Asiakas hakee tietoa Google My Business -sivulta.
Asiantuntija painottaa mahdollisimman tarkasti ja täydellisesti laaditun Google My Business -profiilin merkitystä. Kuva: Getty Images
9.5.2022 klo 13:09
Uutinen

Viisi vinkkiä: Näin parannat yrityksesi näkyvyyttä Google My Business -profiililla – Asiantuntija muistuttaa tärkeästä yksityiskohdasta 

Asiakkaiden Google My Business -yritysprofiiliin antamiin arvosteluihin vastaaminen on oleellisen tärkeää, mutta tiesitkö, miten arvosteluihin vastataan oikein?

Google My Business -profiili voi tuoda yritykselle merkittävää etua Google-näkyvyyteen, mutta asiantuntijan mukaan liian harva yritys osaa hyödyntää profiilin etuja. Katso täältä Suomen Yrittäjien koulutustallenne My Business -palvelun käytöstä!

Googlen yritysprofiili on suunniteltu paikallisten yritysten markkinointiin ja somenäkyvyyden parantamiseen. Yritysprofiilista on siis hyötyä ennen kaikkea tietyllä maantieteellisellä alueella tarjottavien palveluiden ja tuotteiden myymiseen kuten esimerkiksi paikalliselle putkimiehelle, kuntosalille tai kampaamolle.

”Yritysten pitäisi ehdottomasti hyödyntää palvelua paremmin.”

Kari Nieminen

– Google My Business on Googlen vastaus siihen, että paikallisetkin yritykset näkyisivät Googlessa. Ilman sitä näkyvyys olisi melko heikkoa. Yritysten pitäisi ehdottomasti hyödyntää palvelua paremmin, Google-näkyvyyden optimointiin erikoistuneen SEO Kari Niemisen hakukoneoptimoija Kari Nieminen kertoo.

Pienelle tai keskisuurelle yritykselle yritysprofiilin suurin etu on yhteystietojen näkyvyys asiakkaille hakutuloksissa.

Yleensä Google näyttää tulokset paikallisille hauille etenkin niissä tapauksissa, joissa hakukoneeseen on kirjoitettu palvelun nimi ja paikkakunta. Jos käyttäjä on sallinut gps-paikannuksen, pelkkä palvelun hakeminen yleensä riittää.

Tuoreen Yrittäjägallupin mukaan puolet pk-yrityksistä on riippuvaivaisia alustapalveluista, kuten hakukoneista ja pilvipalveluista. Lue lisää täältä!

Vinkit Google My Business -profiilin laatimiseen

1. Yrityksen yhteystiedot kuntoon

Kun asiakas etsii paikallisia yrityksiä ja tekee Googleen haun, Google näyttää Google My Business -tulokset. Ylimmäisenä näkyy yritys, joka on Googlen mielestä paras tulos asiakkaan kyselyyn. Pidä yhteystiedot päivitettynä ja varmista, että profiili on linkitetty kotisivullesi ja että puhelinnumero on lisätty.

2. Varmista, että yrityksen yhteystiedot täsmäävät

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta Google My Business -sivu kertoo sen, minkä Google ymmärtää yrityksestä eli millä alalla yritys toimii ja mitä palveluita se tarjoaa. Mitä enemmän Google yrityksestä ymmärtää, sitä paremmin yritys näkyy hakutuloksissa ja päinvastoin.

– Google My Business -optimoinnilla pyritään siihen, että yrityksen nettisivuilla ja Googlen yritysprofiilissa kerrotaan mahdollisimman tarkasti ja yhtäläisesti asioita yrityksestä. Nimi, osoite ja puhelinnumero pitää kertoa joka puolella täsmälleen samalla tavalla. Mitä useammissa paikoissa internetissä nämä tiedot on kirjoitettu samalla tavalla, sitä paremmin Googlen yritysprofiili nousee hakutuloksissa ja sitä uskottavampana Google yritystä pitää, Kari Nieminen kertoo.

Huolellisesti laaditulla yritysprofiililla yritys voi parantaa merkittävästi Google-näkyvyyttään.

3. Kerro yrityksestäsi Googlelle kaikki mahdollinen

Google My Business -profiiliiin voi lisätä perustietojen ja aukioloaikojen lisäksi muun muassa tarjouksia, lisätietoja tuotteista ja palveluista, kuvia, videoita ja ajankohtaisia postauksia.

– Yrityksen kannattaa täyttää kaikki profiilin kohdat niin täyteen kuin mahdollista. Hyvälaatuisia kuvia, ajankohtaista tietoa ja usein varjoon jäävät kysymyksiä ja vastauksia -osion, Nieminen neuvoo.

4. Päivitä joka viikko jotain My Business -profiiliin

Google arvostaa yritysprofiilia sitä korkeammalle, mitä aktiivisemmin profiilia päivitetään. Esimerkiksi uusia kuvia kannattaa päivittää mahdollisimman usein.

– Jos profiilia käy päivittämässä pari kertaa vuodessa, Google ei välttämättä näytä sellaista profiilia kovinkaan aktiivisesti. Google haluaa näyttää käyttäjille uutta ja ajantasaista tietoa.

Esimerkiksi aukioloaikojen muutokset kannattaa päivittää My Business -profiiliin aina, kun sellaisia on tiedossa esimerkiksi juhlapyhinä.

– Jos bisnes ei oikeasti ole avoinna ympäri vuorokauden, mutta näin profiilissa kerrotaan, se heikentää näkyvyyttä, Nieminen sanoo.

5. Pyydä asiakkailta arvosteluja ja vastaa niihin nopeasti

Google My Business -profiilin arvokkainta tietoa yhteystietojen jälkeen ovat arvostelut. Niihin tulisi vastata 24 tunnin sisällä.

– Arvosteluihin pitää vastata vähintään yhtä pitkällä tekstillä kuin mitä asiakas on kirjoittanut. Vastauksissa kannattaa käyttää oman toimialan hakusanoja. Jos asiakas kehuu jotain tuotetta tai palvelua, yritys kiitää asiakasta kyseisen palvelun käyttämisestä ja mainitsee palvelun nimen, Nieminen opastaa.

Arvosteluja voi pyytää asiakkailta esimerkiksi onnistuneessa asiakaspalvelutilanteessa. My Business -profiilista voi jakaa asiakkaalle arvostelulinkin.

Pauli Reinikainen