14.12.2017 klo 09:42
Uutinen

290 miljoonaa euroa verkkokauppoihin – näitä suomalaiset ostavat verkosta pukinkonttiin

Tutkimuksen mukaan itsenäisyyspäivään mennessä noin 40 prosenttia kaikista joululahjaostoksista oli tehty verkkokaupoissa.

Joulukauppa käy verkossa vilkkaana. Logistiikkayhtiö PostNord Oy:n kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset olivat itsenäisyyspäivään mennessä ostaneet joululahjoja yhteensä 370 miljoonalla eurolla. Verkkokauppojen osuus tästä oli 150 miljoonaa.

– Joulun verkkokauppa näyttää rikkovan Pohjoismaissa uusia ennätyksiä. Suomessa verkkokauppa on hieman muita Pohjoismaita maltillisempaa, mutta itsenäisyyspäivään mennessä jo 26 prosenttia suomalaisista oli ostanut joululahjoja verkosta ja noin 40 prosenttia kaikista joululahjaostoksista oli tehty verkkokaupoissa, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Jari Rinnekoski .

Tutkimus ennakoi, että jouluun mennessä suomalaiset tekevät lahjaostoksia verkosta yhteensä 290 miljoonalla eurolla.

Verkosta ostetaan pukinkonttiin erityisesti vaatteita, kenkiä, kirjoja, viihde-elektroniikkaa ja leluja.

”Verkko-ostosten määrä kasvaa”

Kaupan liiton marraskuisen kuluttajakyselyn mukaan erityisesti alle 35-vuotiaat shoppailevat joululahjoja sekä kotimaisista että ulkomaisista verkkokaupoista. Lapsiperheet tekevät verkko-ostoksia selvästi muita enemmän.

Naiset puolestaan suosivat miehiä enemmän kotimaisia verkkokauppoja

– Verkkokauppojen käyttäjien määrä ei ole enää suuressa kasvussa, sillä verkkokauppa ostoskanavana on jo hyvin vakiintunut. Verkko-ostosten määrä kuitenkin kasvaa, sillä digitaalisia ostoksia tehdään myös joulun alla useammin, toteaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Pixhill