YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Max Seeckin dekkareita myydään 44 maassa. Kuva: Aleksi Poutanen
29.11.2021 klo 10:43
Uutinen

Dekkarikirjailija Max Seeck toteuttaa isoja haaveita – “Menestys ei ole itseisarvo”

Kirjailija Max Seeck uskaltaa unelmoida, sanoa tavoitteensa ääneen ja tavoitella niitä. Kun tekee, unelmat, kuten kauhuelokuvan ohjaaminen, toteutuvat. – Olisi aika iso pettymys, jos en olisi päässyt lähellekään haaveitani, Seeck sanoo.

Kirjailija Max Seeck on toteuttamassa unelmiaan. Tuore romaani Kauna on ollut myyntimenestys, kuten edellisetkin teokset. 

Aikaisemmasta romaanista Uskollinen lukija on työn alla televisiosarja Los Angelesissa. Nyt toteutuu myös lapsuudesta asti kulkenut haave elokuvan ohjaamisesta, kun Solar Films tuottaa Seeckin ja lapsuudenystävä Joonas Pajusen käsikirjoittaman kauhuelokuvan. 

– Olen kertonut tarinoita lapsesta saakka. Oli kirjavihkoja, ja elokuvia syntyi kavereiden kanssa aina, kun oli kamera käytössä. Saatoimme kuvata salibandya kolme tuntia ja tehdä koosteita parhaista paloista. Kuvakerronta on ollut aina lähellä sydäntä. 

Seeckin elämää ja uraa on leimannut tekeminen. Asiat johtavat toisiin, kun vain tekee. Niin pysyy virkeänä, ja unelmat toteutuvat.  

Tavoitteena 60 miljoonaa myytyä kirjaa 

Elokuvan käsikirjoitus oli mahdollista toteuttaa, koska korona tyhjensi kalenterit. Kun tuottaja Markus Selin kysyi, kuka elokuvan ohjaisi, kaverukset tarjosivat pestiin itseään. 

– Olemme siellä hyvissä käsissä kokeneiden ihmisten siipien suojassa, Seeck toteaa. 

Kirjailijan urakin lähti suurista tavoitteista. Seeck innostui dekkareista vuosien 2009–10 aikoihin. 

– Luin Jo Nesbøn kirjan, jonka takakannessa luki, että hän on myynyt 60 miljoonaa kirjaa maailmanlaajuisesti. Minulle syntyi haaste: miksei Suomesta myydä samalla tavalla. Nesbøt tai Dan Brownit ovat loistavia, mutta eivät vallan ihmeellisiä. Ei ole mitään syytä, miksi joku ei Suomesta voisi myydä yhtä hyvin.  

Vaikka Seeck itse. 

Max Seeck aloitti dekkarien kirjoittamisen vuonna 2013. Kuva: Aleksi Poutanen

Motivaatiota uramuutokseen oli, sillä hän ei nauttinut työstään myynnin ja asiakaspalvelun konsulttina. 

– Alitajuisesti jätin myymättä, ettei tulisi lisää keikkaa ja jotta pääsisin kirjoittamaan iltaisin ja viikonloppuisin. 

Seeck alkoi kirjoittaa ensimmäistä romaaniaan vuonna 2013. Hän on alusta asti kirjoittanut kirjoja sillä ajatuksella, että niitä ostettaisiin ja luettaisiin.  

60 miljoonaa myytyä kirjaa on tavoitteena totta, mutta puoliksi myös lietsomista.  

– Se ei tule sanottua vahingossa. Jos joka kipuilee itsensä kanssa ja minä voin siinä auttaa sanomalla ääneen asioita, se on maksanut itsensä takaisin. Haluan vaikuttaa myös asenteisiin. 

Kottaraispönttöjen myynnillä alkuun 

Kirjailija on lähes aina yrittäjä. Se on Seeckille tuttua jo nuoresta lähtien.  

Ensimmäisen yrityksen hän perusti Jussi-serkkunsa kanssa. Pojat kasasivat sahalla ja naulapyssyllä linnunpönttöjä ja myivät niitä eteenpäin 20–30 markalla.  

– Meillä oli osakekirjat ja kaikki, vaikka mitään oikeaa yritystä ei tietenkään ollut. Sitoutimme kaverin mukaan optio-ohjelmalla, jolloin saimme ylimääräisen myyjän, ja hän sai provikkaa myynneistä. Liikevaihto oli siltä kesältä 500 markkaa. 

Pojat olivat markkinoineet pönttöjä kottaraispönttöinä, mutta koska ainoa käytössä ollut pora oli liian pieni, rei’ästä mahtui ainoastaan pienempi lintu. 

