Taksiyrittäjä Risto Ruotsala on lopen kyllästynyt ajamaan huonokuntoista tietä.

Aina kun taksiyrittäjä Risto Ruotsala starttaa tielle numero 956, hänen autonsa on vaarassa: ”Se on yhtäjaksoista kolinaa”

Taksiyrittäjä Risto Ruotsala on muiden alueen asukkaiden tavoin joutunut sietämään luokattomassa kunnossa olevaa tietä vuosien ajan. Tie on rikkonut useamman Ruotsalan taksin.

Kun tilaus käy Könkään ja Tepaston väliselle tieosuudelle, Levin Taksipalvelun yrittäjän Risto Ruotsalan uusin tilataksi pysyy tiukasti kotipihassa. 

– En laita sitä sille tielle särjettäväksi. Pahaahan se tekisi.

Juuri tällä hetkellä Könkään ja Tepaston välinen 17 kilometrin tieosuus on siedettävässä kunnossa, mutta talvikaudella tilanne on tyystin toinen. Ruotsalan on hankala kuvailla soratien kuntoa, niin kuoppainen se on.

– Se on yhtäjaksoista kolinaa. Jos tiessä olisi muutama kuoppa, niitä voisi väistellä. Tällä tiellä ei voi väistellä, kun kuoppaa on koko ajan. Selvää ajolinjaa ei ole. Viime talvena tie muuttui lähes ajokelvottomaksi, koska edellisenä syksynä sitä ei lanattu. Kaikki kuopat jäivät.

Kuuntele Yrittäjän podcastin jakso, jossa keskustellaan teiden kunnossapidosta.

Pallonivelet vaihtoon kerran vuodessa

Tie ei ole pelkkä vaiva, se on myös taloudellinen rasite.

 – Viime talvena molemmat takajouset katkesivat yhdestä autosta. Alapallonivelet menevät vaihtoon kerran vuodessa, vuodesta 1989 taksiyrittäjänä toiminut Ruotsala kertoo.

Jouset maksavat 400-500 euroa ja palloniveliin uppoaa muutama satanen. Päälle tulevat korjauskulut. Lähin korjaamo on Rovaniemellä, jonne on ajettava 170 kilometriä. Samalla yrittäjä menettää ainakin yhden päivän työt.

Könkään ja Tepaston välinen tie on täynnä syviä kuoppia.

Ei siis ihme, että Ruotsala ajaa Könkään ja Tepaston väliä vain vanhemmilla autoillaan. Ruotsalalla on muutama kuski, minkä lisäksi hän ajaa itse yhtä autoa.

– Joka päivä ajan tuon välin vähintään kolmeen kertaan, kuusi sivua yhteensä. Jonain päivänä enemmänkin.

Hän ajaa koulukyytejä ja sote-kyytejä. Lisäksi paikallisia vanhuksia kuljetetaan päivätoimintaan kerran viikossa.

”Potuttaa ajaa tuollaista tietä. Ei siinä paljon radiota pysty kuuntelemaan, kun kolisee jatkuvasti.”

Risto Ruotsala

Huonokuntoisen tieosuuden päässä on kolme kylää: Tepasto, Pulju ja Lompolo. Tietä käytetään ahkerasti, sillä paikalliset asukkaat matkustavat sen kautta töihin ja palveluiden äärelle kuntakeskukseen. Koululaiset liikkuvat Leville asti.

Ruotsala on lopen kyllästynyt tien kuntoon, mutta tietää, ettei nopeaa apua ole tiedossa.

– Potuttaa ajaa tuollaista tietä. Ei siinä paljon radiota pysty kuuntelemaan, kun kolisee jatkuvasti. Mutta enhän minä sitä tietä voi korjata.

Hän ei usko, että tien korjaus onnistuu vain uudellä päällysteellä, sillä suurin ongelma on tien pohja.

– Paikalliset vanhukset ovat kertoneet, että pohjaan on aikanaan kaadettu puita ja hevosilla on sitten ajettu soraa päälle. Koko pohja pitäsi tehdä uusiksi, ei nykyiseen tiehen voi päällystettä laittaa.

Olemme aikaisemmin uutisoineet teiden huonosta kunnosta, lue juttu täältä.

”Raha ei ole syy”

Vuonna 2019 Ilta-Sanomat uutisoi Lapin teiden huonosta kunnosta ja paikallisten tienkäyttäjien vierailusta Helsingissä. Tarkoituksena oli välittää tien kunnossapidon tarve liikenneministerille.

– Meitä on kusetettu kymmeniä vuosia. Nyt alkaa mitta tulemaan täyteen. Aina luvataan ja luvataan mutta sitten mitään ei tehdä, ryhmän puhemies, matkailuyrittäjä Reijo Paasirova kertoi lehdelle.

Nykyisin eläkepäiviä viettävä Paasirova on edelleen vihainen, sillä pahimmassa kunnossa olevien tieosuuksien kunnossapidon eteen ei ole tehty mitään. Ongelmallisimmat reitit ovat tiet 955, 956 ja 9562.

– Raha ei ole syy. Jo 1980-luvulta lähtien on ollut monia suunnitelmia, joissa tiet on luvattu laittaa kuntoon. Kaikki nämä tiet korjaisi 40 miljoonalla.

Vuonna 2019 silloinen liikenneministeri Sanna Marin (sd) lupasi Paasirovalle ja muille paikallisille tieaktiiveille, että hän tulee käymään paikan päällä.

– Ei ole näkynyt. Toki ymmärrämme koronakiireet, Paasirova sanoo.

Paasirovaa ja muita paikallisia tienkäyttäjiä huolestuttaa paikallisten yrittäjien tilanne. Alueella on muun muassa matkailuyrittäjiä, jotka menettävät asiakkaita huonokuntoisen tien takia. Yhteydenotot ELY-keskukseen eivät ole kantaneet hedelmää.

– Lähellä on yksi Suomen suurimmista matkailukeskuksista, Levi. Monen liikkuminen sinne suuntaan vaikeutuu, pohjoisesta päin tultaessa, kun pitää kiertää Muonion ja Sodankylän kautta, Paasirova sanoo.

– Kyllä meillä on syytä olla vihainen siitä, että yksi osa Suomesta ja aktiivisesta matkailukunnasta jätetään tällä tavoin hoitamatta.

Pauli Reinikainen