YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Naantalilaisyritys löysi markkinaraon virtuaalimatkoista. Kuva: Getty Images

Helena Viitalan matkatoimisto käynnisti korona-aikana virtuaalimatkat – Nyt niistä ei haluta enää luopua: ”Jaksetaan kuunnella opasta paremmin kuin 40 asteen lämmössä”

Viitalan yrityksen kevään viimeiselle virtuaalimatkalle ottaa osaa 150 ihmistä.

Naantalilaisen matkatoimistoyrittäjän korona-aikana lanseeraama virtuaalimatkapalvelu on osoittautunut pienimuotoiseksi menestykseksi. Yritys järjestää kevätkauden viimeisen virtuaalimatkan kuluvalla viikolla.

– Korona-aikana virtuaalimatkoille oli kysyntää myös yritysten tyky-päiville, kun kukaan ei oikein päässyt käymään missään, Naantalin Matkakaupan yrittäjä Helena Viitala kertoo. Hän on pyörittänyt perinteistä matkatoimistoa yhdentoista vuoden ajan.

Yhdelle virtuaalimatkalle ottaa tavallisesti osaa 20-30 asiakasta, mutta tällä viikolla järjestettävä Islannin kiertomatka on houkutellut mukaan 150 nojatuolimatkaajaa.

Viitalan yritys järjestää virtuaalimatkat Zoom-palvelun kautta.

– Olemme luoneet Zoomiin oman sivuston, josta asiakas pääsee mukaan. Emme siis lähetä perinteistä sähköpostilinkkiä vaan kaikki matkamme näkyvät samalla profiilisivulla.

Hidas nettiyhteys ainoa haaste

Naantalilaisyritys tarjoaa kahdenlaisia virtuaalimatkoja: täysin reaaliaikaisia ja oppaan etukäteen kuvaamaan videoon perustuvia matkoja, joissa opas esittelee kierroksen antia reaaliaikaisesti. Islannin matkan aikana kierretään saaren päänähtävyydet.

– Ihmiset ovat pitäneet siitä, että opas on koko ajan mukana ja häneltä voi kysyä reaaliaikaisesti chatissä tai äänellä, Viitala kertoo.

Moni virtuaalimatkan osanottaja tulee mukaan, koska suunnittelee matkaa paikan päälle. Tietokoneen näytöltä seurattava kierros toimii tällöin hyvänä matkaoppaana.

Viitala uskoo, että virtuaalimatkat jäävät osaksi yrityksen palveluita.

– Jotkut ovat sanoneet, että he jaksavat kuunnella opasta paremmin kuin esimerkiksi paikan päällä 40 asteen lämmössä, hän sanoo ja viittaa niin ikään virtuaalisina järjestettyihin Rooman reissuihin.

Virtuaalimatkojen miinuksena ovat mahdolliset tekniset haasteet kuten hidastelevat nettiyhteydet.

Matkatoimistobisnes heräilee hiljalleen

Tiedotusvälineissä on viime aikoina uutisoitu suomalaisten kasvaneesta matkustusinnosta. Etenkin Kreikan ja Espanjan matkat ovat suosiossa. Helena Viitala on pannut merkille, että korona-ajan jälkeen asiakkaiden käyttäytyminen alkaa muuttua.

– Bisnes heräilee hiljalleen. Kysyntää on, mutta ihmiset ovat edelleen melko varovaisia. Matkasuunnitelmia jätetään viime hetkeen. Monella on huonoja kokemuksia siitä, että matkoja joudutaan perumaan juuri ennen lähtöä esimerkiksi koronarajoitusten takia.

Tällä hetkellä Viitalan yritys tarjoaa matkoja Turun lentokentältä lennettäviin kohteisiin kuten Puolaan. Syksyllä Turusta voi lentää myös Roomaan.

Oppaiden kannalta virtuaalimatkat ovat tuoneet toivottua työtä, kun perinteisten ryhmämatkojen kysyntä on ollut olematonta.

– On ollut hyvä, että olen pystynyt tarjoamaan oppaille edelleen vähän töitä.

Jatkossa Viitalan suunnitelmissa on tarjota myös englanninkielisiä virtuaalimatkoja.

– Sillä tavalla saisin kasvatettua kohteiden määrää. Suomalaisia oppaita on kuitenkin melko rajatusti maailmalla. Samalla olisi mahdollista saada mukaan kansainvälisiä asiakkaita.

Pauli Reinikainen