– Yritys kaatui omaan mahdottomuuteensa. 

Purkautuva tulivuori sotki suunnitelmat 

Seeck on opiskellut rahoitusalan tutkinnon ja teki töitä Danske Bankissa asiakas- ja myyntineuvottelijana.  

Hän ryhtyi yrittäjäksi ensimmäistä kertaa perustamalla kavereidensa kanssa markkinointitoimiston vuonna 2009. Heti toisena asiakkuutena yritys sai suurimman kauppansa, Air Balticin Suomen digimarkkinointikampanjan. 

– Sitten Islannissa purkautui tulivuori. Joka päivä Latvian pääkonttorista tuli sähköpostia, että kampanjaa pitää supistaa, ja aina lähti 10 000 euroa. Se oli surullista. Pelasimme paljon pleikkaria toimistolla ja teimme oman NHL-tiimin Las Vegas Lionsin. Voitimme Stanley Cupin siinä lohdutukseksi, Seeck kertoo. 

Agentti auttaa yksinyrittäjää 

Nykyään Seeck on yksinyrittäjä. Apuna ovat Tammi-kustantamo ja Elina Ahlbäckin kirja-agentuuri.  

Tammi kustantajana hoitaa markkinoinnin, myynnin, jakelun ja painamisen, kirjan kannen suunnittelun ja kustannustoimittamisen, jossa Seeckin työpari on Petra Maisonen

Vuodesta 2016 lähtien Ahlbäck on kiertänyt englanninkielisen otteen kanssa kirja-alan messuja ja myynyt Seeckiä kansainvälisille kustantamoille.  

– Nykyään on helpompaa, mutta Uskollisen lukijan kanssa Elina teki kovaa myyntityötä. 

Kustantamo ostaa kirjan oikeudet Seeckin yritykseltä, ja Ahlbäck saa siitä komission. Usein kustantamo ostaa oikeuden samalla tuleviinkin kirjoihin. Uskollista lukijaa seurannut Pahan verkko oli myyty yli 20 maahan jo ennen kuin Seeck oli aloittanut sen kirjoittamisen. 

Korona-aikana syntyi mahdollisuus käsikirjoittaa kauhuelokuva Joonas Pajusen kanssa. Kuva: Aleksi Poutanen

Ahlbäck on myös se, joka on puhunut Seeckiä Los Angelesiin kekkereille verkostoitumaan, mikä on lopulta poikinut Uskolliseen lukijaan perustuvan tv-sarjan. Sitä tuottaa ruotsalaistaustainen Gudrun Giddings

Lähtökohta on hyvä kirja, mutta kansainvälisesti menestyvän kirjailijan työn olennainen osa on kustantamoiden palveleminen eli pr-työ. Seeck osallistuu lukijailtoihin, kirjoittaa esseitä, vinkkaa parhaita matkakohteita Helsingistä. 

– Osa niistä on tosi mageita juttuja, mutta aikaa ne vievät. 

Seeck on saavuttanut monta haavettaan, mutta nälkää on vielä jäljellä.  

Kysymys, miltä menestys tuntuu, on Seeckille kiusallinen.  

– Menestymisen konsepti on jokaiselle vähän eri asia. Se ei ole mikään itseisarvo. On hienoa tehdä nyt elokuva, mutta kun eteneminen on hidasta ja työtä on paljon, se ei ole niin ihmeellistä. Olisi aika iso pettymys, jos en olisi päässyt lähellekään haaveitani.  

Kurinalaisesti 4 000 kirjaimen päivävauhtia 

Seeckin kirjoitusprosessi on kurinalainen. Joulukuusta kesäkuuhun hän kirjoittaa kuusi tuntia päivässä, vähintään 4 000 merkkiä. Lopulta kirjan keskimääräinen pituus on 550 000 merkkiä. 

– Jos teen viikon jotain muuta, olen jo 20 000 merkkiä jäljessä aikataulusta. 

Jos Nesbøn myyntilukuihin onkin vielä matkaa, Seeck on hyvällä käyrällä kahdeksan vuotta kirjoittamisen aloittamisen ja kuuden romaanin jälkeen. Kirjoja on myyty Suomessa 230 000 kappaletta. Ulkomaille oikeuksia on myyty 39 kustantajalle, jotka myyvät kirjaa 44 maahan. 

– Aika vähän tulee tiukkaa dataa myynneistä maailmalla. On niitä myytyjä kirjoja paljon, mutta ei 60 miljoonaa. Ehkä kymmenen vuoden päästä se on jo lähempänä. 

Elina Hakola