Hostawayn perustajat Saber Kordestanchi (vas.), Mikko Nurminen ja Marcus Räder. (Kuva: Tatu Singo)

Hallinnointiyhtiöillä oli ongelma, jonka Hostaway ratkaisi – Nyt kolmen asuntosijoittajan perustama yhtiö takoo tulosta yhtenä maailman suurimmista

Suomalainen Hostaway on nykyisin yksi maailman suurimmista ohjelmistoyhtiöistä lyhytaikaisvuokrausmarkkinoilla. Kaikki alkoi, kun asuntosijoittajat havaitsivat pienen ongelman.

Oli vuosi 2015. Asuntosijoittajat Mikko Nurminen ja Marcus Räder pohtivat tahoillaan ratkaisuja helpottamaan kiinteistöjen lyhytaikaista vuokraamista. Nurminen omisti Helsingin keskustassa kaksi sijoitusasuntoa, joita hän vuokrasi Airbnb:n ja Booking.comin kautta. Torontossa asuva Räder puolestaan halusi Amsterdamin-asuntonsa lyhytaikaiselle vuokralle. Airbnb:n kanssa toimiessaan Räder havaitsi, että vuokranantaja joutuu tekemään kaikki käytännön asiat itse. 

– Airbnb lähinnä vain löytää turistit asuntoihin. Jos jotain menee rikki, vuokraaja hoitaa sen, vastaa vieraiden kysymyksiin ja siivoaa asunnon. Rupesin selvittämään, olisiko markkinoilla kolmannen osapuolen sovelluksia, jotka voisivat hoitaa näitä asioita. Niitä ei juuri löytynyt.  

Nurminen taas huomasi, että jos hänen asuntonsa olivat tarjolla kahdella eri sivustolla, niihin saattoi tulla tuplabuukkauksia. 

– Etsin softaa ratkaisemaan tämän ongelman, mutta ne olivat kalliita ja vaikeakäyttöisiä. Yksi kaveri vinkkasi Marcuksesta, joka sattui juuri olemaan Helsingissä käymässä. Menimme lounaalle, ja keskustelu kääntyi lopulta yhteisen firman perustamiseen, kun molemmilla oli sama visio, Nurminen kertoo. 

Niin Nurminen, Räder ja bisneksestä niin ikään kiinnostunut Saber Kordestanchi perustivat kiinteistöjen hallinnointiyhtiöille sovelluksia tarjoavan ohjelmistoyhtiö Hostawayn.

Alku aina vaikeaa  

Suomalainen Hostaway on nykyisin yksi maailman suurimmista ohjelmistoyhtiöistä lyhytaikaisvuokrausmarkkinoilla. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna reilut seitsemän miljoonaa euroa, ja perustajat odottavat sen lähes triplaantuvan kuluvan vuoden aikana. Viime vuonna Hostaway kasvoi liki 300 prosenttia. 

Hostawayn pääasiakasryhmä ovat hallinnointiyhtiöt, jotka hallinnoivat asuntosijoittajien asuntoja eli vuokraavat niitä eteenpäin ja hoitavat käytännön asiat kuten markkinoinnin eri kanavissa, itse vuokraamisen ja vaikkapa asuntojen siivoamisen. Hostawayn softa auttaa hallinnointiyhtiöitä esimerkiksi asuntojen varaamisessa, siivoamisen koordinoinnissa ja taloudenpidossa.  

– Matkailijoille me emme näy millään tavalla, Nurminen kertoo. 

Aivan alussa sijoittajia tai yhteistyökumppaneita ei ollut helppo vakuuttaa.  

– Tällä hetkellä kaikki sijoittajat tietävät, että tämä on todella kuuma ala, mutta kuusi-seitsemän vuotta sitten se oli melkein mahdotonta. Moni ei ollut kuullut Airbnb:stä lainkaan ja oli sitä mieltä, että se oli trendi, joka tulee kuolemaan, Räder kertoo. 

Matkailujätit lämpenivät

Räder ja Nurminen vakuuttivat sijoittajat kovalla työllä. 

– Tein yhtiöön ensimmäisen sijoituksen, ja myöhemmin mukaan lähti tuttuja enkelisijoittajia. Sittemmin mukaan tuli myös pääomasijoittaja. Moni osti ideamme, mutta heitä epäilytti se, kuinka pärjäämme isojen matkailujättien kanssa, Nurminen kertoo. 

Matkailujätit tosiaan suhtautuivat alkuvuosina epäilevästi uuteen peluriin.  

– Käytännössä Airbnb halusi, että kiinteistöhallinnointiyhtiöt käyttäisivät vain heitä. Miksi antaa mahdollisuus siihen, että kiinteistö laitetaan vuokralle muuallekin, Nurminen muistelee. 

Ääni kellossa kuitenkin muuttui, kun asuntojen menekki kasvoi, eikä niitä vain ollut tarpeeksi markkinoilla. 

– Kiinteistöjätit huomasivat, että firmoilla kuten me, on hirveästi asuntoja, jotka eivät ole niiden käytössä. Pikkuhiljaa pääsimme tekemään sopimuksia niiden kanssa, Nurminen sanoo. 

Nykyisin Hostaway on virallinen partneri muun muassa Airbnb:n, Booking.comin, Expedian ja kymmenien muiden matkailualalla toimivien yritysten kanssa.  

Kaksi avioliittoa 

Hostawayn tärkein markkina-alue on Pohjois-Amerikka, jossa vuokramarkkinatkin ovat valtavan paljon suuremmat kuin Suomessa. Suomesta yhtiön liikevaihdosta tulee alle puolitoista prosenttia. 

Yhtiön tavoite on alusta asti ollut olla globaali toimija, ja sitä silmällä pitäen on tehty niin rekrytoinnit kuin luotu yhtiön toimintatavat. Globaali kulttuuri haluttiin myös työpaikalle. Sadasta työntekijästä viisi toimii Suomessa, loput ympäri maailmaa. Yhtiöllä ei ole konttoreita, vaan kaikki työskentelevät etänä. 

Räder vertaa, että toimistokulttuurissa oleellista on työntekijän viettämä aika konttorilla. Hostawaylla taas oleellista ovat työntekijän saavuttamat tulokset. 

Nopea kasvu lyhyessä ajassa tuntuu perustajista epätodelliselta. 

– Tämä ei ole meille työ, vaan elämäntyyli, tavallaan avioliitto. Minulla on kaksi avioliittoa, ja olen molemmille yhtä lojaali, Räder sanoo. 

Nurminen kertoo, että nälkä kasvaa syödessä. Vuosi sitten he eivät olisi uskoneet pääsevänsä siihen liikevaihtoon, joka heillä on nyt.  

– Nyt kun on nähnyt sen kasvun, niin seuraavat askeleet on jo viritetty paljon korkeammalle, hän sanoo. 

Hostawayn perustajat uskovat, että tänä vuonna yhtiön liikevaihto nousee yli 20 miljoonan euron ja yhtiön markkina-arvo voi olla tulevaisuudessa jopa miljardiluokkaa. 

– Se tulee vaatimaan muutoksia ja paljon kovaa työtä, Räder sanoo. 

HOSTAWAY OY 

Liikevaihto: Reilut seitsemän miljoonaa (2022) 

Liiketulos: Noin 1,5 miljoonaa euroa positiivinen 

Henkilöstömäärä: 100 

Perustettu: 2015

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen