaan konkreettisia kehitysehdotuksia Hämeen Yrityspalveluiden nettisivustosta asiakkaan näkökulmasta. Kehittämisessä huomioitiin hienosti asiakasyritykset ja meidän näkemyksemme”, kertoo toimitusjohtaja, yrittäjä Marianne Nurminen TK-Työkalutiimi Oy:stä.

Tutustu Hämeen Yrityspalveluihin tästä