YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

27.9.2021 klo 07:26
Uutinen

Hämeenlinnalainen Valiomies: Herrainpukimo kivijalassa seuraa aikaansa ja voi hyvin

Kivijalkakaupalla on edelleen mahdollisuus menestyä verkottuvassa valtavirrassa. Miestenvaateliike Valiomiehen yrittäjä Katri Selin-Nurmi on pystynyt omilla ehdoillaan pitämään segmentistään kiinni.

Valiomies Oy on vaatettanut hämäläisiä herrasmiehiä yli sukupolvien jo 64 vuoden ajan. Muotivirtaukset tulevat ja menevät nopeasti palatakseen joskus takaisinkin. Mikä saa kokeneen yrittäjän innostumaan edelleen uusista asioista?
– Mielenkiintoinen työ uusine virtauksineen ja ihanat asiakkaat – sehän on tämän työn suola. Koko ajan pitää uudistua. Vaatteetkin vanhenevat kuin maito kaupassa eikä niitä kannata ylikautisena myydä.

Selin-Nurmi uskoo vakaasti kivijalkaan ja on saanut siihen vahvistusta myös asiakkaiden kysynnästä ja toiveista.
– He kaipaavat sosiaalisia kontakteja ja haluavat tutustua tuotteisiin livenä. Me autamme sovituksessa ja annamme vinkkejä pukeutumisesta, malleista ja väreistä yksilöllisesti.

Tulos on yrittäjälle tärkeää, mutta kauppias korostaa, että liikkeeseen saa rauhassa tulla tutustumaan ilman pakkomyynnin makua. Ja niin monet tekevätkin.
– Olemme kai pikkuisen kylähulluja emmekä pingota kauheasti.

Verkosto supistuu, mutta valoa näkyvissä

Korona-aika on tyrehdyttänyt erityisesti juhliin ja tapahtumiin pukeutumista. Valiomiehelläkin myönteinen liikevaihdon kehitys katkesi tilapäisesti. Vastaavia erikoisliikkeitä on Kanta-Hämeen alueella entistä vähemmän.
– Asiakkaita saapuu liikkeiden harvetessa myös kauempaa ja osa on toki siirtynyt verkkokauppaan. Aistin nyt selvästi voimakkaan halun saada jotain uutta. Tilaisuuksiin osallistumisen into on pitkästä aikaa todella korkealla.

Valiomiehen markkinointi on myös seurannut aikaansa. Lehtimainonta toimii edelleen laajempia kohderyhmiä tavoiteltaessa. Somemarkkinointi täsmäkampanjoineen on tullut mukaan hyväksi tueksi.
– Tehokkainta markkinointia on asiakkaidemme suositukset ystävilleen ja tuttavilleen. Etenkin sosiaalisessa mediassa tulee hyvää palautetta asiakaskokemuksista poikien sitä kautta meille uusia kävijöitä.

Kivijalkakauppa muuttaa muotoaan, mutta Katri Selin-Nurmi ei usko sen kuolevan. Hänen mielestään yrittäjällä on itsellään suuri vastuu ja valta siitä, missä hengessä liikettä pyöritetään.
– Uskon jopa, että verkkovillityksestä palataan jossain määrin takaisin hakemaan palvelua ja sosiaalisia kokemuksia sekä näkemään tuotteet hyppysissään.

Toimialan ja yrittäjyyden tähden

Rakel-äidiltään yrittäjähenkisyytensä perinyt Katri Selin-Nurmi on toiminut pitkään vaikuttajana myös muotialan valtakunnallisen Fashion Finlandin sekä Hämeenlinnan Yrittäjien ja Yrittäjänaisten hallitustehtävissä. Mistä löytyy tsemppiä vielä luottamustehtäviin?
– Se antaa ulottuvuutta ja koen jopa velvollisuudeksi olla mukana kehittämässä toimialaa sekä yrittäjyyttä. Me-henki muiden sitkeätekoisten yrittäjien kanssa antaa voimia.

Selin-Nurmi kokee, että Hämeenlinnassa on hyvä tekemisen meininki ja ilmapiiri. Kehittämispotkua hän toivoisi erityisesti matkailuelinkeinolle ja uusien asukkaiden saamiseen. Tätä kautta voisi olla mahdollisuus saada lisää yrityksiä, kauppoja ja palveluita etenkin kaupungin keskustaan.
– Epätietoisuus kiinteistökehityksestä toki jarruttaa asioita. En missään nimessä vastusta uuden rakentamista. Skenaario yritystoiminnasta ja liikennejärjestelyistä useampivuotisen purku- ja rakennustyömaan varjossa toki mietityttää. Kauppaa tarvitaan, sillä pelkällä ravintolapaikkojen lisäämisellä keskusta ei vilkastu päiväsaikaan.

Vaatekauppias toivoisi samalla seudulle lisää nuoria yrittäjiä. Esimerkiksi mentoroinnilla, kisällityöllä ja oppisopimuksilla voitaisiin avata uusia ovia.
– Monella kokeneella yrittäjällä on annettavaa, jos vain oma aika sallii. Me pitkän linjan yrittäjät alamme olla katoavaa kansanperinnettä. Kaikenlaiset uudet yritykset olisivat tervetulleita kaupungin keskustaan. Se toisi lisää säpinää kadunvarsille, tokaisee Katri Selin-Nurmi 60-vuotissyntymäpäivänsä kynnyksellä.


FAKTAA

Valiomies Selin Oy

Yrittäjä: Katri Selin-Nurmi, 60 vuotta 27.9.2021
Perustettu: 1957 Nykymies-nimisenä, Valiomies-nimellä vuodesta 1960
Toimiala: Miesten vaatteiden vähittäiskauppa (47712)
Liikevaihto: 0,6 m€ (2/2021)
Henkilöstö: 3
Muuta: Katri Selin-Nurmi toimii Fashion Finlandin (FaFi) ja Hämeenlinnan Yrittäjien hallituksen sekä Etelä-Hämeen Osuuspankin hallintoneuvoston jäsenenä