YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjän arkea: Maltilla kasvua, kiertotalouden ytimessä
Suhdanteita, kehitysnäkymiä, käyriä ja käppyröitä. Äskettäin julkaistu Pk-yritysbarometri ja kaikki muu yrittäjiltä saatava tieto on huippuarvokasta niille, joiden työnä on seurata elinkeinoelämän tilannetta ja edistää yrittäjyyttä. Mutta miltä niiden lukujen ja prosenttien takana tuntuu yrittäjän arjessa? Miten pienyrittäjä kokee tulevaisuuden? Tätä kysyimme lahtelaiselta verhoomoyrittäjä Saida Blombergilta Saidan Verhoomo & Vintage Ky:stä.
-Viime vuodet ovat kyllä olleet yhtä jännitysnäytelmää, mutta pienenä verhoomona ja toimijana on saanut jatkaa melko rauhassa, maltillisesti kasvaen hyvällä tiimillä. Onneksi Lahdessa koulutetaan jatkuvasti osaavaa väkeä meidän alalle Koulutuskeskus Salpauksessa, summaa Saida Blomberg tunnelmiaan. -Osaava henkilöstö on kasvavan yrityksen perusta.
Korona, Ukraina, kustannusten nousu, korkojen nousu – monilla yrityksillä on viime vuosina riittänyt poikkeuksellisen kuoppaista kyytiä. Syksyn pk-yritysbarometrissä päijäthämäläiset yrittäjät arvioivat odotuksensa paremmiksi kuin keväällä, mutta edelleen vähän muuta maata matalammiksi. Se huolestuttaa Blombergiakin. -Nyt on varmasti otettu varovaisia askelia, kun tilanne on ollut vuosia jo niin epävarma ja vaikeasti ennustettavissa. Suhdanteesta huolimatta meidän yrityksessä pyritään kasvuun ja toiminnan kehitykseen.
Verhoomoalalla toiminta on toisaalta kovin vaihtelevaa. -Tämä vuosi on mennyt hyvin muutaman ison asiakkaan vuoksi. Vuosittaiset vaihtelut voivat olla kiinni yksittäisistä isoista sopimuksista tai kaupoista, muistuttaa Saida Blomberg. Hän uskoo, että työllisyysnäkymien suhteen yrityksessä tilanne on vuoden päästä sama tai parempi kuin nyt. -Toimimme kiertotalouden ytimessä ja
sille on yhä enemmän kysyntää tulevaisuudessa.
Yrityksen havitellessa maltillista kasvua vaaditaan myös investointeja. -Yritys tulee investoimaan ensi vuonna uuteen liiketilaan, koneisiin ja mahdollisesti henkilöstöön. Toki työtilanteesta riippuen, mutta toistaiseksi näyttää ihan hyvältä, Saida Blomberg toteaa.
Yritystä pyritään markkinoimaan mahdollisimman monikanavaisesti. -Liiketoimintaa myös tietoisesti kehitetään, jotta saavuttaisimme ansaittua markkinointia mm. lehtijuttujen muodossa.
Olemme käyttäneet myös itseopittuja digitaalisen markkinoinnin keinoja, mm. Instagram-markkinointia, kertoo Blomberg. -Pienessä yrityksessä myös yrittäjän persoonalla saattaa olla suuri merkitys markkinoinnissa, sillä pieni yritys väistämättä henkilöityy yrittäjään.
-Pyrimme myös jatkuvasti kouluttamaan henkilöstöä alallamme sekä jakamaan tietoa kollegojen kesken, Blomberg sanoo. -Osaaminen on kaikkien etu ja sitouttaa myös työntekijöitä yritykseen, pitää työn mielenkiintoisena ja asiakkaat saavat myös parempaa ja monipuolisempaa palvelua. Yrittäjällä on tavoitteena nostaa koko verhoiluala uudelle tasolle. -Ala on lähellä sydäntäni ja erittäin tärkeä myös vihreässä siirtymässä. Uskon koko meidän alan vahvaan kasvuun ja siihen myös pyrin, että työtä on jatkossakin.