Kotimaisen pakatun lähdeveden kysynnän uskotaan räjähtävän
Suomalainen NWB on aloittamassa kotimaisen lähdeveden pakkaamisen ja myynnin tämän vuoden puolella.

Vesipula pahenee maailmalla – Piensijoittajia metsästävä yritys uskoo, että suomalainen pakattu lähdevesi on pian hittituote 

Suomalainen lähdevesi on yrittäjän mukaan paitsi puhdas, myös eettisesti kestävä vientituote.

Suomalainen NWB hakee parhaillaan piensijoittajia kansainväliseen vesibisnekseen. Yritys on aloittamassa kotimaisen lähdeveden pakkaamisen ja myynnin tämän vuoden puolella.

– Olemme hakeneet sijoittajia jo useamman vuoden erillisillä rahoituskierroksilla. Tämä on yksi väylä saada rahoitusta yritykseen, NWB:n osakas ja toimitusjohtaja Kim Autero kertoo.

Auteron mukaan uusia omistajia on tässä vaiheessa saatu yli 130. Ensi vuoden aikana yrityksen tavoitteena on myydä merkittäviä määriä kotimaista lähdevettä ulkomaisille markkinoille.

– Meillä on iso joukko mahdollisia yhteistyökumppaneita. Muutaman kanssa olemme jo neuvotelleet.

NWB:n tavoitteena on myydä vettä paitsi omalla tuotemerkillä, myös asiakkaiden omilla tuotemerkeillä uudenlaisessa ekologisessa tuotepakkauksessa. NWB on perustettu kuusi vuotta sitten nimenomaan tämän patentoidun pakkausinnovaation ympärille. Pakkauksen innovaation takana on Veijo Aikio.

Kyseessä on viinitonkkaa muistuttava, hanalla varustettu pakkaus, josta on Auteron mukaan selvästi viinitonkkaan verrattunas helpompaa erotella muovi ja pahvi sen jälkeen, kun pakkaus on tyhjä. Muovi- ja lasipulloon verrattuna NWB:n kartonkisen pakkauksen hiilijalanjälki on selvästi pienempi. Ero lasipulloon on 90 prosenttia. Autero huomauttaa, että valtaosassa maista ei ole toimivaa muovijätteen kierrätysjärjestelmää.

– Puhumattakaan muovipullojen panttijärjestelmästä. Siksi valtava määrä muovijätteestä päätyy luontoon ja pahimmillaan valtameriin, joissa se on todella iso ongelma. Muovijätteen vähentäminen on todella tärkeä hanke maailmanlaajuisesti.

Tässä vaiheessa NWB on tehnyt alihankintasopimuksen kotimaisen Polar Spring -lähdevesiyrityksen kanssa, jonka tiloissa tuotteiden valmistus alkaa tämän vuoden aikana NWB:n omilla laitteilla. NWB omistaa osan Koneikko Oy:stä, joka myy räätälöityjä tuotantolinjoja elintarviketeollisuudelle.

NWB:n tavoitteena on myydä vettä paitsi omalla tuotemerkillä, myös muiden valmistajien brändillä uudenlaisessa ekologisessa tuotepakkauksessa.

”Suomalainen vesi on maailman parasta”

Auteron mukaan pakatun veden kysyntä tuplaantuu maailmalla seuraavien 6–7 vuoden aikana. Erityisen suuri kiinnostus kohdistuu ekologisiin pakkausvaihtoehtoihin.

– Suomalainen vesi on todettu monissa tutkimuksissa maailman parhaaksi. Pohjavesi on Suomessa huippuluokkaista, koska vettä ei välttämättä tarvitse käsitellä lainkaan kemiallisesti. Suomessa on monia kunnallisia vedenottamoita, joissa vesi ei tarvitse kemiallista puhdistuskäsittelyä. Pelkkä UV-käsittely mikrobien tappamiseksi riittää. Kunnallisilla huippuluokan vedenottamoilla tämä tehdään vain varmuuden vuoksi, mutta hyvän lähdeveden laatu ei sitä vaatisi.

– Pohjavesi on Suomessa huippuluokkaista, koska vettä ei välttämättä tarvitse käsitellä lainkaan kemiallisesti, NWB:n Kim Autero sanoo.

Lähdevetenä myytävää vettä ei saa UV-käsitellä, ellei sitä myydä ”lähdevedestä valmistettuna”. Myytävän lähdeveden käsittelyä säätelee EU-direktiivi. Direktiivin mukaan lähdevesi on myös pullotettava paikan päällä, eikä sitä saa siirtää tankeissa muualle pakattavaksi.

Merkittävä osa maailmalla myytävästä pullovedestä on Auteron mukaan varsin heikkolaatuista, käsiteltyä vettä.

– Sitten on käsittelemätöntä vettä, mutta niissäkin on paljon laatueroja. Esimerkiksi mineraalivesissä voi olla liikaa mineraaleja, jolloin runsas nauttiminen ei ole terveellistä lapsille tai raskaana oleville. Suomalaissa vedessä mineraaleja on sopivasti, ei liikaa, Autero selvittää.

NWB aikoo suunnata veden markkinoinnin vesipulasta kärsiviin maihin kuten Kiinaan ja Arabiemiraatteihin, joissa pakatun veden markkinan odotetaan kasvavan merkittävästi. Autero myöntää, että pakatun veden markkinoilla on myös paljon eettisiä haasteita.

– Kaikki myytävä vesi ei ole eettisessä mielessä kestävää. Monissa maissa isot yritykset pullottavat vettä hupenevista pohjavesistä ja omalla toiminnallaan aiheuttavat alueellista vesipulaa. Suomalaisen veden myynti on eettisesti kestävää liiketoimintaa, koska meillä ei ole vesipulaa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen